• Ianflian

Klåda på benen någon?

Det kliar så på mina ben! Jag trodde att det berodde på att de var uttorkade men även om jag smörjer in dem typ 3 ggr om dagen och natten så kliar det. På natten vaknar jag av att de kliar och måste smörja in dem. Upptäckte idag små utslag och jag vet inte om de kommer av att jag har kliat eller om det är dem som kliar.Har kliat hål på vissa ställen.Detta har troligtvis inget med graviditeten att göra men man vet ju aldrig. Någon som varit med om det? Tacksam för tips på lindring

• Svar på tråden Klåda på benen någon?
  • Lyktan

Jag har samma problem, men har även klåda på bröstkorg och händer. Vet itne vad det kan vara, men det uppkom samtidigt som när jag blev befruktad. Har länge sökt efter svar, men inte hittat något.

• Lavendel

Prova att använda oljetvål eller bara olja för att tvätta benen, tvål torkar ut huden. Olivolja fungerar bra för mig när jag blivit så torr att det bara kliar oavsett hur mycket jag smörjer.

• Åse

Smörja, smörja och åter smörja är vad som gäller vid klåda på
    benen. Jag har samma problem och särskilt nu när det pendlar mellan
    plus och minus ute hela tiden. Jag kan riva tills jag blöder på benen
    annars.

• musli

vintereksem/köldeksem... har såna problem varje vinter... *suck*
    ingenting hjälper... smörjer och smörjer... ska nog gå till en hudläkare tror jag...

• Lellis

Testa kortisonsalva som finns receptfritt på Apoteket. Hoppas att det hjälper!

• Marsbaby

Obs med salvor, kolla att det verkligen funkar att ta vissa grejer när man är gravid. Jag skulle ha en salva för mina ben för ett tag sen men det fanns inte enda som rekomenderades för gravida...

Badda med ljummet vatten kan funka om det kliar..

Lycka till & hoppas det går över

• Ianflian

Tack för era svar! Jag har känslig hud och brukar torka ut, speciellt på vintern, men det har aldrig varit så här illa. Det här känns emellanåt nästan som när jag var i Indonesien och hade råkat ut för "bedbugs" och asiatiska mygg, fast ändå ganska mycket lindringare så jag får väl stå ut...

• Marsbaby

hallå långt senare!

I går fick jag tips mot kliande mage, använd antingen mandelolja (apotek eller bodyshop) eller coccobutter (bodyshop), kanske funkar på ben med?

kram Marsbaby

• lilaki

Hallååå!
    En till med klåda på benen. Har faktiskt använt min cocoa-butterstick på benen också, men tyvärr Marsbaby, det hjälper inte nämnvärt på mig.

Kliar också så det går hål, speciellt när sambon somnat, han brukar tvinga mig att sluta annars... :)

Vad jag upptäckt lindrar när det är som riktigt jäkligast är den där bedövningssalvan Xylokain. Så kan man i alla fall somna.

• Anknys

Här är en till som kliar... Har kliat hål på flera ställen på benen. Svider som f*n när man smörjer in eller duchar.
    Jag blir galen!

• camihlla

Klåda över hela magen jag.. inge kul..

• lindsi

det kan även vara leverpåverkan (helt ofarligt men jobbigt) jag hade det när jag väntade min dotter, det kliade över hela kroppen och jag höll på o bli tokig! jag fick några tabletter mot klådan. Genom blodprov kan doktorn se om det är leverpåverkan du har! Lycka till!

• Liindaa

Jag va jätte torr och de kliade en massa över hela kroppen. Men när jag började äta omega-3 för ca 1 vecka sedan så har de blivit mycket bättre.
    Kliandet har gått bort och så är jag inte lika torr.

Kanske funkar på någon mer.

Svar på tråden Klåda på benen någon?