• Niklas11

Hårsäcksinflammation

Hej,

Jag är en kille på 30 år som har problem med hårsäcksinflammation på penis och ibland pungen. Problemen började redan i högstadiet. Då visste man ju knappt vad det var. De kom väldigt sällan så jag tänkte att det går nog över, men de dök upp lite då och då.Efter några år så gick jag iväg till läkare och de verkade knappt veta vad det var ?? men han sa att det kommer gå över av sig själv, vilket det absolut inte gjort.

Det här verkar ju vara ett ganska vanligt problem så jag undrar om ni har några tips på hur man bäst undviker dem ?? En del är igentäppta och varet / vätskan kommer inte ut. Då växer de ibland och blir ganska stora och ömma , och det tar länge innan den försvinner. Det är ju inte det roligaste stället heller. Jag vet helt säkert att det inte är en könssjukdom för det började när jag var oskuld.

Nån som har tips på om / hur man kan undvika detta ?? Nåt man kan göra när man har en inflammation ??

Tack på förhand / Niklas

• Svar på tråden Hårsäcksinflammation
  • Anonym (xxx(tjej))

När jag har en hårsäcksinfektion så brukar jag dra ut håret som sitter i,det kan ju dock göra lite ont på pungen.

På apoteket finns det vätskor av olika slag som är uttorkande(typ sårtvätt),du kanske kan använda det.

• Anonym (....girl)

Sambon hade en sådan för ett bra tag sedan. Han tog en nål och stack hål på den. Sen var det bara att gå och "tömma" den med jämna mellanrum.

Jag fick även en sådan för en månad sedan efter jag rakat mig. Tog även då en nål och tryckte igenom den. Iik vad var, men eftersom jag "tömde" den ofta så var den borta efter 2 dagar.

Du har ingen aning om vad det kan vara som gör att du får inflammationerna regelbundet? (Antar att det är regelbundet) eller?

Hör med dom som jobbar på apoteket om dom har något?

• Niklas11

Tack för svar.

Har provat att sticka hål med nål, men ibland kan de sitta så djupt under huden så det inte går. Kommer bara lite blod istället. Oftast är de ytliga och då är det inga bekymmer. Värst är det med de som sitter djupt. Då blir det en stor knöl innan den öppnar sig....dessutom tar det sån tid då.

Nån som vet nåt bra ställe att ringa till. De jag tala med sist ( dock för många år sedan) verka inte veta vad man ska göra.

Tack igen .....

• Anonym (....girl)

Ringa hudmottagningen på sjukhuset kanske? En gissning bara.

Okej, det där med att sticka hål. Jag stack in halva knappnålen innan jag kom till "rätta stället".

• Niklas11

Jo jag vet allt . Det var dit jag var för några år sen. Läkaren där sa att jag kunde va lugn, det kommer att gå över. Hm...han visste nog inte vad han gjorde riktigt ...

Men tack ändå ..

• Niklas11

Idag var jag på Vårdcentralen. Doktorn sa att det är helt normalt ( vilket jag redan visste ) och det är bara o vänta. Behöver ingen antibiotika eller nåt annat.....

Hm...ja ....

Det verkar inte finnas nån speciell metod för att undvika detta. Man ska undvika att raka sig. Men det visste vi väl alla här ..

Case is closed

Tack för synpunkter

Svar på tråden Hårsäcksinflammation