• mads80

utredning?

Hej på er!
    Det var ett tag sedan jag var här... Ingen bebis i sikte än iallafall. Ska på börja vårt andra ivf på HS i mitten på mars förhoppningsvis. Tills dess har vi gjort några inseminationer på SH, utan resultat. Jag vill fråga ni barnlösa där ute, hur gick era utredningar till? Jag fick lämna två blodprov vid olika tidpunkter i menscykeln samt spolade äggledarna och min sambo lämnade spermaprov. Är det nå+gon som gjort något mer? Vi är oförklarat barnlösa och man undrar ju om det är något de har missat att kolla.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden utredning?
  • majsalotta

Jag lämnade också blodprov vid två tidpunkter samt fick göra ett VUL för att kolla att livmoder och äggstockar såg normala ut - dock ingen äggledarspolning tyvärr (erbjuds inte i mitt landsting...) och sambon lämnade spermieprov. Vi fick också diagnosen oförklarligt barnlösa. Vet att man tex. kan göra en post-coital test (kolla spermiernas överlevnad i livmodern efter ett normalt samlag) för att se om det tex. finns antikroppar mot spermier i livmoderhalsen eller om det är något fel på slid- eller livmoderhalssekretet - men vet inte om det är en så vanlig metod i Sverige.

• dorry

Hej mads80,
    jag och min sambo har försökt nu ca 3 år och inget har hänt. När vi började vår utredning fick jag lämna flera blodprover på olika tillfällen, sedan skulle jag kolla själv temperaturen i kroppen om det var en månad eller två. Vidare fick jag göra massa ultraljuds undersökningar vid olika tillfällen på en månad, mina äggledar har blivit röntgad, killen fick lämna sperma prover och sedan var det ytterliggare blodprov för HIV och AIDS men det gjordes bara för att vi skulle göra insemination. En himla massa prover och springande och två misslyckade inseminationer och svaret är det samma oförklarig barnlöshet.
    Men det som majsalotta sa om post-coital kan vara intressant att undersöka, eller vad säger du?

• Amber77

Jag har gjort samma som ni, dvs flera blodprov vid olika tillfällen, VUL, äggledarspolning och maken har lämnat spermaprov. De har inte hittat ngt och jag känner också att ska de inte göra mer? Känns så futtigt på ngt sätt...

Har läst att post-coitalt prov inte görs så ofta eftersom det är svårt att få bra resultat. Jag kommer inte ihåg exakt vad som skrevs, bara att när jag läste det kände jag att det verkade som om det kvittade att vi inte gjort det. Det kanske bara görs om det är ngt speciellt?

Svar på tråden utredning?