För mig funkade den här strategin:
Vi ammade+ersättning fyra gånger om dygnet, typ kl 06,12,18 och 00. Övrig tid enbart amning. På det viset blev sonen inte för mätt utan ville amma tillräckligt mycket för att stimluera min produktion, men vi visste samtidigt att han fick i sig bra med mat.
Allt eftersom så märkte jag att det gick bra att ta bort ersättningsmålen. När vi var nere på ett mål ersättning om dagen, lunchen, så nådde vi en fungerande balans tyckte jag så där nöjde jag mig. Det tog ju en sex veckor ungefär.
Vi gav alltid ersättningen med Apotekets drickskål för att inte störa amningstekniken. Det funkade för oss och när jag var ute bland folk så ammade jag ju bara.
Jag tyckte amningen var så mysig, praktisk och viktig så jag ville köra på så mycket det gick. Delamning blev vår lösning och det funkade bra tyckte jag.
Jag kunde aldrig pumpa, men det gick ju att amma bra ändå.
Vår son ammade varannan timme och jag vet andra som ammat verje timme. Visst finns det barn som ammar mer sällan än så, men det är inte "mer normalt". Så länge som man hittar sin egen rytm och mamman inte tycker det är för jobbigt så tycker jag man ska köra på och strunta i hur det är för andra.
Ju äldre barnet blir desto kortare tid ammar det så det blir ju lättare allteftersom.