• Pyssilullan

Tips fort! SÅS till 25 pers? Ska ha Pot.gratäng m.m.

Vi ska ha släkt kalas här hemma imorn och jag fick lite smått Panik NU!

Jag har förberett ALLT!
    Det blir kallskuren kycklingfilé, med krämig pastasallad samt potatisgratäng med grönsallad.

MEN VAD KAN MAN HA FÖR SÅS!!!
    Min sambo sa att det MÅSTE vara sås annars blir det torrt!
    Hur gör man "stor sats" av sås? Kall eller varm?
    Jag är UR USEL på att göra sås

HJÄLP MEJ SNÄLLA TJEJER!

• Svar på tråden Tips fort! SÅS till 25 pers? Ska ha Pot.gratäng m.m.
  • listo

Neeeeeeej, inte sjutton behöver ni nån sås om det är potatisgratäng!

• nysignatur

Om du absolut vill ha sås och det är panik så finns det ju jättegoda färdiga creme fraiche blandningar exempelvis tomat/basikika och franska örter som passar mycket bra till kyckling.

• Lola Jämtland

Nä, ingen sås om det är gratäng! Det blir ju kaka på kaka!

O pastasalladen är ju krämig skriver du.

//2007-here I come!
  • SysterYsster

creme fraiche bearnaie är supergod till kyckling och god kall! enkelt, men mindre billigt

• Emma W

Creme fraiche kan nog bli lite mastigt om du har både krämig pastasallad och pot.grat.
    Jag skulle satsat på nån god kall yoghurtsås, enkelt att göra och nyttigt också. Köp matyoghurt (den lite tjockare) och blanda i lite färska örter, citron, salt och peppar.
    Lycka till!

• Sille

Tycker egentligen inte heller att du behöver sås, men en mycket enkel variant är creme fraiche (eller matyoghurt) med sweetchili sås och vitlök. Jätteenkelt och man kan göra mycket! Vill man piffa ännu lite extra kan man ha i hackade cashewnötter men det är ju inte alla som tål nötter.

Jag tycker kall sås till kallskuret, plus att såsen även kan fungera som salladsdressing!

Lycka till!

• mamatobe81

sås är aldrig fel, aldrig!! rör ihop lite creme fraiche med färsk basilika och vitlök, kanske pesto, sånt passar till allt, salt och peppar!! snabbt och gott med lite färskt bröd man kan doppa med!!
    lycka till!

• mamatobe81

vad du än gör för sås, räkna ca 1/2-3/4 dl per port, så gör +1 1/2 liter så klarar du dig

Svar på tråden Tips fort! SÅS till 25 pers? Ska ha Pot.gratäng m.m.