• PolarnOPyret

Gaaah, bruna bananer....banan-recept efterlyses!!

Nu har det blivit så (igen)att vi har 3 stackars bananer som ligger kvar i fruktskålen och dom har såklart blivit solbrända (=bruna).
    Har ni några goda recept på nåt vi kan göra med dom så att dom blir använda? (kakor, efterrätter.....alla tips emottages.)

• Svar på tråden Gaaah, bruna bananer....banan-recept efterlyses!!
  • MansonDust

Bananpannkakor. Recept kommer strax.

• MammasJulia

stekta bananer ät gott

• MansonDust

1 sats.

2½ dl mjöl.
    1 msk socker.
    1 tsk salt.
    2 tsk bakpulver.
    2½ dl mjölk
    50 gram margarin.
    2 bananer.
    1 ägg.

Gör så här: Blanda de torra ingredienserna i en bunke först. Blanda sen i mjölk och smält margarin. Ha i ägget och skivad banan.
    Stek snabbt på mellanhög värme, de ska inte ligga för länge - bara så de håller ihop, eftersom de ska vara rätt kladdiga inuti.
    Servera med ett glas kall mjölk och sylt. De ska vara som stora plättar i storlek typ.

• PolarnOPyret

Ja stekta bananer är mumsigt. Men det kräver (iaf enligt mig) vaniljglass. Och den har jag ingen hemma just nu.....
    Men tack iaf.....
    Det ska jag ha i åtanke till nästa gång bananerna blivit solbrända...

Bananpannkakor.....låter jättegott...kanske kan passa som mellis eller vad säger du?
    Sparar receptet!!
    Tack!!

Mer, mer, mer

• tingel

Banankaka

3 bananer
    100g margarin
    2 1/4dl strösocker
    2 ägg
    3 3/4 dl vetemjöl (jag tar lite extra om bananerna är riktigt övermogna, blir så vattningt annars)
    1½ tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl mjölk

Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Smöra och bröa en form. Rör smör och socker vitt och pösigt, tillsätt ett ägg i taget samt de sosade bananerna. Blanda mjöl, bikarbonat och vaniljsocker. Rör ner i äggsmeten. Sist mjölken.
    Grädda i ca 45 minuter, till stickan känns torr.

Lycka till!!

• PolarnOPyret

Banankaka, låt ju också smaskigt jue...
    och det är ju precis 3 bananer jag har....
    mmm tål att fundera på
    Tack tack!!!

• idalin

mitt bananpaj-recept är för 3 bananer. men då krävs också vaniljglass. det är supergott! deg i botten, mosade bananer ovanpå och marängtäcke längst upp. hör av dej om du vill ha receptet...

• Euphorbia

Mitt banan-kake recept innehåller även 1 tsk ingefära, 2 tsk kanel och 1/2 DL kallt kaffe

• PolarnOPyret

idalin: bananpajs-receptet emottges tacksamt. Lät ju hur gott som helst jue!!!!!!!!

Euphoria: lägger till dina ingredienser till banankake-receptet, lät som att det skulle ge det hela en lite extra god touch liksom...

tackar tackar

• AnnaK

Banan-cokladkaka

175 g smör
    3,5 dl vetemjöl
    2,5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vanlijsocker
    3 st ägg
    1 dl mjök eller filmjölk
    2 msk kakao
    3 st bananer
    100 g hackad mörk blockchoklad
    Gör så här:

Smöra och bröa en avlång form
    Smält smöret.
    Vispa ägg och socker pösigt
    Blanda de torra ingredienserna förutom kakaon och blanda i det i äggsmeten.
    Häll i smöret och mjölkfil oh blanda.

Dela smeten i 2 bunkar och blanda den ena med kakaon och blockchoklaeb. Blabde ner 1 osad banan i den andra hälften av smeten

Häl i chokladsmeten förs i formen och sen banansmeten. Stci k i 2 skivade bananer i smeten och grädda nerdersa delen av ugnen i 175 grader ca 1 tim.
    Riktigt mumsigt med sora bananbitar!

• AnnaK

Banan- och cashewnötsbröd med julens kryddor
    I Meny vecka 46 2005

150 g rumsvarmt smör
    1 msk ljus muskovadosocker
    1 tsk vanillinsocker
    2 ägg
    5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk malen muskotnöt
    1 tsk malen ingefära
    ½-1 tsk malen kanel
    drygt 1 dl grovt hackade cashewnötter eller mandlar
    1½ dl russin
    ev. några droppar romarom eller 1-2 msk mörk rom om det finns
    3 mogna bananer
    smör och ströbröd till formen

Rör smör och muskovadosocker samt vanillinsocker smidigt. Rör ner ett ägg i taget, rör vidare, tills det blir en luftig, fluffig smet. Blanda vetemjöl med bakpulver, kryddorna, de hackade nötterna samt russin. Mosa bananerna med rom eller romarom i en skål. Vänd undan för undan ner mjöl- och kryddblandningen samt de mosade bananerna växelvis i äggsmeten. Smörj och häll i ströbröd i en brödform och häll i smeten. Släta till ytan och grädda brödet längst ner i 175° ugn i ca 70-80 minuter. Gör gärna ett stickprov. Tag ut brödet och låt det svalna i minst 15 minuter innan man kan stjälpa upp det.

• idalin

detta recept vandrade runt mellan oss tjejkompisar för drygt 10 år sen och det är lika gott än! kanske för att vi inte gör det så ofta nu längre... den är väldigt mättsam!

Bananpaj

175 gr margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl socker
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    Smält först margarinet och blanda i resten i kastrull på låg värme. Bred ut i ugnsform med en gaffel. (Har aldrig testat med sån där pajform med låg, vågig kant, utan med högre kant bara.)

3 mosade bananer
    3 äggvitor
    1 dl socker

Bred ut bananerna i formen.
    Vispa socker och äggvitor till skum. Bred skummet över bananerna.
    Grädda i 175 grader i 30 min. Täck med ugnsfolie efter de första 10-15 min (så inte marängen bränns).
    Serveras ljummen med vaniljglass.

bara så ni vet, så kan det ibland vara vätska i pajen, när man ska till att äta. vet ej vad det beror på. bananerna kanske. det har hänt både för mej och andra.

jag har också använt "bottendegen" till blåbär, med smuldeg ovanpå.

lycka till och gott nytt år! skriv gärna och berätta vad ni tyckte om pajen...

Svar på tråden Gaaah, bruna bananer....banan-recept efterlyses!!