• karin h

Kejsarsnitt första barnet, hur är det med andra?

Jag blev snittad dec 05 pga fotsätesbjudning. Nu är jag gravid igen i v 13 och jag funderar på hur det fungerar nästa gång? Funkar det alltid att föda vaginalt efter ett kejsarsnitt? Får man någon kontroll om det fungerar eller hoppas man bara att det ska gå bra?

• Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, hur är det med andra?
  • Killarna Larsson

Jag fick oxå ta kejsarsnitt med första barnet..
    nån månad efter de, så fick jag en tid till röntgen, för att röntga bäckenet ifall jag var för trångt, för litet bäcken... Proverna kom, o jag var ett gränsfall...
    Nåja, vart gravid med barn nr 2. Jag hade många funderingar OM jag kunde föda normalt.. men, men, bm tyckte att man skulle göra ett försök..
    Kom till förlossningen då det va dags.. mitt barn hade inte fixerat sig, han legade ännu lös...ruckbar, så att säga..

Jaja, men det slutade med att det hela gick till snitt igen... men efter de så sa läkaren som plockade ut min kille.. (kirurgen) att blir det en nästa gång, så blir det planerat snitt.. Jag kan helt enkelt inte föda vanligt.. Men det e väl olika från person till person..
    Har du pratat med nån om de?
    Har du fått tid till bäckenröntgen?

• blackangel

Jag födde mitt andra barn vaginalt, och blev snittad med mitt första. Blev akutsnittad pga igångsättning som inte alls fungerade bra på mig.
    Blev även igångsatt med mitt andra barn, och då fungerade det som det skulle.

Så visst kan det gå bra andra gången. Fast det beror kanske även på varför man blev snittad, kan jag tänka mig.

• Netriosa

blackangel:
    Din berättelse ger en hopp om att det kan gå bra i nästa förlossning!

Jäntan kom ut med snitt pga att jag var helt slut efter många timmars värkarbete som inte gav några resultat alls (var redan långt över bf). Under snittet upptäcktes dock att jäntan låg i pannbjudning.
    Hoppas nu att detta barn kan komma ut "på rätt sätt"

• listo

Det beror helt på VARFÖR det blev snitt första gången. Vissa fysiska orsaker innebär att man inte kan föda vaginalt, men om det handlar om sätesbjudning eller andra "felställningar" på barnet så brukar det oftast gå bra att föda vaginalt andra gången.

Mitt första barn föddes med akutsnitt eftersom hon låg i så kallad "hög rakställning". Det var omöjligt för henne att komma ut vaginalt.
    Däremot kunde jag sedan föda tvillingar vaginalt helt utan problem

• Netriosa

listo:
    Hur ligger bebisen när den ligger i hög rakställning? Hur upptäcktes det?

• listo

Jag vet inte exakta detaljer, men förenklat kan man säga att min dotter låg med ansiktet upp mot magen, och väldigt utsträckt i magen. Nacken var i en vinkel som gjorde att hon inte kunde tränga ner i bäckenet.

Detta upptäcktes efter ca 26 timmars värkarbete när inget hände... då gjorde läkaren ultraljud och såg det.

• Netriosa

listo:
    Du verkade ha lite kompetent personal runt om dig när ditt första barn skulle ut. Öppnades du nått? Hur var det med smärtlindring? Tog du nån och hjälpte det mot värkarna?

Personalen runt omkring mig la kommentaren "vad knölig magen är!" När vi kom in. Tycker att poletten borde trillat ner för dem när jag bara öppnades till 2,5 cm på 41, 5 timme och ingen smärtlindring tog. Beslutet om ett snitt togs då jag blev så fruktansvärt arg och höll på att slita ut droppet och skrek åt dem att de f*n fick snitta mig för att jag inte orkade mer. Och under snittet så såg de ju själva att det aldrig hade gått att föda vaginalt.
    Ett ul hade ju lätt kunnat upptäcka hur jäntan låg...har varit så besviken på dem för det där, att de inte lyssnade på mig. Visste ju att nått var fel.

Ja, nu ska jag inte dra upp hela förlossningsberättelsen här Vill bara veta lite mer så jag lättare kan förbereda mig inför nästa förlossning.

• Littel

Jag fick göra kejsarsnitt med första pga av dom trode att jag var för trång. Men efter röntgen visar det sig tt jag är fullt normal därför får jag välja inför nästa förlossning. Jag ska försöka vagnialt.

• blackangel

Netriosa: Vad bra att det ger dig lite hopp!

Jag hade oxå en fruktansvärt jobbig förlossning och öppnade mig 2-3 cm på 7 dagar!!! Var helt slut!! Gelning och värkdropp nästan varje dag....Tills akutsnittet togs. *puh*
    Min dotter låg med vidöppen ansiktsbjudning med en föreliggande hand över ansiktet. Var oxå så förbannad att de inte tittade med ul, då de kanske hade upptäckt problemet.

Men med andra barnet och den igångsättningen var det inga problem. Allt gick som det skulle.

Jag var helt inställd på snitt andra gången med, men ju längre tiden gick så tänkte jag att jag skulle ge det ett försök iallafall med en vaginal förlossning.

Men huvudsaken är ju att bebisen kommer ut och att mor och barn mår bra. Sen är det ju struntsamma varifrån den kommer ut.

• Löööv

Första snitt pga säte/tvären. Andra vaginalt

Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, hur är det med andra?