falukorv
är det någon som har lite recept med falukorv är lite trött på stekt falukorv och korvstroganoff.
är det någon som har lite recept med falukorv är lite trött på stekt falukorv och korvstroganoff.
Ja, jag skulle också vilja ha tips på vad man kan göra för rätter på falukorv.
jag brukar steka falukorv sen gör jag en vit grund sås och kryddar med örtgårdskrydda sen lägger jag korven där i severa med kokt potatis kanon gott tycker mina barn.
Vitlöksgratinerad falukorv
Ingredienser:
400 gr lätt falukorv, 15 %
1 brk krossade tomater
½ dl ströbröd
½ dl persilja
1 tsk rosmarin
2-3 vitlöksklyftor
1 msk olja
½ dl riven ost, 10 %
salt peppar
Gör så här:
Dra skinnet av falukorven och skär den i centimeter tjocka skivor.
Lägg korvskivorna lite omlott i en ugnssäker form.
Häll de krossade tomaterna runt om.
Blanda ströbröd, klippt persilja, rosmarin, pressad vitlök och olja.
Fördela blandningen över korven.
Strö över osten.
Gratinera i 225°, i mitten av ugnen, i 15 - 20 minuter.
Servera med potatismos och råkost.
vi gjorde fattigmansmat a la deluxe på nyårsafton! :) vi har varit sjuka och inte orkat köra och handla!
skivade falukorv och stekte till.. la i en form och la över skivad mozarellaost! man kan ju lägga i i stort sett vad man vill.. svamp.. majs.. annan ost.. räkor.. vad man har hemma..
sen in i ugnen..
serverade med mos och bearnaisesås! smarrigt blev det!
Piffa till stroganoffen med lite curry och syrligt äpple för variation
ok detta låter inte så gott men är en av mina favoriter.
skär korven tunt och stek den med svartpeppar , kött och grillkrydda och kryddpeppar .
skala potatis som du täker met vatten .
ta ett par vanliga löker och dela så det blir 4-6 bitar , ta nån parpikea och dela is tora bitar
lägg allt (inklusive korven ) i potaisgrytan , salta spruta i ketchup ( ganska m kt ) och låt koka så potatisen blir mjuk.
Falukorv i ugn är ju jätte gott, vi sär ut skåror i korven sen har vi i senap och en tomat skiva i varje skåra sen har vi riven ost över och in i ugnen. serveras med mos jätte gott.
Lägg falukorven i en form och skåra den som man brukar göra när man gör ugnsbakad. Blanda matgrädde pepparot dill hackad färsk tomat salt peppar och häll det runt falukorven och så in i ugnen. Servera med kokt potatis. Det är urgott
skär korven i skivor, smöra en smörgås, lägg korvskivorna på den smörade smörgåsen njut dessutom är det ju miljövänligt då ingen ström förbrukas vid tillagningen
nåt ja tycker e gott e o tärna falukorv o hacka lök o paprika o bryna de o koka ris..sen blandar man ihopa allt o häller på grädde o kryddar med salt, svartpeppar o paprika krydda o serverar de med en god sallad :P
jag har gjort en gryta på falukorv som blev god. hade i falukorv, uppstekt i stavar, lök, frysta blandade grönsaker, grädde, buljong o senap. potatis till. lite vitpeppar hade jag nog också. blev helt ok!