• Maddeliix

Igångsättning, för -och nackdelar?

Ja, jag är i vecka 37+0 och ska troligtvis bli igångsatt under nästa vecka pga många olika omständigheter.. inget jag vill gå in på här just nu känner jag MEN det jag vill veta från er som har erfarenhet av igångsättningar är;

HUR GÖR DOM?
    VAD GÖR DOM?
    FÖRDELAR?
    NACKDELAR?
    VARFÖR BLEV DU IGÅNGSATT?

Hur & vad dom gör kommer jag visserligen få reda på nu på fredag när jag ska träffa läkaren men jag vill ändå veta så skriv för fulla muggar..

Jag är livrädd för allt som har med igångsättning & förlossningar att göra pga mkt snack men tveka inte att skriva negativa saker ändå. Sanning bara!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Igångsättning, för -och nackdelar?
  • ebben

Tja blir man igångsatt o kroppen inte är riktigt "redo" kan det väl ta rätt LÅNG tid har jag läst här,vet ej om det ÄR så.....
    Man kan få gel,eller nån ballong i slidan?(vet ej hur det går till!) o dropp.
    Fördel är att om man fött barn innan o det går fort så är man ju på plats! nackdel-om kroppen inte är redo kan det bli långdraget....
    Jag blev igångsatt på övertid pga vattensipper.Så min kropp var ju redo så att säja-gick FORT o bra!
    läs gärna i min presentation!!

• smurf tjejen

jag blev igångsatt i v:37 jag med
    på mig tog dom vattnet och satte in verkstimulerande dropp, fördelen var ju att det gick väldigt fort... bara 1 timme ifrån det dom satte in droppet. Nackdelar vet jag inte m det finns några.. inte för mig allafall. Jag blev igångsatt pga: högt blodtryck.

• HaJoMi

Du kan läsa min igångsättning som kom att leda till snitt i min blogg om du vill. Den som heter HJM tror jag

Men vet också flera där igångsättningen gått hur bra som helst

• LCroft

Blev igångsatt med mitt tredje barn pga att jag samlade så fruktansvärt mycket vätska. Det var i vecka 38+5. Fick en tablett vaginalt på morgonen, sen en till mitt på dagen och så tyckte en bm att om jag ville kunde vi prova med lavemang för det brukar kunna sätta fart på värkarna. Hade värkar hela dagen, dock svaga. 1 till 1½ timme efter lavemanget satte det igång. Ringde mannen som inte hade hunnit till tvåans förlossning så att han inte skulle missa trean också Hade värkar med ca 3 min mellanrum, gick och hämtade en bm för jag hade sagt till att jag vill ha smärtlindring så fort som möjligt, då det gått så snabbt tidigare att jag inte hunnit få nåt. Så vi gick till förlossningen och hon kollade hur mycket jag var öppen, var då 4 cm öppen, satte dropp färdigt innan hon ringde efter anestesiläkaren som skulle sätta en spinalbedövning. Fick andas lite lustgas under tiden, inga farliga värkar! Hann ju andas mellan dom, det har jag inte varit med om förr. Innan anestesiläkaren hann komma (ca 15 min efter att hon gjort en inreundersökning sist) kollade hon igen hur myckte jag var öppen, var då 6 cm. Fick min spinalbedövning och jösses, det kändes inget mer!!!! Satt och skrattade och pratade med mannen och bm, som dessutom var en väninna till mig, vi hade jättekul och mysigt, efter en stund kollade hon mig igen och jag var då öppen 10 cm så hon tog hål på hinnorna och la lite värkstimulerande dropp, sen tyckte hon att vi kan låta värkarna arbeta själva en stund med att trycka ner bebisen, så det gjorde vi och sen fick jag börja krysta, det var kanske det värsta för att jag inte hade några krystvärkar, men även det gick! Kändes ju inget Efter 1 ½ timme efter att värkarna kom var vår dotter född. För mig var det en drömförlossning, den absolut bästa av dom alla 3! Och den ända som var igångsatt.

Det blev jättelångt och virrigt Hoppas du förstod nåt iaf.

• solstraalen

Hej hej Madde

Här är mina svar från min erfarenhet:

HUR GÖR DOM?
    På mig tog dom hål på hinnorna å sen värkstimulernade dropp

FÖRDELAR?
    Jag slapp alla bekymmer som hade med graviditeten att göra genom att få föda.

NACKDELAR?
    Det KAN ta lååång tid.

Jag blev igångsatt i v 38+3, det var mitt andra barn. Men jag hade mjuk tapp och var redan öppen 3cm pga mycke rotande där inne av bm för att få igång förlossningen och pga mycke förvärkar under graviditeten.
    Allt som allt från att de tog hål på hinnorna tills dottern var ute så tog de 5 timmar ganska precis.
    Jag blev igångsatt pga extremt hög viktuppgång som ledde till många kroppsliga besvär som gjorde min vardag till ett helsike utan att överdriva. Kunde knappt sova alls längre i slutet pga stark smärta  i bäcken och knäna. Sen tog psyket enormt mycket stryk oxå av allt.

