• skroll

Måste komplettera med ersättning

Jag fick hjälp med amningen på BB och det verkade som att det kom igång bra. När vi vägde henne efter en vecka hade hon gått ner mycker och jag insåg att mjölken inte räckte till. Vet inte varför det är så här. Jag låter henne ammma varje mål men kompletterar sedan med ersättning. Hon är nu 1 månad. Vad kan jag göra något mer än att amma så ofta som möjligt? Det känns jobbigt att det inte fungerar framför allt efter som att alla har kommentarer om hur viktig amningen är. Det märks tydligt att de på BVC är emor att man ger tillägg, men vad ska man göra, hon måste ju bli mätt....

• Svar på tråden Måste komplettera med ersättning
  • Larsson

Jag ger med ersättning efter hon ätit av mig..mest på kvällen,men märker mer och mer att det jag har inte räcker till.
    Fick rådet att amma oftare,men det blir inte så mkt bättre.
    Hur mkt ersättning ger du?

• butterfly82

Du kan ju alltid prova att pumpa ur mjölk och på så vis öka mjölkproduktionen. Jag hade liknande problem och pumpade mest... Om du pumpar ofta så lovar jag att du kommer få fart på mjölken. Du kan köpa en enkel handpump på apoteket finns för ca 100 kr. Kram

• Cs mamma

Mycket konsigt att din bvc tänker så... jag upplevde snarare tvärtom att dom var för på med att lägga till ersättning. Nu slutade det hela med att jag inte längre kunde amma pga andra orsaker men självklart som du säger måste hon få bli mätt hur ska hon och du annars kunna komma överrens? Att gå hungrig kan göra vem som helst grinig eller hur.

• skroll

Jag ger 100-120 ml ersättning varje mål. Jag har försökt att pumpa ut, men där visar det sig hur lite mjölk det finns. Det kommer bara ca 20 ml, vilket inte räcker någon stans.

• tingel

Jag har ammat första barnet. Andra ville inte så till slut efter övertalning av bla bvc, så gav jag ersättning istället. Trean ammar för fullt.

Min son som har fått ersättning är idag en glad, pigg kille på 2½år som älskar sin mamma

Glad mamma ger glada barn.

Lycka till!!

• jmmm

skroll: Stirra dig inte blind på att du bara får ut 20ml m pumpen. Vissa kan inte pumpa alls, andra får ut betydligt mindre m pumpen än när barnet suger. så 20ml m pump innebär inte 20ml när barnet ammar.
    Vet att det är svårt att tänka så, men försök.
    hade själv problem ett tag att tösen behövde mer. Blev rekomenderad luzern te från hälsokost o intensiv amning/pumpning. Tig aldrig te men pumpade när hon sov o övrig tid fick hon amma så fort son sa *pip*
    Lycka till & du ersättning är guld värt när det behövs!!
    Sonen är uppfödd på ersättning o en en bra kille för det

• Bananer i Pyamas

Jag både ammar och ger ersättning och har gjort det i några veckor nu då Agnes inte gick upp som hon skulle. Har märkt att hon äter mindre och mindre tillägg och är mer nöjd med det hon får av mig. Tyckte till en början att det var världens nederlag att inte ha nog med mjölk åt henne men sedan jag släppte den tanken och lev mer positiv till tillägget har mjölkproduktionen kommit igång mer.

Ett annat sätt som jag fick rekomenderat är att inte ge så mycket tillägg så barnet blir hungrigare oftare och, själv tyckte jag inte det var värt att låte henne äta mindre och oftare.

Ang pumpningen så får jag knappt ur någonting alls när jag pumpar, får inte igång utdrivningsreflexen då. Provade att pumpa när hon ammade från det ena bröstet och fick då ur 100 ml. Så att du bara får ur 20 ml vid pumpning betyder inte att du bara har 20 ml mjölk.

Fördelen med att både amma och ge ersättning är ju att man med säkerhet vet att barnet ätit sig mätt, att det får i sig bröstmjölk i alla fall och att de klarar sig längre mellan målen.

Det är åt andra sidan inte hela världen att ge enbart ersättning. Det finns många goa och friska barn som är uppfödda på det. Tycker det råden lite amningshysteri just nu.

• Knara

Min lilla tjej på 4 veckor får också amma och tillägg, hon hade gulsot när hon föddes och gick inte upp i vikt för hon orkade inte äta. Jag frågade min bvc-sköterska igår hur jag skulle "trappa ner" ersättningen eftersom jag gärna skulle helamma, men hon verkade mer tycka "det viktiga är att hon blir mätt". Lite olika inställning med andra ord.

Med ersättning äter hon var 3-4:e timme, gissar att hon skulle vilja äta betydligt oftare om jag bara ammade, så det är ju praktiskt, å andra sidan måste man koka flaskor..

Ibland verkar det som det kommer präktigt mycket mjölk och hon blir mätt på bara det, ibland suger hon jättedåligt, misstänker att hon börjat tycka att flaskan är lättare att äta från :(

Min sambo är iaf uppfödd på enbart ersättning, och det är inga större fel på honom :)

• fantasy

det finns inget farligt med att ge ersättning över huvud taget, anledning till den negativa attityden beror på att det råder amningshysteri i sverige nu, i stället för att berätta om ersättningens fördelar så framhäver man den som något tabu, otillräckligt och skadeframkallande (lite överdrivet men näst intill)man får känslan av att man gör barnen en otjänst om man istället för att amma ger ersättning.vissa tycker synd om en för att man istället för att amma måste/eller vill ge ersättning och det är så fel. huvudsaken är ju att barnen blir mätt, eller hur!

blir inte ditt barn mätt på att bli ammad so what, ersättning är ett utmärkt alternativ och/eller komplement och ditt barn blir inte sjukare eller växer sämre för att du kompleterar/ger ersättning så oroa dig inte, gör vad som är bäst för ditt barn och sluta lyssna på vad alla andra säger om ditt och datt.

