• Butterfly

Mjölbaggar

Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg så det hamnade här.

Vi har precis flyttat. De somm bodde här innan hade inte städat på länge!!! Matrester i diskmaskin etc. Och när jag städade ur skåpen hittade jag skalbaggar. En del levde medans andra var döda. Så äckligt!! Idag var jag inne på anticimex hemsida och fick det till att det nog är mjölbaggar. Jag ringde o de ska komma hit. Men vi måste vara iväg från lägenheten ett dygn.

Måste man bespruta eller kan man bekämpa dem själv på nåt sätt? Känns inget bra att spruta gift när Olivia är liten och det är så bökigt att vara hemifrån ett dygn med henne. Man ska ju checka ut från hotellet kl 9.00.
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Mjölbaggar
  • saelma

Jag hittade ett par mjölbaggar hos oss för ett tag sen, men det var bara ett par stycken i mjölet och havregrynen, inte så många som det verkar vara hos er.
    Jag gjorde så här : slängde allt som jag såg baggar i, kollade noga igenom resten och lade det som inte var angripet i frysen (läste på anticimexs hemsida att det var bra) ett par dagar. Dammsög och torkade skåpet med klorin.
    detta var kanske två månader sedan och jag har inte sett till några skadedjur sedan dess.

hoppas att det ordnar sig, inte roligt att råka ut för sånt här, speciellt inte när man har en liten..

• MayaPiraya

vi brukade få det med jämna mellanrum hemma hos mina föräldrar, då var det bara att slänga ALLT som kunde vara angripet och sedan rengöra ORDENTLIGT med starka rengöringsmedel. Spraya gärna med något insektsspray och låt det stå o gro in i några dagar. Torka av ordentligt igen så kan du ställa in dina saker sedan (du kan ställa en skål med mjöl där först och se om det kommer några nya baggar innan du ställer in allt). Det tar ju några dagar o är en del arbete, men är du nogrann så ska det fungera och du får ju inte ut så mycket och starka gifter som med anticimex.

• Pysse

Jag hade nog satsat på Anicimex ändå. Mina föräldrar har haft det och de städade som galningar i veckor- men det kom ändå tillbaka.

• Kraken

När jag bodde i studentkorridor hade vi mjölbaggar i det gemensamma köket. Jag hade alltid plastpåsar/fryspåsar (3 eller 5-liters) utanpå mjölpåsar, müslin etc. Tråkigt, men man slapp baggarna i maten i alla fall.

• Butterfly

I förrigår hittade vi en som kröp på köksbänken. Sen dess har vi inte sett en enda. Vi städade ju ordentligt när vi flyttade in och vi har inga i våra matvaror. Tror ni de har försvunnit i och med städningen eller bör vi ha hit anticimex ändå?

• Butterfly

Igår kikade vi under diskhon bakom skåpen. Vi fick stå på alla fyra och ta en spegel och ficklampa för att se. Där hittade vi åtta mjölbaggar. Fyra levde. De låg vi två gamla bitar mat. Så äckligt!!!! Vi städade bort det och nu hoppas jag vi har fångat alla. Om de inte har nån mat att leva av så kan de väl inte fortsätta att föröka sig väl?

• emilios mamma

Mjölbaggarna, är ganska luriga dom bor i vrår och dör oftast bara vid minusgrader och riktigt starka bekämpningsmedel typ anticimex, vi hade ett angrepp för ca 5 mån sen fick kasta all mat som var öppnad....trodde inte dom spred sig till sånt som inte var av mjölkonsistens men vi hittade i pasta paket, kakao, flingor, kryddor...blää *ryser*
    Hade precis storhandlat, så jag ringde försäkrings bolaget men han hade aldrig hört talas om någon försäkring som gällde just för mjölbaggar!!
    Så kasta allt som är öppnat eftersom dom lägger ägg som kan vara svåra att se med ögat..
    Har ni oöppnad mat lägg in i frysen minst ett dygn. Sambon sov hemma med största sonen när anticimex vart här och jag sov hos mamma med Melvin, se till att vädra ur lgh om ni tar hem små barn efter då är det ingen fara.

