• Shaun the sheep

Förkyld katt?

Jag har en liten kattjej på lite drygt ett år.
    Sen igår har jag märkt att hon nyser väldigt ofta.
    Hon äter heller inte som hon brukar, utan äter bara torrfoder.

Jag vet att det inte är farligt att hon inte äter burkmat,
    men hon brukar ju göra det.. Är det nån som vet vad som kan vara fel? Är det bara en liten förkylning, eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förkyld katt?
  • Flyssel

Det kan vara något som har fastnat i näsan på henne, som ett grässtrå eller damm, men om det inte går över så måste du kontakta veterinär.
    Jag vet inte vilka symptom kattsnuva har, men det är inte så hälsosamt om katten fått det.
    Vid vanlig "förkylning" borde hon antagligen bli lite snorig och få fler förkylningssymtom.
    Men jag är ingen veterinär, så jag tycker att du kan ringa farbror doktorn och beskriva nysningarna så kanske de vet bättre.

• Shaun the sheep

Jag tror hon är vaccinerad mot kattsnuva. Vi har bara haft henne i ett halvår, innan bodde hon på ett katthem. dom är ju väldigt noga med att katterna ska vara vaccinerade och så. Så det tror jag hon är. Om det inte gått över tills imorgon ska jag ringa vetrinären, förhoppningsvis är det ingen fara :(

• Skärgårdsfru

Katter kan bli förkylda.

Om hon kommer från ett katthem så borde hon vara vaccinerad mot kattsnuva. Fick du inget intyg på detta från dom när du övertog henne?

Ring till veterinär imorgon om det inte har gått över för en katt som blir förkyld kan behöva antibiotika eftersom det t.ex. kan utvecklas till lunginflammation. Man brukar inte rekommendera att katten ska gå med obehandlad förkylning. Jag tror inte att du behöver vara orolig för henne alltså men bästa är att ta kontakt med vetten och se vad dom tycker. Speciellt då hon verkar lite allmänpåverkad och inte vill äta blötmat som hon brukar.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Flyssel

Jo de brukar ju vara noga med sådant på katthem. Har du fått något vaccinationskort på henne så står det kanske där.
    Men det kan ju bara vara något som fastnat i nosen och då brukar de nysa och frusta utan att de ser sjuka ut i övrigt. Det kanske stör henne så mycket att hon inte vill äta annan mat heller.
    Hoppas det går bra!

• Cokkie

Ring veterinären tycker jag

• Shaun the sheep

Jag har fått vaccinationskort, och där stod det att hon är vaccinerad mot kattsnuva. Men som tur är så är allt nysande borta idag, och hon åt en stor portion mat nyss

Min andra kisse däremot har urinvägsinfektion som inte verkar ge med sig Men det är ju en helt annan historia.

• Skärgårdsfru

Vad skönt att hon verkar må bättre idag

Går din andra kisse på antibiotika? Hur länge har hon haft uvi? Vad jobbigt för henne att det inte ger med sig :-/

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Shaun the sheep

Ja, den andra fick antibiotika, och jag trodde det skulle hjälpa.

Men eftersom det fortfrande är blod i avföringen,
    så måste jag ringa vetrinären idag :(

• Cokkie
    dollheart skrev 2007-01-03 14:33:34 följande:
    Ja, den andra fick antibiotika, och jag trodde det skulle hjälpa.Men eftersom det fortfrande är blod i avföringen, så måste jag ringa vetrinären idag :(
    Hoppas Tissarna blir bra snart Kram!
Svar på tråden Förkyld katt?