min mamma ger mig dåligt samvete hela tiden
Jag har problem med min mamma. Och inte bara med henne, utan med mig själv också. Jag är just nu nere i en depressionssvacka. Det vet inte mina föräldrar om, för jag vill inte oroa dem. De skulle ändå bara tro att det är deras fel. Det har de trott tidigare när jag sagt att jag varit mobbad och liknande. Så jag undviker att prata om problem.
Men det var inte det som jag skulle skriva om. Min mamma vill på nåt vis hela tiden ge mig dåligt samvete. Vi bor inte i samma stad, men pratar i telefon några gånger i veckan. Eller en gång ibland.
Och alltid är det samma sak. Telefonsamtalet börjar oftast med något i stil med att "har ni helt glömt bort oss, ni ringer aldrig oss, ja du lever ännu - vi hör ju inga livstecken från dig" el nåt sånt. Sen går det vidare med liknande saker, ibland kan vi tala helt normalt också, jag har blivit expert på att styra diskussionen till normal istället för anklagande av henne. Men jag vill inte att det skall vara så, att jag hela tiden skall vara på helspänn vad hon skall säga när jag svarar. Och har jag inte svarat om jag varit på jobb, så kan det vara nåt att "du svarar aldrig nulängre" eller nåt liknande.
Idag tex. berättade jag att min sambo kommer att jobba på julafton, och att vi kommer till dem först juldagen eller annandan. Då får man höra kritik angående det också som att varför kan inte jag komma ensam o fira jul med dem och att "vi borde inte ge er några julklappar när ni inte vill fira jul med oss". Ok, kanske lite på skämt, men det är aldrig skämt i rösten. Alltså, fattar hon inte att jag vill vara med min sambo på julafton före o efter jobbet?? Nä.. Jag blir alltid så ledsen när hon säger sånt, och jag blir alldeles tyst o kan inte säga nåt, börjar prata om nåt annat istället. Och hon lyckas - jag får dåligt samvete.. som bara vad. Som om det inte skulle räcka med att vara deprimerad..
Nån som känner igen sig eller har nåt råd? Hur skall jag göra? Det är ju inte roligt att prata med henne när det ska va så här..