• Fille Fjonkan

Hur får jag i 1½-åringen flytande Kåvepenin?

Idag fick vi Kåvepenin och hostmedicin utskrivet till Agaton. Jag bad om suppar, men de är tydligen inte "så bra", så vi fick flytande igen.

Jag fick i Kisen en dos hostmedicin mitt på dagen, men nu när det blev dags för kvällsdoserna var han ju förvarnad och ville inte veta av det. Vi har prövat både "Måttskopa" och sprutan, men det funkar inte. Han vägrar. Jag blandade Kåvepeninet i glass, men han genomskådade det eller kände på lukten att något var fel för han smakade inte ens på det...

Hur gör alla ni andra? Får ni i era små Kåvepenin? Finns det några bra trix att ta till? Hjälp!

• Svar på tråden Hur får jag i 1½-åringen flytande Kåvepenin?
  • Pyris

Du kanske skulle ringa o be om suppar iallafall...Bättre med nåt som "inte är så bra" än inget alls...

Har inget tips...för alla mina barn har glatt svalt kåvepeninen..men jag vet en kompis som jämt fick hålla på o truga och ungen kräktes ju av den äckliga medicinen...

• Tesie

Tyvärr går det inte att dölja smaken på Kåvepenin....och det går kanske inte att muta, din sötnos är för liten, så det blir den grymma metoden! Håll i och spruta in långt bak i kinden.!

Ett tips är att ge glass innan för då bedövas tungan och smaklökarna en aning!

Lycka till så väldigt mycket o stackars grabb!

KRAMIS

• Västeråstjej

Hm, svårt. Ni har ingen sån där medicinnapp?

• Västeråstjej

Hm, svårt. Ni har ingen sån där medicinnapp?

• Anne M

Be att få byta till en annan penicillinsort. Amanda tyckte att Kåvepenin var så äckligt så hon kräktes upp det. Vi fick då Amimox till henne, men de är inte så pigga på att skriva ut det då Amimox tillhör gruppen ?penicilliner med utvidgat spektrum?, vilket innebär att det har effekt mot flera olika sorters bakterier.

*Lycka till*

/Anne

• mmonika77

Det är bara att lägga honom ner, ger vår son sådana nu. Lägg honom ner och spruta in på sidan i munnen. Filip får 2,5 ml och det är inte så mycket...

• Majsan70

mmonika har rätt.

Ta ett redigt tag i han o spruta lite i taget i mungipan. Smek på kinden eller halsen för att stimulera sväljreflexen. Man får va sträng, men till slut går det.

Vi är in på vår tredje penicillinkur för i höst nu o vår dotter protesterar inte nämnvärt längre. Hon är nu 16 månader.

Lycka till!

• Fille Fjonkan

Ja, vi får nog försöka få någon annan variant. Helst en som han inte behöver svälja alls, åtminstone inte flytande. Jag vill inte tvinga i honom det och jag tror att han ändå skulle kräkas upp det inom några minuter för att han avskyr smaken så mycket om jag lyckades få honom att svälja det. Det gjorde han nämligen sist när han hade halsfluss

Precis som du säger, Pyris, så måste ju även mindre bra suppar vara bättre än ingen penicillin alls, vilket är vad vi fått i honom hittills. Jag önskkar jag hade stått på mig mer hos läkaren. Hon sa självsäkert att "vi tar en annan smak den här gången så går det bättre", men jag borde ha vetat bättre

Västeråstjej: Vad är en medicinnapp? Hur fungerar den?

• ebben

Finns det alls suppar? Varför vill de inte ge det?
    När min dotter var liten fick hon nån sort,minns inte vad,men flytande.Det funkade INTE att "vålda" i henne...Hon kräktes upp!Fick hon alls behålla nåt var det ju bra,hon hade öroninflammation...Hon blev ju bra såsmåningom!
    Men om det blir aktuellt ska jag absolut be om suppar!
    Vi har även fåt tabletter,hur lätt är det att ge såna??

• Helajni

Supparna som finns är oxå mer bredspektrum, dvs. tar fler bakterier. Sådana antibiotika ska man "spara på" för att inte alla bakterier ska blir resistenta.

Det finns Kåvepenin droppar, 250 mg/ml dvs. mängden man måste ge blir mkt mindre, ex. 2 ml till öroninflammation till ett barn runt 13 kg. Dock smakar de oxå JÄTTEÄCKLIGT men det är liten mängd. Vi fick köra den hårda vägen med dottern, hålla i henne helt enkelt.

Se alltid till att få så hög styrka som möjligt, en del läkare skriver ex. 50 mg/ml Kåvepenin 10 ml när det då skulle gå bra att ta 100 mg/ml 5 ml! Det är ju hälften så mkt äckligt att svälja...

Svar på tråden Hur får jag i 1½-åringen flytande Kåvepenin?