-
-
Svar på tråden Kan man äta majonäs när man är gravid?? Är snart i v. 8
-
Ja, det kan man...
-
Åh vad bra....tack! blev lite orolig
-
Varför skulle man inte kunna äta det då??
-
Jo för att det innehåller rått ägg...kanske är inte bra
-
Svenska ägg får man äta i alla former när man är gravid.Danelita skrev 2007-01-02 21:11:43 följande:Jo för att det innehåller rått ägg...kanske är inte bra
-
industriprocessad majo är helkonserv och därmed steril
(den som går att förvara i rumstemp när den är oöppnad)
hemgjord är helt OK häruppe i norden
i sydligare länder bör man skippa råa ägg - oavsett om man är gravid eller inte eftersom det är vanligt med salmonella och camphylobacter i råa ägg där -
Jag har lärt mig att man ska undvika majonäs
-
Socialen - tror du inte att du kanske lärt dig fel då?
Speciellt i ljuset av alla fakta som givits i tråden före ditt inlägg... -
läs på slv.se s¨å har du allt du inte kan äta där...
-
haha.. Kan inte låta bli o skratta :P Tänk vilken hysteri snart vågar folk väll inte dricka mjölk heller när de är gravida?
Man blir så nojig av att vara här på FL flr folk är såååå oroliga för allt! m,an får inte göra det enda efter det adnra o äta det o det :P
Sjäövkalrt kan man äta majonäs
Man kan äta råa ägg med
jag åt ialafall allt sånt i min föra graviditet åt det mesta inget fel på min dotter alls :D -
...eller vatten kanske också är farligt?
Skämt å sido, inget ont om TS fråga, men ibland undrar man ju om FL är upphovet till alla dessa frågor... -
O varför ska man göra det? Vad i majjo är farligt tror du?Socialen skrev 2007-01-03 12:53:02 följande:Jag har lärt mig att man ska undvika majonäs
-
Jag harhört det från flera olika håll, men om det sedan är helt korrekt kan inte jag svara på. Jag väljer att undvika de födoämnen som jag känner mig osäker inför, så behöver jag inte grubbla mer på det sedan. Det är ju fritt fram för andra att göra andra val såklart.
På barntotal.se står följande. (Det står inte att det gäller ENDAST utomlands men är rekommendationer till gravida som ska resa):
Mat
Undvik råa eller löskokta ägg.
Undvik mat som inte hettats upp ordentligt. Tänk på att rätter med kyckling, kött, fisk och skaldjur ska vara ordentligt genomstekta.
Undvik majonnäs, ostar, mousser och desserter gjorda av opastöriserad mjölk, grädde eller råa ägg. Om du är osäker på om de är pastöriserade eller ej är det säkrast att undvika dem.
Undvik mjukglass.
-
Fast här i Sverige är det Livsmedelsverket som ger oss information ang kost o deras rekomendationer kan man lita på.Socialen skrev 2007-01-03 16:43:06 följande:Jag harhört det från flera olika håll, men om det sedan är helt korrekt kan inte jag svara på. Jag väljer att undvika de födoämnen som jag känner mig osäker inför, så behöver jag inte grubbla mer på det sedan. Det är ju fritt fram för andra att göra andra val såklart.På barntotal.se står följande. (Det står inte att det gäller ENDAST utomlands men är rekommendationer till gravida som ska resa):MatUndvik råa eller löskokta ägg. Undvik mat som inte hettats upp ordentligt. Tänk på att rätter med kyckling, kött, fisk och skaldjur ska vara ordentligt genomstekta. Undvik majonnäs, ostar, mousser och desserter gjorda av opastöriserad mjölk, grädde eller råa ägg. Om du är osäker på om de är pastöriserade eller ej är det säkrast att undvika dem. Undvik mjukglass.
www.slv.se -
Precis som som du säger så är detta råd för gravida som ska resa och det är helt korrekt, man skall undivika råa ägg och sager som innehåller det om man är utomlands. Detta gäller dock inte i sverige där alla ägg som har stämpel är kontrollerade och därför säkra (man har ALDRIG hittat ett ägg som varit smittat i Sverige). Läs som sagt på www.slv.seSocialen skrev 2007-01-03 16:43:06 följande:Jag harhört det från flera olika håll, men om det sedan är helt korrekt kan inte jag svara på. Jag väljer att undvika de födoämnen som jag känner mig osäker inför, så behöver jag inte grubbla mer på det sedan. Det är ju fritt fram för andra att göra andra val såklart.På barntotal.se står följande. (Det står inte att det gäller ENDAST utomlands men är rekommendationer till gravida som ska resa):MatUndvik råa eller löskokta ägg. Undvik mat som inte hettats upp ordentligt. Tänk på att rätter med kyckling, kött, fisk och skaldjur ska vara ordentligt genomstekta. Undvik majonnäs, ostar, mousser och desserter gjorda av opastöriserad mjölk, grädde eller råa ägg. Om du är osäker på om de är pastöriserade eller ej är det säkrast att undvika dem. Undvik mjukglass.