Hur många?
Hur många atarax kan man ta på en gång? per dag?
Jag har tagit två på en gång som max men det hjälper ingenting..
de är på 25 mg styck..
Hur många atarax kan man ta på en gång? per dag?
Jag har tagit två på en gång som max men det hjälper ingenting..
de är på 25 mg styck..
fråga din läkare.. tro det e det bästa ...
Har ingen läkare och kan inte komma i kontakt med någon nu.. behöver svar, det är nu jag behöver dom.. :(
Hur ska du använda ATARAX
Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.
Vid klåda och nässelfeber:
Vanlig dos för vuxna: 1 - 2 tabletter à 25 mg på kvällen.
Vanlig dos för barn 5 - 12 år: 1 tablett à 10 mg - 1 tablett à 25 mg på kvällen.
För yngre barn rekommenderas Atarax oral lösning eller orala droppar.
Vid ångest och oro:
Vanlig dos för vuxna: 1 - 5 tabletter à 10 mg 2 - 3 gånger dagligen eller 1 - 2 tabletter à 25 mg 2 - 3 gånger dagligen.
Vanlig dos för barn 5 - 10 år: 1 tablett à 10 mg 2 - 3 gånger dagligen.
För yngre barn rekommenderas Atarax oral lösning eller orala droppar.
Läkemedelsbehandling av ångest ska endast vara ett komplement till annan typ av behandling.
Ändra inte dosen utan att först tala med din läkare.
Om du glömmer bort att ta en tablett behöver du inte oroa dig, ta bara nästa dos när det är tid för det.
Vad händer om du tagit för stor dos?
Om du har intagit en överdos av medicinen, kontakta alltid en läkare, ett sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 112).
Vilka biverkningar kan ATARAX ge?
Atarax kan eventuellt ge oönskade effekter. Om du får biverkningar ska du berätta detta för din läkare.
Vanliga biverkningar (mer än 1 per 100 patienter): Dåsighet, illamående, muntorrhet.
Mindre vanliga biverkningar (mindre än 1 per 100 patienter): Retlighet, yrsel, huvudvärk.
Sällsynta biverkningar (mindre än 1 per 1000 patienter): angioödem (svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljsvårigheter), nässelfeber, mardrömmar, hindrad urinavgång.
Vid högre doser kan man känna viss dåsighet, men den brukar försvinna efter 2 - 3 dagar.
KÄLLA: FASS
Så man får bara ta max 2 åt gången? fan..
Innan jag blev gravid tog jag atarax. Det hände att jag smällde i mig tre och fyra nån gång då jag var sådär riktigt dålig. Effekten av dom var trötthet, ibland kand det vara skönt att bara sova över ångesten.
ÄT! Om du inte har ätit eller har svårt att äta, gör det ändå!! Jätte stor bidragande grej för mig i alla fall.
Duscha, borsta tänderna och sätt på dig rena myskläder. Lägg dig och vila och sen när du vaknar. ÄT igen.
mjo.. vore skönt att kunna sova över ångesten.. Men funkar inte riktigt när man har barn.. :( Har oxascand också men har bara en av dom och har inte testat den ännu.. vet inte om jag vågar.. Sen är det skönt att ha den liggandes så att den finns..
Kolla på fass.se om du inte har bipackssedeln kvar.
En sak till, atarax är ju en svag lugnande tablett, och jag kan bara tala om mina egna erfarenheter, så hjälpte dem bara i början,nu känner jag ingen skillnad om jag så tar 2 25 mg på en gång.
Det är en viss skillnad på oxacand och atarax.
Atarax är inte ett "benso"preparat medans oxacand är! Benso är beroendeframkallande. Inte ataraxen.
Bensopreparat används av de många som pundar på tabletter+alkohol... Låt den ligga tills du "inte pallar mer".
Har du missbrukar tendenser ska du inte använda oxacanden.
Vad har du för antidepp medicin? Vad har du för diagnos?
Själv har jag varit sjukskriven nu i dryga två månader för depression. Har tagit Efexor upp till 175mg, propavan för att sova + atarax vid behov för att lindra ångest.
För tre veckor sedan visade jag + på grav test...! Nu håller jag på att trappa ner Efexoren o tar inte atarax eftersom den inte rekomenderas vid graviditet!! DET SUGER..
Vill gärna ha barn, har haft två MA innan. Men just nu mår jag PISS. Går på 75mg nu och ska sluta helt.. Snabba vändningar!
Dessutom hormoner och jättegräl. (under två veckors tid nu) BLÄ.
Nä jag var till o med uppe på 225mg Efexor. (bara ett tillägg) humm..
Tenacious: Det är just därför jag inte vill ta den helst, för att den är beroendeframkallande..
Är sjukskriven för svår depression. Har testat fluoxetin och mirtazapin men jag kände att det inte hjälpte så jag slutade med mirtazapinen för typ 1½ månad sen.. Väntar på öppenpsykkontakt och får se om det blir någon antideppmedicin då.. Har provat atarax som sagt och det hjälpte kanske första gången.. Kände av biverkningar då men inte nu, har även provat theralendroppar men det kände jag inget av. Nu har jag en oxascand liggandes här hemma som jag fick när jag blev utskriven från psyket, har inte testat den ännu och kommer dra mej för det så länge jag klarar. Väntar på tid till ECT nu också..