• Ead

Hur gör jag rent kristallkronan???

Jag har ärvt en gammal kristallkrona. Den är inte rengjord på länge. Jag har provat med ett rengörongsmedel som heter "Prisma Kristallspray" Tycker inte att den har hjälp utan kronan är fortfarande smutsig. Är det någon som har ett bra tips?

• Svar på tråden Hur gör jag rent kristallkronan???
  • Dinturiel

Kan høra med mina førældrar om hur de rengør deras.

• Tin o Trolls mamma

Är det äkta kristall?

Prova att spraya fönsterputs på och låt rinna av. Torka med en torr trasa efteråt. (Fick tipset av en gammal tant jag städade hos, men kan inte garantera nåt!)

Ekorren.

• Ead

Det tror jag inte. Hur ser man det?

• MayaPiraya

på mina föräldrars så brukade jag köra med fönsterputs

• Tin o Trolls mamma

Maya Piraya: Funkade det? Tanten sa att det var jättebra, men jag har ingen egen kristallkrona att prova på!

Ekorren.

• snutti

De flesta kronor brukar man kunna plocka isär, om det går på din så gör det, så blir det lättare att rengöra. Borde fungera utmärkt med fönsterputs.

• JsN

Sprutregöring för kristallkronor är jättebra! Mycket enklare än allt annat eftersom det inte behöver torkas av utan är självpolerande. Däremot om det är länge sedan den är rengjord så kan den behöva många omgångar.

Jag tror att min började se OK ut efter en tre-fyra rotblötor med sprayen. Efter ytterligare två så var den ren. Tänk på att det kan vara många års smuts som ska bort!

• Ead

Ok, jag har bara kört två omgångar, så jag måste kanske fortsätta..

• MayaPiraya

tin o trolls mamma: jadå visst hjälpte det! Den kronan brukar dessutom bli ganska "ingrodd" eftersom matoset ofta vandrar ut i det rummet. Dock är det ganska stora och enkelt slipade prismor, så den är inte så pillrig att rengöra. Några fick jag dock gnugga o ta lite extra på om jag inte minns fel.

Annars funkar fönsterputs jättebra att rengöra smutsiga tangentbord och skrivbord med

Svar på tråden Hur gör jag rent kristallkronan???