Bläck- eller laserskrivare?
Är sugen på att spara ihop pengar och köpa en ny skrivare, som även har kopiator och scanner inbyggt.
Har ni någon ni rekommenderar?
Vilken skulle vara "billigast" i drift? En bläck- eller laserskrivare?
Är sugen på att spara ihop pengar och köpa en ny skrivare, som även har kopiator och scanner inbyggt.
Har ni någon ni rekommenderar?
Vilken skulle vara "billigast" i drift? En bläck- eller laserskrivare?
I drift bör en laser vara billigare..
Bläck ger bättre kvalite om man skriver ut foton.
Har för mig att såntdärna glättat fotopapper inte funkar i laserskrivare, men kan ha fel.
Har själv en HP 5180 och är mycket nöjd.
se.pricerunner.com/computing/peripherals/multifunctional-printers/658286/prices
Men är det bara svartvitt som gäller är nog laser billigast på sikt.
tack för svaren
Kommer inte använda den för att skriva ut foton på fotopapper, men kommer att skriva ut i färg rätt mycket.
Kanske är det då vettigare att ta en bläckskrivare..
Jag tror att laserskrivare är billigare per utskrift, dessutom slipper man att bläckpatronerna torkar om man inte skulle använda dom på ett tag. Så sällan som jag skriver ut färg så hinner nästan färgen torka och jag måste köpa nya patroner innan dom är tomma så då blir det ännu dyrare!
Men nackdelen med laser är lukten, det är egentligen inte bra att sitta i samma rum som en laserskrivare eller kopiator pga. det ozon som bildas samt de ämnen som frigörs av värmen.
En bläckskrivare är kall.
Vi har en brother MFC 7820N. Den är jättebra. Vi har valt den versionen som har fax också. Men det behöver man inte ta.
Det är en svart/vit laser. ( ca 3000 inkl moms)
Det skall ha kommit en i färglaser också men den har vi inte testat. ( Min man säljer och bygger ihop datorer). Vi kommer att skaffa den nästa gång det blir aktuellt.(Brother MFC9420CN Färglaserskrivare, fax, skanner och färgkopiator. ca 7200 inkl moms)
Däremot har vi en gammal Epson Bläckstråle som skriver ut väldigt fina kort.Den har i och försig ingen scanner och kopiator. EN av mina kunder ( har redovisningsföretag) har en epson av MFC typ kan kanske höra med dem hur den är till foto. Den är väldigt seg vid kopiering iallafall.
NÄr du skall köpa kolla om du kan få se hur foton ser ut och gärna testa kopiering.
Lycka till