Så för mig var den här förlossningen helt perfekt!

Hoppas såååå att det går minst lika bra för dig :)

• mamma79

Blev igångsatt efter att vattnet gått men allt sedan avstannat. Förlossningen tog 3,5 timme efter värkstimulerande dropp satts in. Så fördelen är väl dels att det ofta går lite fortare och att i det läge de bedömmer att man ska sättas igång så är det nog klokt att göra det. Lycka till och var inte mer rädd för att det är igångsättning, det behöver inte bli jobbigare än en vanlig förlossning alls!

• solstraalen

Kan tillägga att min igångsättning upplever jag 100ggr bättre än min första förlossning som inte var genom igångsättning.

• KarJac
    Hur gör dom?
    Jag fick gel som de lade på tappen. Kändes som en vanlig undersökning. Sedan fick jag ligga still en timme med ctg. I de flesta fall brukar de få lägga på en ny dos efter 6 timmar, men det slapp jag.

Fördelar?
    Snabb förlossning.

Nackdelar?
    För mig - inga!

Varför?
    Jag blev igångsatt i vecka 41+3 eftersom jag hade för lite fostervatten. Jag hade inte börjat öppna mig och var inte helt mogen. Värkarna kom igång efter 4 timmar, sedan hade jag värkar i 80 minuter innan han kom ut. Snabb och lätt förlossning. Upplevde inte värkarna som jättejobbiga även om det självklart gjorde ont.

Lycka till
    KarJac har varit snäll i år
  • fenurila K o L t

Jag har blivit igångsatt 3 gånger i v.38 då jag har haft svåra problem med fogarna och kraftiga sammandragningar i några månader. Det har gått jättebra alla gånger nackdelen är att navelsträngen har legat runt halsen på 2 av barnen (vilket är vanligt vid igångsättning) men det har gått jättebra.

De tog hål på hinnorna (sk. hinnsvepning) och satte värkstimulerande dropp och pga att jag har vid första förlossningen en svår bristning + GBS så får det inte gå för snabbt  så totalt från håltagningen tills baby i famnen har det tagit ca. 15 timmar

2007 skall väl bli ett ok år eller?????
  • Maddeliix

Tack för alla era svar.. känner mig mkt lugnare inför eventuell igångsättning & träff med läkaren.. fortsätt gärna skriva!

• Sasseluring

Jag blev igångsatt när jag gått 18 dagar över tiden pga lite fostervatten...
    Fick en propess upplagd.. Det ser ut som en liten tepåse med hormoner i som ska mjuka upp livmoderhalsen.
    Se satte det igång efter några timmar.
    Min erfarenhet av igångsättning är inte alls rolig....
    Värkarna startade någon timme senare och sammanlagt tog det hela 21 timmar. Med värkar var 10:e sekund. Mer vila än 10 sek hade jag inte mellan.... Barnmorskorna sa att det var fuskvärkar eftersom det blir en "mekanisk" förlossing... Efter 15 timmar var jag helt slut och orkade inte mer, men upplevde inte att de lyssnade på mig. Spydde av lustgasen och epiduralen hjälpte inte.. Ska absolut ha snitt om jag går så mycket över tiden den här gången... mig sätter man inte igång igen!

Verkar som om de flesta har positiva erfarenheter av igångsättning så oddsen är nog att det går bra för dig! Håller tummarna!!!!!!!
    LYCkA TILL

• Åsa Ystad

Jag blev igångsatt med första barnet. Förlossningsberättelse finns i min pres.
    För mig var det en fördel att vara på förlossninsgavdelningen under hela förlossninsgförloppet. Kändes tryggt att personalen hade koll på att allt var som det skulle.

• lollajapp

Jag blev igångsatt bägge mina förlossningar.

1A barnet (V41+2)
    hade legat med kraftiga värkar i ett dygn hemma och när jag kom in på förlossningen så avtog de direkt, va då öppen 4 cm. Fick värkstimulerande dropp för att få igång värkarna igen men inget hände, fick permission dagen efter och åkte hem. Hann vara hemma ca två timmar då värkarna kom tillbaka med full styrka, åkte in och va då öppen 5 cm. Värkarna avtog igen och jag fick dropp plus att de gjorde en hinnsvepning på mig. Öppnade mig resterande cm bara på en timme.
    Fördel va ju att bebisen kom ut
    Nackdel va att det gjorde fruktansvärt ont och jag hann inte få någon bedövning(värkarna blir kraftigare om man blir igångsatt med dropp)

2A barnet (V41+0)
    fick värkar mitt i natten och åkte in pga att jag inte kunde stå upp ens. Va öppen 2 cm när jag kom in, fick en tablett så jag skulle kunna få sova lite grann. På morgonen va det ingen förändring, fick lavemang och sen ut på stan en sväng för att få igång allt ordentligt. Kom tillbaka och va bara 3 cm öppen på eftermiddagen så de satte dropp på mig. öpnnade mig 5 cm till under tre timmar och då gjorde de en hinnsvepning (fostervattnet va mekoniumfärgat) de ökade på droppen eftersom det blev lite bråttom och på en halvtimme så va jag helt öppen.
    Fördel att det gick fort när det väll satte igång
    Nackdel jag bröt svanskotan under förlossningen pga att det gick för fort i slutet.

