• kimpans fröken

a-kassa och resa utomlands

Jag och en vän har en liten hetsig disskussion om detta ämnet..hon påstår nämligen att det är vanligt att folk tar med sig sin a-kassa medan de reser eller jobbar utomlands utan att nämna detta för sin a-kassa. De deklarerar nämligen bara sina kassakort som vanligt antingen via internet eller ber någon annan göra det hemma och får ut sina pengar iallafall.

Är det verkligen så vanligt och är det inte brottsligt?? Jag tycker det låter konstigt. Jag måste tex springa på regelbundna möten hos arb förmedlingen även om jag timjobbar nästan heltid, men bara för att jag är inskriven som arb sökande. Måste inte alla det? för det funkar väl inte att åka hem till sverige varje gång det är dags för uppföljning hos arb förmedlingen?

vad är förresten följden av detta om det påkomms? bedrägeri? återbetalning?

• Svar på tråden a-kassa och resa utomlands
  • Anonym

jo det är brottsligt.

Däremot kan man få ta med sig a-kassan ut i europa om man vill testa att söka arbete i ett annat land (max 3 mån tror jag?)

Straffet? borde vara livstidsavstängning ifrån hela det sociala skyddsnätet och att man då får betala själv för sjukvård, förskola etc. Dessutom borde de tvingas att för evigt bära en dumstrut.

Vad straffet verkligen är, vet jag dock inte..

• Anonym

Jsg har tidigare jobbat på en stor A-kassa och det förekommer att folk åker utomlands med A-kassa utan att berätta det för AF eller A-kassan. Tyvärr är olika AF väldigt olika i sin uppföljning av arbetslösa, vissa kräver att man går på möten varje vecka och vissa är betydligt slappare.

Om det upptäcks så spärras ersättningen under utredningen och man måste betala tillbaka pengarna. På den A-kassa jag arbetade på så polisanmälde vi också om det handlade om mer än ett par dagar i felaktig ersättning. Jag har suttit i telefon med många som har ångrat sig och gråtit.

• listo

Ja jösses, det är nog inte alls särskilt ovanligt att folk gör på det viset. Tyvärr. Det är väldigt olika hur hårda AF är med uppföljning på olika platser i landet.

• Anonym

ja, det är ju en fråga om moral.. jag har varit på bali i en månad med a-kassa.. supersmooth! jag skulle inte tveka att göra det igen, jag söker jobb (det gör man ju ändå på internet nuförtiden) samtidigt som jag är där för att lindra samvetet lite.

• MSI

och sen gnäller folk över sänkt ersättning i a-kassan sen..

• kimpans fröken

men hur får a-kassorna reda på det då? genom att någon anmäler eller syns det på något sätt?

det låter ju helt sjukt att det går att göra så..

Svar på tråden a-kassa och resa utomlands