• Mamma Lotta

Jag har en dotter med spalt och då hon får anstränga sig så för att suga så pumpar jag och ger ersättning det funkar bra men jag har ibland ont av mjölkstockning och då sa BVC att det finns en nässpray man kan ta för att underlätta flödet i mjölkgångarna.
    Det kanske kunde hjälpa dig vad det gäller pumpningen? Annars så prova att pumpa varannan timme för att få igång ökad mjölkproduktion. Jag hade en bekant som drack 1 lättöl varje dag för att få igång mjölkproduktionen en annan sa att hallonblads te sklle vara bra för att det innehåller oxytocin som oxå stimulerar flödet.. jag vet inte om det funkar men man kan ju alltid prova!Lycka till!

• mica05

För mig funkade den här strategin:
    Vi ammade+ersättning fyra gånger om dygnet, typ kl 06,12,18 och 00. Övrig tid enbart amning. På det viset blev sonen inte för mätt utan ville amma tillräckligt mycket för att stimluera min produktion, men vi visste samtidigt att han fick i sig bra med mat.
    Allt eftersom så märkte jag att det gick bra att ta bort ersättningsmålen. När vi var nere på ett mål ersättning om dagen, lunchen, så nådde vi en fungerande balans tyckte jag så där nöjde jag mig. Det tog ju en sex veckor ungefär.

Vi gav alltid ersättningen med Apotekets drickskål för att inte störa amningstekniken. Det funkade för oss och när jag var ute bland folk så ammade jag ju bara.

Jag tyckte amningen var så mysig, praktisk och viktig så jag ville köra på så mycket det gick. Delamning blev vår lösning och det funkade bra tyckte jag.

Jag kunde aldrig pumpa, men det gick ju att amma bra ändå.

Vår son ammade varannan timme och jag vet andra som ammat verje timme. Visst finns det barn som ammar mer sällan än så, men det är inte "mer normalt". Så länge som man hittar sin egen rytm och mamman inte tycker det är för jobbigt så tycker jag man ska köra på och strunta i hur det är för andra.
    Ju äldre barnet blir desto kortare tid ammar det så det blir ju lättare allteftersom.

• tingel

Sprayen som Muskedalen tipsar om innehåller också oxytocin. Jag hade den till mitt första barn + en lätt öl om dagen (efter jag hade hafr bröstinflammation och inte hade ammat på ena bröstet i tre veckor). Det + en massa vatten och mycket sömn gjorde det lättare att producera mjölk.

• Nackabo

när min mjölk inte räckte till fick jag rådet av BM att amma 15 min på varje bröst  och att sedan ge ersättning resten (man tömmer brösten på 5 min vardera och resten stimulerar till ökad produktion). Sen för att snabba på processen kunde jag pumpa efter amning. Då skulle man pumpa 5-10 min på varje bröst efter att det inte kommer ut ngn mjölk. Det stimulerar nästan lika bra som bebisens sug (jag fick i början bara stimulera med pump eftersom min pojk vägrade bröstet så fort det började bli tomt). Nu en månad senare helammar jag.

Lukas föddes 15 oktober
  • nilam

Det säger inget om hur mycket mjölk du har när du pumpar ut 20 ml. Jag kan ha fulla bröst men inte kunna pumpa ut en droppe. Men om du succesivt minskar på ersättningen så ska du se att lillan suger mer och då stimuleras mjölken att öka produktionen! Stirra dig inte blind på vågen, hon får stå stilla ett tag medan mjölken rättar till sig. Hon måste få vara lite hungrig ett tag då du stimulerar fram mer mjölk, men sen rättar det till sig ska du se!

Ett råd till... lyssna inte på allt vad bvc säger. Inte för att de är dåliga och till viss del så har de mycket bra att komma med. Men känn efter själv hur du vill ha det och rätta in dig efter det. Vill du ge ersättning, gör det! Vill du inte så får du kämpa ett tag med mjölkproduktionen!

• Bibabba

Nässprayen med oxytocin heter Syntocinom. Om man inte vill dricka lättöl går det lika bra med svagdricka (dock inte så gott enligt alla). Det är malten i öl/svagdricka som ökar mjölken.

• ior74

Jag ammade och gav ersättning i 3,5 månad, sen gav jag upp amningen eftersom sonen tappade intresset. Det kändes jobbigt då eftersom alla sa att det är så viktigt med amning. Jag försökte med allt möjligt för att få mer mjölk. Jag pumpade mellan amningarna, jag drack lättöl och amningsteer, jag fick nässpray m.m.

Idag ångrar jag inte en sekund att jag gav upp amningen så tidigt. Jag har en glad och livlig 1,5-åring.

En stor fördel med att ge ersättning är att man kan få hjälp med matningen av andra. Jag behövde t.ex. inte ta alla mål på natten utan min make och jag turades om.

• alberta1

Jag har helammat i tre manader men marker nu att min fllicka ar mer hungrig pa kvallen och har borjat ge henne 120ml ersattning+amning innan hon somnar. Hon dricker hela flaskan sa verkar som om hon behover mer an vad jag kan producera just nu. Vill helst fortsatta helamma men kanns llite dumt att sitta och kampa med ett skrikande barn nar alternativ finns. Ammar ju fortfarande llika myket som innan, bara lagger till lite extra!

Svar på tråden Måste komplettera med ersättning