• killotjejmamma

Gräslökspannacotta?

Var ute och åt med min sambo för ett tag sedan och fick gräslökspannacotta till förrät det var urgott. Vet någon hur man gör?

• Svar på tråden Gräslökspannacotta?
  • 68an

Mm....det lät gott!

Jag har bara recept på en pannacottadessert men den ÄR mumma så testa den om du tror att det kan vara nåt för er

Saffranspannacotta

4 personer

2,5 gelatinblad
    5 dl vispgrädde eller mellangrädde
    1/2 dl strösocker
    1 påse saffran
    1 tsk vaniljsocker

Låt gelatinet ligga i vatten i ca 5 minuter.
    Koka upp grädde, saffran och socker i en kastrull under omrörning. Tag av från värmen.

Tag upp gelatinet och blanda ner det i kastrullen. Tillsätt vaniljsockret och rör om.

Häll upp det i potionsformar eller glas som du precis sköljt ur med kallt vatten och in i kylen i minst 4 timmar.
    När det ska serveras så garnerar du varje portion med en halv passionsfrukt eller nån annan syrlig frukt...tex blodapelsin i småbitar.

Desserten är snyggast i genomskinliga glas på fot....tycker jag =)

• Elinore

tja..det kan ju inte va så knepigt.. hacka en massa gräslök, smält gelatin.. vispa ihop grädde,salt,peppar och gräslök..tillsätt gelatinet och låtstelna i kylen...

• killotjejmamma

Jag var inne på arla och hämtade receptet. Nu blir det pannacotta på fredag men jag ska nog dekorera med lite räkor också.Mums

• killotjejmamma

Jag har testat pannacotta till efterrätt så jag vet att det är jättegott. Jag brukar göra vaniljpannacotta med hallonsås.

• 68an

Jag tar gärna receptet på din pannacotta dessert

• killotjejmamma

68an: Här kommer receptet på min panna cotta

Vaniljpannacotta med hallonsås
    5 dl grädde
    1½ vaniljstång, skurna på längden
    2½ msk socker
    2 gelatinblad

Koka upp grädden med vaniljstängerna, ta av från plattan och låt stå i 20 min så smaken släpper ifrån stängerna. Plocka upp stängerna och tillsätt sockret.Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten tills de mjuknat. Krama ur och vänd ner dem i grädden. Fyll i glas och låt stå svalt i ca 3-4 timmar.

Hallonsås
    1 ask hallon
    1½ dl sockerlag (hälften socker hälften vatten)
    1 tsk aft från en citron
    Koka upp vatten och socker under omröring så att sockret löses. Låt det svalna. Mixa hallonen med sockerlagen. Tillsätt citronsaften. Jag brukar sila såsen så man får bort hallonkärnorna så däfrör brukar jag dubbla mängden sås.

Häll på såsen direkt vid servering.

Jättegott har fått många positiva kommentareer om den här efterrätten. Lycka till!!!!!!!!

• 68an

Supertack!

Ja det kan jag tro för saffranspannacottan som jag brukar göra gör alltid gästerna imponerade.

Tack igen!

• killotjejmamma

Gör de den bara vid jul eller hela året????

• Pokergirl

gräslökspannacotta lät superspännande, måste testas!

• 68an

killotjejmamma
    Menar du min saffranspannacotta så nej, den kan jag servera året om och väljer passande syrlig frukt efter årstid.
    Min favorit är ju passionsfrukt och det funkar väl året om, kring jul funkar ju blodapelsin bra osv.

Svar på tråden Gräslökspannacotta?