Fler som blivit vettskrämda efter 1:a förlossningen - hur har det gått sedan?
Tänkte höra om det finns fler som blivit väldigt skrämda efter er första förlossning och hur det gått sedan? Hur förbereder ni er inför nästa förlossning eller hur har er andra förlossning gått?
Själv fick jag en dotter i mars-03. Var inte ett dugg rädd inför förlossningen då, tyckte det skulle bli spännande men tyvärr blev det inte som jag tänkt mig. Blev helt vettskrämd efter den upplevelsen och i drygt 2 år var jag helt säker på att jag aldrig kommer att skaffa fler barn för jag ville aldrig gå igenom det där igen. Tillslut blev längtan efter ett syskon för stark och nu sitter man här och är gravid i v.31 och börjar inse att bebisen måste komma ut på något sätt (klart jag har vetat det hela tiden, men jag har blundat för det och skjutit det framför mig). Känner nu att när det börjar närma sig så kommer ångesten krypande. Börjar jag tänka på detta på natten kan jag ligga vaken en bra stund och då får jag nästan panik.
Jag har varit på 2 samtal med en Aurorabarnmorska och visst, det har varit jättebra att få prata med en erfaren barnmorska och få svar på massor av frågor och funderingar. Tyvärr kan jag inte säga att jag blivit ett dugg mindre rädd, ingen kan plocka bort mina minnen av det jag upplevde ur huvudet på mig. Ändå är jag väldigt inställd på att klara detta på något sätt. Vill hellre försöka övervinna rädslan än att försöka få till ett snitt (vilket jag också är rätt rädd för). Vet bara inte hur det skall gå till. Min Mvc BM har frågat flera gånger om jag hellre skulle vilja ha ett snitt, men jag tror inte det, fast ibland börjar jag vackla. Hon är i alla fall jättebra och säger att man behöver inte bestämma något än utan man kan hålla alla dörrar öppna...
Finns det fler som känner igen sig? Hur tänker ni? Hur har det gått för er som fött ert andra barn redan? Skulle vara skönt att höra andras tankar och funderingar...