• UmeåElin

Hur mycket brukar en valp sova /dag?

Precis som i min rubrik funderar jag på hur stor del av dagen en valp (8v) sover bort? Våran Asta hämtade vi i måndags och hon har sovit många gånger sedan dess. Hon är vaken i en kvart - haltimme och sedan sover hon 45 minuter. Verkar det mycket?

Fundersam...

• Svar på tråden Hur mycket brukar en valp sova /dag?
  • Maraschino

De är som små bebisar första tiden!!! Äter leker sover!!! Se alltid till att den lilla får sova i lugn och ro då den sover!!!

• JenJa

Dom är ju bra på att reglera att när de vill sova så sover de

• UmeåElin

Maraschino:
    Jo jag försöker låta henne vara ifred. Bekymret är att hon sover i mitt knä 95% av gånger så då jag behöver på toa, det ringer på dörren eller liknande så måste jag ju resa mig.

Hur får man en valp att vilja sova ensam på en mjuk filt? (i soffa eller på golv)

• Maraschino
    Bra fråga!!!

Casper kröp alltid in bakom soffan och sov när han var liten!!! Om hon får vara i soffan kan du ju prova med att låta henne ligga på en speciell filt, i början kan du sitta brevid henne så hon känner tryggheten som hon har hos dig!!! Fick ni med några saker från uppfödaren som luktar mamma för henne??? Vi fick med leksaker och en handduk som Casper hade haft sen han föddes!!!
  • giz den allsmäktige

hahaha hur man får dom att sova på egen filt?
    man lägger helt sonika ner dom
    uppfostran börjar redan vid 5v på en valp, så alltså är det nu du sätter grunderna till vad för uppfostran du vill ha.
    mao sover den i ditt knä så kommer du få svårt att få den att sluta med det.

så här är det: valpen ska anpassa sej efter ägaren inte som du nu gör: anpassar dej efter valpen
    du kan ju inte sitta med valpen i knät å vänta på att den ska vakna så du får pinka visst det är jätte mysigt men gos med vovven oavsett ålder ska ske när ägaren vill inte när vovven vill (i stora drag ) så gör en sovplats du åt din valp å lär den att där sover man.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • UmeåElin

Giz: det är precis det jag försöker, få henne att sova någon annastans än på mig. Men då hon inte får vara i mitt knä, när jag vill sitta vid datorn, på toa, äta mat osv. Så antingen leker hon eller sitter nedanför mig och gnäller. Det spelar ingen roll om jag gör annat i en timme, hon lägger sig inte ändå.
    Då jag har henne bredvid mig på filten i soffan så krälar hon över till mig så fort hon håller på somna...

• giz den allsmäktige

just ja...... om du nu lär henne/honom att din knä är dennes sovplats så kommer den "vakta" och dominera ditt knä senare....... det är ju hundens sovplats så varför ska en ev bäbis få inkräkta där? som ex

men visst e dom söööööta när dom står nedanför å piper å tittar på en med valpögon å det är så synd om dom, fast då ska man tänka framåt........ är den lika söt om 2 år när man sitter å kramar gubben i soffan och hunden markerar bort han? å det är inte synd om dom, dom mår bra av egen plats

• giz den allsmäktige

bara å markera.
    och nonchalera. tids nog lär hon sej bara matte kan stå emot

• flixflax

En valp sover i snitt 18 timmar om dygnet. Ju mer den växer ju mer sover den.

• Namaste72

Min valp sover inte 18 timmar. Kanske 12? Hon är ganska aktiv och jag blev orolig för det, men så läste jag att det viktigaste är att de varvar ner, dvs ligger i sin korg å kanske gnager på något. Lite mikropauser så där. Däremot somnar hon tidigt på kvällen vid 22, vaknar vid 5 å kissar på tidningen vid dörren, å sen sover hon till 07.00 och vill ut.

• Tildablue

Jag föder upp hundar o en 8 veckors valp brukar sova ca 16 timmar per dygn, men det kan variera stort för jag har även haft valpar som bara sovit ca 4 timmar per dygn, men vanligast o normalast e ca 16 timmar.

• Wilmisen

Vår hund ASKA (likt va?! ) sov ungefär 20 timmar om dygnet när hon var 8 veckor. De sover faktiskt ganska mycket, men allt är individuellt.

Wilma - världens bästa dotter - född 060219
Svar på tråden Hur mycket brukar en valp sova /dag?