• Ilse

Huvudvärk av mindre socker?

Jag har nu till nyår slutat med läsk och godis, jag drack hysteriska mängder cola förr.

Nu har jag låtit bli alla socker-bomber i tre dagar och haft konstant huvudvärk! Någon annan som varit med om samma sak? Jag bantar alltså inte, utan har bara försökt byta ut läsken mot vatten och godiset mot frukt eftersom jag snaskade alldelles för mycket.

Går huvudvärken över? Och i så fall när?

• Svar på tråden Huvudvärk av mindre socker?
  • kim mi

absolut, din kropp har ju abstinens nu och skriker efter allt socker som den är van att få. försök drick mycket vatten, huvudvärken kommer nog att finnas där till och från ett par dagar men försvinner så snart kroppen fattat att det INTE BLIR NÅGRA MER SOCKERBOMBER. håll ut och lycka till

• dio

du är ju sockerberoende och koffeinberoende pga colan. Det tar sin lilla tid men blir bättre när kroppen "avgiftat" sig. 

Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • Mar1lyn

jag hade hemsk sockerabstinens i typ 2-3 dagar, sen var den borta! Drick massa vatten!

Lycka till!

• Önskan

Fruktansvärt humör brukar jag få med. Därför har jag slutat med just sockret men äter kolhydratstinn mat (åt pizza igår och pasta idag...). Funkar ganska bra.

• Ekorrfamiljen
    Gud vad duktig du är!

Jag borde följa ditt exempel, men jag är verkligen gravt beroende. Vet inte hur jag ska få kraft att sluta..
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • mysia

Samma här. har vait utan socker i 3 dagar och mitt huvud värker som bara den. vill bara gå och sova, men det vill inte lilltjejen. hon vill bara leka med mamma.

• dio

jag har också slutat med mina beroenden. Men jag fuskar lite med sockret. trappar ner det..har bytt ut colan mot juice idag.

Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • maj 2007

hej, vill bara tipsa om att det tar sex veckor för kroppen att vänja sig med en lägre (eller högre) sockernivå. Är man van att äta tio kakor om dagen och sänker till fem så ska man alltså inte ta tex åtta kakor en dag innan det gått sex veckor, när väl sex veckor gått så kan man om det är något särskilt göra det utan att kroppen "skriker" efter mer dagen efter.
    bra att veta: två indragna småkakor om dagen ger en viktminknig på två kilo per år, inte mycket kanske men å andra sidan vem äter "bara" två kakor för mycket =).

lycka till!!

• Åke Vilse

Och jag som får huvudvärk av för mycket sötsaker

• Ilse

Tack för alla svar och all peppning!

Hittills har jag bara fuskat lite och ätit några kakor som var kvar sedan jul (man "kan" ju inte kasta).

Nu oroar jag mig för den första helgen utan Cola! Det är lättare när man är på jobbet på dagarna, men tanken på en god fredagsmiddag utan Cola känns hemsk!

• Mandarinmamma

Jag har haft ett enormt sug efter godis och andra sötsaker, men insett att det inte funkar längre. Är 30 år idag och har gått upp 10 kg sen jag slutade gymnasiet. Vill tillbaka till den vikten!

Har som så många andra tagit tag i "det nya livet" efter nyår och slutat äta onyttigt. Lagar mat enligt recept från "Du är vad du äter" och har inte ätit en enda sötsak sedan nyår.

Det har stått en massa godis och choklad framme på jobbet under veckan, men jag har stått emot eftersom jag mot alla odds lyckats slippa suget. Fick däremot ordentlig huvudvärk igår och funderade direkt på om det kunde vara abstinens som satte in. Gick över efter ett par timmar och idag är det bra.

Vet att om jag äter minsta godis eller choklad-bit kommer jag att bli ännu mer sugen, så det är nog bara till att vara riktigt rabiat!

Svar på tråden Huvudvärk av mindre socker?