Svart tand!
Upptäckte igår att lillen på 16 månader har en svart tand. Den är svart på baksidan. Vad kan detta bero på? Har han ätit för mycket godis eller var kommer det ifrån?
Upptäckte igår att lillen på 16 månader har en svart tand. Den är svart på baksidan. Vad kan detta bero på? Har han ätit för mycket godis eller var kommer det ifrån?
Kan bero på att han slagit tanden och att den har dött. Gå till tandläkaren med honom.
min dotter fick ne "svart tand" när hon ramlade hos dagmamman. Detta hände när hon var 2.5 och vi gjorde en anmälan till försäkringsbolaget som dagmamman har samt vårt eget bolag. Vi besökte också tandläkaren som sa att det är svårt att säga om tanden kommer att få tillbaka sin fina vita färg eller om den kommer att vara lite grå. Vad gäller anmälan till försäkringsbolagen så kommer de stå för ev. tandläkarkostnader om dottern behöver detta för framtiden vad gäller tanden. Idag är hon 4.5 och hennes tand är lite gråare än de andra men annars så ser man ingen större skilland. Hos tandläkare kunde de inte säga om den permanenta tanden tagit skada utan det är bara att vänta och se.
MIn dotter (21 månader) har samma sak och vi gick till tandläkaren för att få svar. Det hon har är beläggningar på tänderna som är svarta och som beror av att hon har dålig saliv. Troligen är det nåt enzym som saknas eller fungerar lite dåligt som gör att dessa beläggningar får chansen att bildas. Barn kan få missfärgade tänder om de har ätit viss medicin också som tex någon typ av antibiotika. Ring tandläkaren om du är orolig och fråga. vi fick som tips att man kunde borsta tänderna med speciell tandkräm som är mot missfärgningar. Dock har vi valt att inte göra det då den smakar riktigt illa och jag ser hellre att hon tycker det är kul att borsta tänderna och slipper hål än att vi ska bråka och använda en tandkräm jag inte vill använda själv.
Oki.. usch.. läskigt... Han har ramlat ett par ggr med ansiktet ner... ska ringa tandläkaren direkt imorgon bitti...
När jag var 3 år ramlade jag på dagis och slog mina framtänder, de blev svarta och dog, tandläkaren fick dra ut dem.
Inte mycket dom kan göra åt tanden,dom kommer mest troligt att dra ut den...hoppas att det går bra.
Jag ringde direkt.. dom skulle ringa tillbaka 14.10...
Går han på dagis eller hos en dagmamma?Har ingen sagt nått om att han har slagit sig i munnen eller nått?
Iofs så såg vi då våran son ramlade och slog i tänderna rejält så vi for ju till akuten på en gång med honom.
Dom kollade på tänderna om dom var lösa och det var dom...litegranna iaf.
Sen sa dom det att han skulle äta flytande mat i 2 veckor och började tänderna bli mörka/svarta så skulle vi ringa till folktandvården.
Jag fick en tid till tandhygienist imorgon så då vår vi se vad dom säger.... Ingen som sagt nåt på dagis om att han slagit i... men jag vet att han trillat hemma några ggr...
Hur har det gått med lillkillens tand?
Önskade ingen skulle fråga... såååå pinsamt... Samma morgon vi skulle till tandläkaren så tog jag en koll i munnen... Det svarta på tanden var borta!
5 minuter senare så kom han o hade nåt i munnen... en svart tuschpenna.... han fick en whiteboard tavla i julklapp med tillhörande pennor o därifrån fick han pennan..
Lagom pinsam o ringa återbud o berätta anledningen...
HAHAHAHA
Men det var ju bra!
Mm... vi fick en tid iallafall.. de ville gärna träffa min buskille.... o så ska vi lära oss borsta tänderna ordentligt... Utan tuschpennor...
haha vad bra att det bara var det...
Annars är det dom gör eftersom det är en mjölktand, är att antingen låta den trilla ut av sej själv, eller dra ut den..
Har med haft en svart tand, den dog när jag trillade ner för trappan, så dom drog ut den, fick gå med glugg skapligt länge, men sedan kom det en ny tand
Oki.. ja skönt att han hittills har alla tänder kvar... men med tanke på hur han klättrar överallt så dröjer det nog inte länge förrän jag skapar en ny tråd här på FL angående svarta tänder... haha...