• karatelinda

Min bebis har utslag som ser ut som finnar

Min 3 veckor gamla tjej har konstiga utslag i pannan som ser ut som finnar. Men det borde hon väl va lite för ung för att ha ännu.

Hon hade tidigare samma på axeln o halsen, men de gick om av sig själva tror jag. Jag gjorde inget i alla fall.

Jag undrar om nån vet vad det är? Kan det vara nån allergi, eller har hon bara lite för torr hud? Hon har ganska torr hud just där i pannan. Eller är hon känslig mot nåt jag äter? Nån som vet?

• Svar på tråden Min bebis har utslag som ser ut som finnar
  • Fialilla

Jag läste någonstans ( kommer ej ihåg var , att det är vanligt att de får såna utslag. Fråga på BVC annars... /Fia

• Annika hjärtar Kim

Nä det brukas kallas för hormonprickar min son har såna på pannan och på näsan!!!!

det är säkert såna hon har

• Systerjane

Låter som Milier, dvs hormonprickar. Jättevanligt och helt ofarligt. De försvinner av sig självt.

• Helly78

hormonplitor, helt normalt. Det försvinnar av sig själ. det kan ta tid ca 2-6 veckor.

• karatelinda

Ja, det är säkert såna hormonprickar. Det känns ju skönt att det antagligen inte är nåt värre.

• BossOrange

Hormonprickar. Det är jättebra, eftersom det tyder på att hennes immunförsvar fungerar. Förundrad över att ni inte blivit informerade om detta på BB eller BVC!

Prova "badda" med bröstmjölk, om det inte försvinner finns det en salva (korticon) som BVC kan rekommendera.

• karatelinda

Eh.. min rådgivningstant är aningen "förvirrad" och glömmer bort att berätta saker om man inte vet själv vad man ska fråga. Jag ska dit nästa vecka på 1-månads kontroll, tänkte ta upp det med henne då. Har inte orkat ringa henne, men som tur är vikarierar hon bara, den ordinarie kommer tillbaks om nån månad.

Men det är bra att det är ett positivt tecken!

• Miamaria8181

Vår dotter fick massor med milier och hon såg hemsk ut. Det tog ett bra tag, drygt en månad, innan de försvann av sig själv. Efteråt blev hon ganska torr i huden så då "smörjde" jag med bröstmjölk.

Svar på tråden Min bebis har utslag som ser ut som finnar