• Åsalie

ni mammor-hjälp mig ang. amning/flaska

Hej!! tack för att du tar dig tid att läsa mitt inlägg :D:D

Jag är gravid i v.28 och börjar planera lite för mamma/pappaledigheten men känner mig väldigt "grön" på området.

Saken är den att jag skulle vilja kombinera amning med flaska! Och då menar jag inte ersättning i flaskan, utan att man pumpar ut mjölk och ger i flaskan.

Varför? Jo för att min kära sambo ska kunna vara hemma nån dag i veckan, och för att man själv kanske är tillfälligt bortrest m.m

Och varför jag hellre pumpar ut mjölk än att använda ersättning är av den enkla anledningen att jag hört att bröstmjölken är nyttigast:)

Någon erfaren mamma här inne som vill bjuda på nåt tips/erfarenhet?

Nåt som jag själv tänkt på är ju att flaskan har inte samma motstånd som bröstet ? Eller ? Varför gör de inte flaskor med samma motstånd? D måste bli lite snurrigt för bebis??

tack tack för alla svar........

• Svar på tråden ni mammor-hjälp mig ang. amning/flaska
  • RonjaRovardotter

Avent flaskorna funkar utmärkt. Jag har använt både flaska o ammat sen sonen var 1 vecka gammal. (han sög sönder mina bröst så dom behövde vila). Han har inte haft några som helst problem med att pendla mellan flaska o bröst. Dom är lite dyrare men värda vart enda öre. Köper man Avent pumpen så får man dessutom 2 nappflaskor på köpet.
    Köper du flaskorna på Coop få du dom lite billigare. Plus att Avent har antikolik system. Jag är väldigt nöjd med mina Aventflaskor, och det är nog sonen också, för han går då upp i vikt som han ska.

• Zaria

Så gjorde jag också, superpraktiskt att ha ett litet föråd mjölk i frysen (såvida barnet vill ta flaskan), kan ju även vara så att du tex behöver sova ut någon dag, då är det jättebra om pappan också kan mata.

Tror inte det är någon fara ang motståndet i flaskan om du bara skall ge urpumpad mjölk någon gång då och då...

Hade esskanappflaskor, märkte dock att skillnaden på hålen i napparna varierade väldigt mycket trots att det skulle vara samma storlek...en del nästan forsade mjölken ur medans en del fick sonen knappt i sig något alls med.

• Que Sera Sera

Har ocksa pump (avent isis) samt tillhorande flaskor men om jag maste pumpa o lata mannen mata for att jag inte kan av ngn anlednining sa kommer vi anvanda drickkoppen/drickskalen istallet.
    Vill inte riskera att forstora ngt med amningen nu nar den fungerar sa fint!

• Åsalie

Tack för alla svar.. Den där avant pumpen ska jag verkligen köpa!! verkar ju vara suveränt... För jag menar.. Om jag till ex. tar ett glas vin/öl så måste jag väl annars vänta X antal timmar innan jag kan amma???

Rätta mig gärna om jag har fel...som sagt...är grön....

:D

Dessutom det där med sömn....om pappan kan tina fryst bröstmjölk så innebär det ju att man själv kan sova ut?

varför gör inte alla så? Är det mer komplicerat än jag tror kanske?

Kram och tack för alla svar!

• Zaria

Åsalie: Alla har inte så mycket mjölk så det räcker eller väljer att ge ersättning istället.
    Ibland får man inte ut så mycket mjölk så det räcker till ett mål vilket kanske kostar mer än det smakar så att säga.
    En del får inte ut något alls med pump, fick själv bara ut mjölk med pumpen de 2 första måanderna sedan fick jag handmjölka då brösten vägrade släppa till pumpen.

Funkar det så är det inte jobbigt, jag frös in mjölken i iskuber och sedan var det bara att tina upp så många kuber man ville ha.

• Vacker

En grej är att det kan vara svårt att pumpa själv innan man lär sej hur man ska göra o så. Ge inte upp även om det tar tid.
    Jag helammar men om jag är upptagen så ger vi flaska, ibland pumpad bröstmjölk men oftast ersättning. Det behövs mycket mer mjölk än man tror  (ca. 100ml, han e 10 v.) och så tycker jag inte att det är så kul att pumpa. =)  För min del så är det viktigt att L får bröstmjölk men om han får ersättning i flaska en gång i veckan så gör det inget anser jag, han får ju ändå så mycket bröstmjölk att det överväger!
    Lite babbligt men hoppas du fått lite hjälp. =) Lycka till men lilla knytet!

• Vacker

Åsalie: De e nog inte så komplicerat, beror lite på vad man tycker är viktigt. =)

Vissa vill amma till 100% & vill inte ge flaska för att förstöra amningen men annars är det nog för att det är smidigast och väldigt mysigt att amma!

• MysEmmy

Hejje!
    Jag har vid amningen fått använda en uppsamlingskopp på d andra bröstet då d sympatiläcker, å sedan frusit in det. Min man har matat vår lille flera gånger då jag varit helt slut och behövt sova men oxå när jag velat komma ifrån en stund. Det har varit helt kanon plus att min man kännt sig mer involverad eller vad man ska säga. Varken flaskmatningen eller att han använder napp har stört amningen men det kan ju variera antar ja. Lycka till me förlossningen! =)

• Åsalie

Åh tack så jättemycket!!

Jag förstår nu att man inte kan ta bröstmjölk för givet, en kompis till mig kunde inte amma alls, det bara var stopp... Pga stress å annat tydligen?

Jag ska vara glad om det funkar på mig då....

Är manuell eller elektrisk pump det bästa tycker ni??? kram

Svar på tråden ni mammor-hjälp mig ang. amning/flaska