• fante

Emmaljunga City Cross - bra och dåligt?

Vi funderar på att köpa en Emmaljunga City Cross, antingen med hårdlift eller duolift. Är det någon som har åsikter om den? Vad har den för fördelar och nackdelar? Vad har hårdliften/douliften för fördelar och nackdelar?

Citykorgen är vi inte så intresserade av, eftersom vi har rätt dåligt med förvaringsutrymme ...

• Svar på tråden Emmaljunga City Cross - bra och dåligt?
  • Blå Flygare

Fördelen med vagnen är väl att den är just så lätt Och bra i terräng med de breda hjulen. Och så är den aningen smalare än många, så det är lättare att ta sig fram i affärer och mellan betonggrisr osv.

Nackdelar... Korgen är lite liten, men det är vål inget unikt för den vagnen. Och iom den är så lätt blir den ju aningen ostadigare också. Man kan inte ha hur tung skötväska som hellsr, eller i alla fall hänga den nära hjulen.

Har en och är toppennöjd. Har dock citykorgen så jag vet inte hur liftarna är.

• fante

Det är väl mest jag som kommer att lyfta på den, så en stor fördel är nog att den är lätt. Jag tycker att den verkar vara stabil, men i och för sig har jag inte hängt på någon skötväska

Den som söker han letar.
  • Blå Flygare

Ja, den är ju inte ostabil, men ju lättare en vagn är, desto mindre last behövs för att få den ostadig.

• Plusminus

Jag älskar vår City Cross!
    Den är lätt, smidig och superenkel att fälla ihop och ta med i bil. Lätt att manövrera på Stockholms gator, även i trappor om det behövs, samt i lite tuffare terräng. Jag har vid flera tillfällen styrt den med en hand när den andra varit upptagen med kassar och det har gått bra det med. Jämför med andra ibland på bussen och kan konstatera att de större vagnarna ser ut som pansarvagnar i jämförelse, haha!

Enda nackdelen är lastutrymmet under som är lite trångt och meckigt att komma åt med större kassar t ex med mat.

Vi har duoliften som har funkat bra men som nog lilla snuttan kommer att växa ur om någon månad (hon är snart 3 månader) så det är väl kanske lite dumt... men sen kan man ju ha den som åkpåse till sittdelen så det är ju inte så att man kasserar den. Rekommenderar helt klart vagnen!

• mickz

Hm ja ha en å lastar min skötväska ganska överfull både me mat vatten å allt annat som behövs å inte behövs å ja upplever inte vagnen som de minsta ostabil. Kanska för ja ha en tung bebis vi kunde då ha liggkorgen tills Alex va 8 månader å vi bytte enbart för att han va vaken mer än han sov. Å han va inte liten heller 10280g 71,5cm (så eg. även för tung för liggdelen men de gick ju bra ändå). Ligglängden är ju 75cm å de e nog inte så många bebbar som hinner passera den längden före man byter till sittdel (de övriga liggkorgarna hos EL har en ligglängd på 79cm vilket inte är så stor skillnad).
    Har ju som sagt haft liggkorg så ja kan inte uttala mig om duo/hårdliften.

It´s not the fart that kills it´s the smell
  • fante

Plusminus: Har ni någonsin behövt ha bebisen att sova utan själva vagnen? Hur funkar den? Duoliften är ju ganska "slattrig" utan vagnen ... Det är väl mest det som oroar. För vi vill kunna ha bebisen på balkongen utan vagn ... Men jag/vi är inte så förtjusta i hårdliften ...

Kul att alla verkar nöjda

Den som söker han letar.
  • mamma me tre

min erfarenhet är att brio nova är en bättre och tåligare vagn....men emmaljungan är snygg! fast det är brion med...

• gravid22

Vi är också mycket nöjda med city cross. Varukorgen är lite liten, håller med. Ett stort plus med att man kan dra ner sufletten och helt isolera barnet då det sover, det saknar många andra "mindre vagnar". Kör ofta vagnen med enhandsgepp och tycker definitivt inte att den är instabil, tvärtom. En utseendemiss tycker jag är däcken (vi har de som ingick), eftersom de blir grå-smutsiga när man är ute, fast det är bra att de är skumfyllda. Kan verkligen rekommendera vagnen! Fast vi hade liggkorgen, den funkar perfekt som resesäng också. Vagnen blir ju också lättare med den eftersom du slipper köra runt med både sittdel och lift.

Svar på tråden Emmaljunga City Cross - bra och dåligt?