• Pilllis

recept??

hej jag har letat mig tokig på nätet efter recept på is choklad o chokladkola.. är det någon som ahr recept på detta?? eller vet vart jag kan hitta det här på nätet??
    har sökt på både arla och ica..
    jätte tacksam för svar

ideer på annat gott julgodis utan mjölk e oxså välkommet

• Svar på tråden recept??
  • mykissen

hm..ska det vara ischoklad UTAN mjölk? För det ingår väl mjölk i vanlig choklad som man smälter annars? Isåfall fanns ett här:
    ca 80 st
    250 g kokosfett
    2 ägg
    4 msk kakao
    6 msk strösocker

Smält kokosfettet på svag värme. Låt svalna något. Blanda samman ägg, kakao och strösocker. Tillsätt det smälta kokosfettet i en fin stråle och arbeta samman massan tills den tjocknar något. Häll upp i små pappersformar. Ställ kallt att stelna.

• Pilllis

tack så jätte jätte mycke..
    nä det ingår inte mjölk i all blockchoklad.. min tös e komjölksprotein intolerant..

• Lilu

Här kommer ett jättegott recept på ischoklad.

200 gram Apelsin krokant (vanlig choklakaka)
    100 gram kokosfett

Sen gör du som vanligt.....som i alla andra recept med ischoklad.

Dom smakar som dom här som man alltid köpte på planen förut "Always".

MUMS!

Jag ska leta lite mer recept åt dig.....jag återkommer

• mykissen

hittade lite till utan mjölk=)

Knäck ca 50 st

2 dl Beneviva gräddalternativ
    2 dl strösocker
    2 dl mörk sirap
    1 msk mjölkfritt margarin
    (1 dl hackad sötmandel)

Blanda allt utom smör och mandel i en tjockbottnad kastrull och koka massan under omrörning, ca 30 minuter. Gör ett kulprov för att se om knäcken är klar. Häll i mjölkfritt margarin och mandel. Skeda genast upp i knäckformar.

Lussekatter ca 45 st

50 g jäst
    4½ dl Beneviva Dryck
    1 tsk salt
    250 g mjölkfritt margarin
    1 3/4 dl vit sirap
    ca 16 dl vetemjöl
    1-2 paket saffran beroende på saffransmak
    russin

Smält fettet. Tillsätt Beneviva Dryck. Smula ner jästen i en skål och häll över degvätskan. Tillsätt sirap, salt och vetemjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta ihop degen tills den släpper bunken. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter.

Baka ut som lussekatter. Garnera med russin (som trycks ned hårt). Låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Pensla bullarna med ägg, och grädda bullarna i 250 grader i ca 10 minuter.

Chokladkola

4 msk mjölkfritt margarin eller majsolja
    2 dl socker
    1 dl sirap
    0,5 dl kakao eller carobmjöl

Blanda alltsammans i en tjockbottnad kastrull. Koka upp, sänk värmen och koka 7 min. OBS! Rör inte i kolan. Häll upp den i en liten oljad långpanna och låt den stelna. Skär den i bitar med en vass kniv. Det blir 350 g.

Dajm

¾ dl socker
    45 g mjölkfritt margarin
    2 tsk kakao eller carobmjöl
    1 msk lågprotein mix
    3 msk ljus sirap

Blanda allt och låt koka ca 1 min. Hall upp dajmen på smörpapper för att kallna. Skär skåror med en kniv innan den är helt stel, då går det lättare att bryta. Det går även att fylla i ischokladformar eller knäckformar.

• Pilllis

mykissen tack du e underbar!!

• Lilu

Mjölkfri ischoklad

75 g cocosfett
    150 g Marabou choklad (mörk)

Smält cocosfett och chokladen i vattenbad. Häll upp i formar.

• mykissen

Å lite till!=))

Marmeladgodis

2 dl outspädd juice, ex äpple, päron, vinbär
    2½ dl vatten
    5 dl socker
    1 påse certo fruktpektin (natuligt geleringsämne från citrus)

Garnering: Strösocker

Koka upp juice och vatten i en kastrull. Blanda fruktpektinet med 1 dl av sockret och rör ner i kastrullen, låt koka en minut. Tillsätt resten av sockret och koka ytterligare några minuter, tills sockret löst sig. Skumma om det behövs. Häll i blandningen i en form (15x25) och låt stå svalt i ca 3 timmar. Skär i bitar och doppa i socker.

Vaniljkola

50 g mjölkfritt margarin
    2 dl strösocker
    1 msk vaniljsocker
    ½ dl sirap
    1½ dl Rismjölk/ havremjölk

Blanda ingredienserna i en tjockbottnad kastrull. Låt koka ca 25 min på medelstark värme, rör om ett par gånger. När smeten är ca 125°C (droppa lite smet i kallt vatten och forma till en kula - då är den klar) Häll upp i en smord långpanna och låt kallna. Skär eller klipp kolan i bitar

Chokladfudge
    50 g mjölkfritt margarin
    2 msk Solhavre
    2 msk kakaopulver
    4 dl florsocker

Koka ihop margarin, Solhavre och kakao. Tag av kastrullen från plattan och rör ned florosckret. Vispa smeten slät. Låt stelna lite och rulla till små bollar som sedan rullas lätt i kakao.

Godisklickar
    Halvsegt godis med mycket godsaker i!

100 g mjölkfritt margarin

1/2 dl ljus sirap

1 1/2 dl strösocker

1/2 dl kakao

1 dl russin

1/2 dl söndersmulat cornflakes

1/2 dl riven kokos

Koka ihop margarin, sirap, socker och kakao. Ta från värmen och rör ned russin, cornflakes och kokos. Klicka ut på bakplåtspapper och ställ kylt tills det stelnat.

5min kola

6 msk smält mjölkfritt margarin
    1 kaffekopp (normal storlek) strösocker
    1 kaffekopp ljus sirap
    4 msk kakao

Vispa ihop alla ingredienser och låt koka prick 5 minuter. Bred ut på bakplåtpappersklädd plåt. Låt stelna och klipp/skär i lagom stora bitar.

Hoppas du ser vad som hör till vad,blev lite kladdigt kanske!
    Håll till godo!

• Lilu

Mjölkfri knäck

1 1/2 dl socker
    1 1/2 dl sirap
    1/2 dl brun farinsocker
    3 msk mjölkfritt margarin

Röres i hop och kokas upp i ca 10 min.

• Pilllis

tack alla andra me *ler jätte stort* ni e bäst.. nu kan ella få godis i jul.. min dotter är komjölks protein intolerant..
    julen e räddad *ler*

Svar på tråden recept??