• Anonym (osäker)

"Beklagar sorgen"

Hej!

Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, hoppas ingen tar illa upp....

En kompis mamma har nyligen gått bort efter lång tids sjukdom. Hon hann aldrig bli gammal, hann inte bli mormor...
    Nu har jag tänkt att pyssla ett fint kort till kompisen. Men vet inte vad jag ska skriva innuti, typ "Beklagar sorgen" men det låter så torrt. Jag vill att det ska vara något fint, men jag vill inte skriva ett brev eller så. Har någon av er ett förslag? kanske en dikt?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden "Beklagar sorgen"
  • Anni J

Du behöver kanske inte skriva direkt "beklagar sorgen".. kanske kan du skriva något i stil med "Tänker på dig.." eller "Finns här för dig.."

Några dikter kan jag inte tyvärr

• Anonym (osäker)

ingen som har något förslag på vad man kan skriva för ord istället för "beklagar sorgen"?

• Fragglerock

Jag har aldrig förstått det där med att "beklaga sorgen", det måste väl vara förslusten man beklagar, för sörja måste man ju ha rätt att göra!

Jag tycker du ska leta reda på en fin dikt eller vers som du tycker om. Skriv vad du känner, inte vad du tror att din kompis skulle uppskatta! Vad du än gör kommer det att värma!

Jag kan rekomendera en bok om sorgebearbetning som kan beställas på www.sorg.se

Den kanske kan vara en fin present med ett kort - det är ju en god tanke om din väns bearbetning över förlusten av sin mamma där du kan hjälpa till!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Destiny86

Fragglerock, man beklagar ju att personen måste gå genom sorg över huvudtaget.

• Fragglerock
    Destiny86 skrev 2007-01-02 21:46:23 följande:
    Fragglerock, man beklagar ju att personen måste gå genom sorg över huvudtaget.
    Jo... men hur uttrycks det? " jag beklagar sorgen"  För mig kan det bara uppfattas på ett sätt om det sägs så faktiskt. Tycker att det finns många bättre saker att säga som uttrycker det man faktiskt egentligen menar.
  • Destiny86

JO jag förstår hur du menar. Jag gillar inte uttrycket vila i frid särskilt mycket heller.Speciellt inte om det är en ung människa som dött. En bortflugen själv ska inte vila , den ska leva livet i sin himmel

• hönapöna2

Jag tror hon uppskattar att du skriver ett kort även om det bra står "beklagar sorgen". Om du vill kanske du kan lägga till nånting om att du tyckte om hennes mamma , att hon var en fin person eller liknande.

• morzan4

Skriv som du känner, det är nog det bästa. Att du tänker på henne och att du finns där om hon behöver prata...
    Tänkte på detta med att "beklaga sorgen", när min pappa dog sa prästen som höll i begravningen att "sorgen är den djupaste ära som glädjen kan få". Tycker att det säger mycket om vad sorg är.
    Vore man inte glad för att man fått ha en person omkring sig medan han/hon levde så skulle man ju inte heller sörja. Att någon sörjer en när man dött betyder ju bara att man varit älskad i detta livet...

• Fragglerock

Bra skrivet Morzan4! Just min tanke men uttryckt i ännu finare ord!

Svar på tråden "Beklagar sorgen"