• Glass

Tänk på att baggarna lägger ägg och sedan blir det små tuna larver. De växer sig stora 1.5 cm långa ungefär.
    Sedan blir de små nymfer i ca 3 veckor om jag inte kommer ihåg helt fel och därefter baggar.
    Det kan alltså vara en rätt stor risk att det finns kvar även om ni inte ser några baggar längre.

All spannmålsmat i frysen likaså flingor och annar. De kan äta hundmat också om det tryter med maten för dem.
    Ett par dagar i frysen tar död på eventuella ägg och larver.

Fördel med att torka ur skåpen är att man får bort en del eller kanske alla, nackdelen är att man ger dem vätska att dricka. De är faktiskt lite halvkänsliga för uttorkning så det går att få väck dem på det sättet. De börjar äta varandra

• norgesessan

man skal frysa inn det man skal kasta oxo, annars skickar man alla mjölbaggar till soprummet..inte kul for dom som ansvarar for det.....

• Butterfly

Vi städade ju bort alla baggar innan vi satte in vår mat när vi flyttade in så vi har inte haft någon i vår mat. Det känns skönt! Och vi har plastpåsar om all mat som de kan angripa. Vi ska hålla utkik nu närmsta tiden och ser vi fler så får vi ta hit någon som besprutar. Hoppas på att slippa det!

• kaustiksoda

vi har alltid mjölbaggar, på vårat bakbräda.
    : ( sååå tråkigt, vet inte hur många ggr vi har gjort ren den besprutat den plockat isär den å slipat den.
    fast dom hinner aldrig bli baggar utan larver.
    det är så äckligt!
    dumma skadedjur.

• Butterfly

Ja, det är verkligen äckligt!

• Butterfly

Har hittat fler nu. Så imorgon kommer santec o bekämpar!! Det är så fruktansvärt äckligt!!! Och jag är så arg på dem som sålde lägenheten. Kunde inte kläcka det ur sig innan så kunde vi bekämpat innan vi flyttade in och ställde mat i skåpen!! Grr!!!

• MosterMaggi

ett tips till, som kan vara bra att ha med på vägen: efter att ni haft starka gifter blir det säkert lugnt till fram på vårkanten. Då brukar de små rackarna flyga in uitfrån, och hittar de nåt smarrigt stannar de gärna. Har haft mjölbaggar, fläskänger och pälsänger i omgångar när jag bott i lägenheter i äldre hus. För även om jag själv får bukt med ohyran, kan de sprida sig via trossbotten osv också om grannarna inte håller hos sig.

Men jag läste en gång rådet att städa skåp, lådor osv med såpa, för den doften gillar de inte. Och det brukar funka bra. Jämte att hålla koll såklart, och vara noga med att städa i vinklar o vrår och regelbundet dammsuga noga längs med golvlister och i garderober och så. *lycka till*

• fija001

Vi hade mjölkbaggar i min förra lägenhet pga en granne som förvarande billigt mjöl/makaroner mm i källaren Vi lyckades få bort dem utan anticimex som jag inte hade råd med då(student). Vi rensade ur precis allting i skafferiet och slängde det, torkade ur skåpen och sprayade sen med radar även inuti skåpen och i springer mm. De försvann och kom inte tillbaka under det 1,5 året jag bodde där. De är superäckliga så jag hoppas att du får bort eländet! Ett tips sen är att frysa in mjöl om du köper stora kvantiteter istället för att ställa det i skafferiet. Tänk också på att de gillar det mesta, även potatismos, torkade frukter och nötter, kattmat mm
    Lycka till!

• Butterfly

Vi har haft santec här innan jul och nu är de borta! Så skönt för det är vidrigt att ha små baggar som kryper lite överallt!

• Inexsana

Tänk på att du kan få med dig baggarna från butiken med, det är ofta det kommer hela pallar med torra-produkter som det kan ligga nån trasig påse/paket, de brukar kunna vara massor med baggar på dessa. Jag jobbade på en butikskedja, och fick lära mig att hela pallen skulle kasseras, inte borsta av hela påsar och ställa ut i butik inte, vet dock att vissa butiker gör det. Så att alltid förvara produkterna i glas/plåt eller plastkärl i skåpen är en bra id'e om du sen råkar ha fått tag i en påse med ägg i som kläcks så behöver du bara kasta det som är i just den burken, och inte hela skafferiet. Och så är ju hygien bra för att hålla dem borta.

Svar på tråden Mjölbaggar