• lollajapp

kan tillägga att jag inte brast nånting under nån av mina förlossningar.

• Kavat

Hej! Lite hur jag upplevde det.

HUR GÖR DOM?
    Jag fick värkstimulerande dropp. Men blev därmed tyvärr "sängliggande" för det var lättare för dem och mig. Tror jag hade haft lättare att ta värkarna om jag fått röra mig.

FÖRDELAR?
    Jag slapp ligga med onda värkar i "onödan", då jag inte öppnade mig.

NACKDELAR?
    Tror att det gör ondare för att kroppen inte riktigt är med på vad som händer.
    Mitt stora tips är försök att slappna av under värkarna oavsett igångsättning eller inte. Och var utvilad! Lättare sagt än gjort, jo...
    På mig gjorde det ONT och ju mer jag spände mig desto ondare tror jag det gjorde.. Tveka inte att be om den bedövning "du behöver". Jag väntade alldeles för länge med ryggbedövning för jag hoppades slippa, men det var helt underbart skönt att få lite lugn innan utdrivningen!

Hade värkar hela natten och vattnet gick 4 på natten. Vi åkte in framåt morgonen. Kl 9.30 var jag öppen 3 cm, klockan 12.30 var jag öppen 3 cm.. Men jag hade jätte ont av värkarna, men jag öppnade mig inte. Eftersom jag hade varit vaken hela natten med värkar och blev "tröttare" och fick ondare så ville de påskynda det hela. Och på mig funkade det. Min dotter var ute 17.30! Fick dock EDA 14.30 och/med "direktbedövning" (tar i vanliga fall 20 min för den att verka) efter ett tag då det gjorde "för" ont.

Har dock två kompisar som blivit igångsatta , men då de tillslut fått ta ut barnet med snitt (båda har dock fått vara vakna).

Lycka till!

• Fröken NollÅtta

Men hinnsvepning heter det inte när dem tar hål på fosterhinnan så att vattnet går. Det heter amniotomi eller hinnsprängning kan man också säga.
    Hinnsvepning är när BM drar lite i tappen för att reta den.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Emeraldy

Mina erfarenheter:

HUR GÖR DE?
    I mitt fall fick jag en ballong uppförd i slidan, värkstimulerande dropp samt att de tog hål på hinnorna.

FÖRDELAR
    Tja... både dottern och jag överlevde vilket vi förmodligen inte skulle gjort om vi bodde i ett fattigt U-land utan tillgång till sjukvård.

NACKDELAR
    Många! I mitt fall tog igångsättningen 39 timmar. Jag hade fruktansvärda värkar (som enligt BM ofta upplevs som värre än om kroppen själv producerar värkarna), kämpade som en idiot i över 1½ dygn men ingenting hände i kroppen. Så allt slutade med kejsarsnitt.

Jag hade värkrubbningar. Jag gick över 20 dagar och efter som sagt 39 timmars igångsättning fattade kroppen fortfarande inte att det var dags att föda barn.

Så i MITT fall var det jättejobbigt att bli igångsatt, samtidigt som jag tackar min lyckliga stjärna att jag lever i ett land med så fantastisk sjukvård.

Hur det än blir i ditt fall, så har du världens underbaraste skatt som väntar!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Emeraldy

Hihi, nu ser jag att du redan fått barn, sorry

Kollade inte när du skrev ts utan tog för givet att tråden var aktuell då den dök upp bland de senaste inläggen

Hur gick det för dig då??

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Jollboll

Jag blev igångsatt och allt gick jättebra! Hade en drömförlossning! Du kan läsa om den i min blogg. Lycka till!

• Smilla75

Jag blev igångsatt v 38+0 pga havandeskapsförgiftning. Var redan öppen 3 cm så de spräckte bara fosterhinnorna. Några timmar senare var värkarna fortfarande för svaga så de kopplade värkstim. dropp. Min kropp reagerade mycket häftigt och gick från 5-10 cm på 45 minuter trots att de stängde av droppet. Jag kunde inte få annan smärtlindring än lustgas pga min sjukdom och babyns placering/medtagenhet så smärtorna var fruktansvärda. Hon föddes 2,45 timmar efter droppet varav krystningen tog 1 timme och fick avslutas med sugklocka.

Jag var positivt till igångsättning tidigare men förloppet blev helt tokigt och jag hann inte alls med. Hade jag kunnat få epidural hade det varit OK. Det finns ju även fördelar med att det går fort. Nästa gång hoppas jag dock slippa igångsättning.

Svar på tråden Igångsättning, för -och nackdelar?