• Ellas och Alvins mamma

körtelfeber

Min sambos älsta son har fått körtelfeber. Han är hos sin mamma den här veckan. Men blev sjuk i fredags. så nu blir man ju orolig. Våran dotter på 3 månader är förkyld. Hur stor är risken att hon får det och vad gör jag om hon får det??

• Svar på tråden körtelfeber
  • annry

Vet bara att det är väldigt ovanligt att yngre barn får körtelfeber. Ett annat namn är "kissing-disease" bara för att tonåringar brukar få det när de börjar byta saliv med andra ungdomar.

• Ellas och Alvins mamma

jo, jag har oxo hört det. Men han är 11 och har så vitt vi vet inte pussats med nån än.
    Men han gosar gärna m lillasyster. Är väl bara att hålla tummarna.

• annry

Läste på lite på internetmedicin.se och där stod det att infektionen hos barn oftast är utan symtom eller med ospecifika infektionssymtom så skulle hon få det så märks det antagligen inte. Smittsamheten är låg men han behöver ju inte pussa på henne. Lycka till!

• rebecca271

Det vanligaste är att man blir smittad i förskole- eller lågstadieåldern. Oftast får man då inga eller bara lätta symtom av infektionen, ungefär som vid en vanlig förkylning.

Sjukdomen bryter oftast ut i övre tonåren
    Oftast märker man av symtomen om man blir smittad när man är mellan 15 och 25 år. Man är trött, har feber, ont i halsen, lymfkörtlarna är svullna och halsmandlarna inflammerade. Men ibland känner man inte av symtomen i denna ålder heller. Mer än hälften av dem som fått en infektion av Epstein Barr-viruset märker inte av ett enda symtom.

Så en vanlig förkylning kan hon få som symtom.
    Kram//sjuksköterskan

• Ellas och Alvins mamma

rebecca271:

Då kanske hon har bivit smittad ändå nu. För förkyld är hon. Nå ja, så länge hon inte mår som sambons son så är det lugnt. Han mådde riktit risigt. Trodde nästan han hade påssjukan ett tag. Var så svulen runt halsen. Tack för svaret!!

• Pluggisen

Mina pojkar hade körtelfeber då de var 5 åch två år gammla. Jättesjuka var de.... Men om brorsan är borta i en vecka kanske ni klarar er?

• rebecca271

Självklart finns det undantag...och man ska alltid uppsöka läkaren om barnet är sjukare än vid en vanlig förkylning...man brukar känna det i maggropen som mamma när det är dags att uppsöka läkare.
    Kram

Svar på tråden körtelfeber