• Humblebee

Utdrag ur belastningsregistret - Kina

Är på gång att samla papper till Kina och nu tänkte jag beställa registerutdrag för belastningsregistret från polisen.

Någon som har koll om det är den blankett som är för ändamål i annat land där första delen av utdraget är skrivet på flera språk som gäller? Har liksom inte fått instruktionerna av organisationen än. De kommer i slutet av veckan eller början av nästa vecka, men eftersom det tar sån tid att få utdraget vill jag helst beställa den redan nu.

• Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret - Kina
  • Angla

Vad jag förstått av en vännina till mig som adopterade från Kina så var det ett speciellt utdrag och en annan vännina som adopterade från Vietnam hade ett annat så det där verkar vara en djungel också beroende på vilken organisation. Hur som vänninan som adopterade från Kina alla deras utdrag och pryttlar kom super fort minns jag. Hoppas ni cokså har sån tur.

Angla - mamma bortom molnen
  • Angla

Jo jag tänkte på en sak till. Om nu era instruktioner är på väg så kan du väl bara ringa er kontaktperson och fråga så att du verkligen får rätt uppgifter och slipper sitta där sen med ett felaktigt intyg.  För vad jag förstått från olika sidor så kan intyg m.m. variera från organisation till organisation. Åh tror du några ynka dagar spelar så stor roll? Vad det låter på andra som har Kina så är det ju massor av papper som ska samlas.

Mitt tips är att du ringer er kontaktperson!

• Cerdrica

Om du får instruktioner eller inte i förväg beror på vilken organisation du har.

Jag kommer inte ihåg på rak arm vilken det var men när jag surfat runt och lusläst stod det att en av dem var för adoption. Jag troooor det var den med många olika språk men vågar inte svära på det.

• Angla

Fast Cerdrica om man nu liksom bara väntar på att instruktionerna ska komma fram så måste väl ändå alla organisationer kunna svara på en sån enkel fråga som TS har. det är ju skillnad mot om man inte alls är uppstartad men TS verkar ju redan vara uppstartad efterson att instruktionerna är på väg.

• Humblebee

Tack för svar.

Jo du har rätt Angla, några dagar hit eller dit spelar ju inte så stor roll egentligen. Var bara så ivrig att börja samla papper, men vi får nog vänta till instruktionerna kommer för säkerhets skull.

• Angla

Men kan du inte ringa dem då?

• Cerdrica

Angla, tro mig, det spelar roll vilken organisation man har!

En utväg är att ringa polisen, tror de vet. Kom ihåg att ni måste betala för utdragen. Jag faxade passkopior samtidigt som jag förde över pengar och beställde, det var snabbaste sättet.

• Angla

Jo jag tror dig men ja det är ju verkligen tjurigt! Jag menar är man uppstartad och de har skickat iväg instruktionerna så kan man väl få en av dem via telefon ... hmmm hoppas inte det är "min" organistaion som är så tjuriga.

• Cerdrica

Håller med om att det är extreeeeemt tjurigt. Men organisationen i fråga har andra fördelar så oroa dig inte om ni har valt den.

• kamati

Vi fick våra utdrag från belastningsregistret två dagar efter att vi beställt dem. Det som tar tid är läkarintyg (beställ tid!) samt de egna dokumenten - ekonomisk redogörelse, personligt brev och foton!! Missade tyvärr att ta fina familjefoton vid jul - men träffar makens släkt nu till helgen så då får vi smila upp oss
    Summa summarum - just polisen går fort, ta tag i de andra grejerna istället om du är lika otålig som jag var!

Svar på tråden Utdrag ur belastningsregistret - Kina