• Bonanza

Vad äter ni till lunch egentligen?

Jag hatar att göra lunch! Timmarna går, och helt plötsligt står man där med ett hungrigt barn, utan någon aning om vad man ska hitta på. Och då blir det pasta. Och pasta. Och pasta.

Jag behöver med andra ord tips på enkla, lättlagade men främst snabba rätter att äta till lunch. Jag vill inte ha råd som "ät rester" utan riktiga recept! Och helst inte så mycket halvfabrikat.

Vad äter ni till lunch?

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Svar på tråden Vad äter ni till lunch egentligen?
  • Majsan70

Vi lagar omelett med diverse tillbehör som ett exempel.
    ¨Går ju att variera ganska så mycket.

• Banana82

min lunch är rester från dagen innan eller micromat, nu när jag är på praktik, är jag på skolan så vanligen kinamat, och är jag hemma så inget alls

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Bonanza

Ja, omelett är bra. Om vi har ägg hemma.

Lista på luncher:

- Omelett

Mer?

• Thmaca

Pytt-i-panna.

Funkar ju liksom med allt... Pasta, potatis, morötter.... Å sen rensa kylen på vad man nu mer vill ha i

Leo i mitt hjärta
  • Banana82

det enklaste, godaste (och inte nyttigaste) när jag orkar fixa nåt vid lunchtid hemma är äggmackor,,, rostat bröd, skagenost, massa kokt ägg

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Bonanza
    Thmaca - fast det går ju inte fort. Först måste man ju skala potatisen, koka den, sen leta i kylen efter saker att ha i, sen hacka allt, och sen steka.

Dessutom äter inte jag pytt-i-panna, även om min son gör det.
  • Mickis74

Wokade grönsaker med nåt i...

• Marija79

Hej, här kommer några personliga favoriter som är snabba att fixa:

Currykyckling

20 min

2 kycklingfileer
    smör
    salt
    svartpeppar
    1 röd paprika
    2dl creme fraiche curry

Strimla kycklingen och stek den i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Strimla paprikan och låt den fräsa tillsammans med kycklingen. Rör ner creme fraiche och låt allt koka 1-2 minuter.

Servera med ris

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Korvgratäng

500g broccoli
    400g falukorv
    1 pkt (2,5 dl) ostsås (Kelda)

Sätt ugnen på 250 C. Koka broccolin i ett par minuter i lättsaltat vatten. Skär falukorven i strimlor. Lägg broccoli och korv på ett ugnssäkert fat. Häll över ostsåsen. Gratinera i övre delen av ugnen i cirka 10 minuter.

• Thmaca
    Bonanza skrev 2007-01-02 22:07:44 följande:
    Thmaca - fast det går ju inte fort. Först måste man ju skala potatisen, koka den, sen leta i kylen efter saker att ha i, sen hacka allt, och sen steka. Dessutom äter inte jag pytt-i-panna, även om min son gör det. Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
    Går alldeles utmärkt att bara tvätta potatisen riktigt mycket, å sen steka den, utan att koka den innan.
    Jag gör ofta så, potatis, fast jag skalar den alltid. Sen är det väldigt smidigt med färdig kyckling som finns nu... Färdigkryddad, å färdigstekt. Bara å slänga ihop allt. Klart på 15 min ungefär. Det är väl inte länge...?
    Leo i mitt hjärta
  • Madeleine79

Oftast så blir det matrester från dagen innan, när jag har nåt barn hemma när det är lunch.
    Jag hatar att laga mat, så det ska gå snabbt=)
    Nåt som alla mina barn älskar är mos och fiskbullar, går jättesnabbt att göra. Fast du ville ha recept, hmm

En maträtt som är både billig och supergod och är snabblagad, fast det är pasta med:

Bandspagetti
    Falukorv
    Creme Fraish (hur det nu stavas)
    Purjolök
    Grädde
    Mjölk
    Salt och peppar

När pastan är uppkokad så gör man allt till en röra, alla älskar det!

Svar på tråden Vad äter ni till lunch egentligen?