• Vill inte vänta

Behöver snabb hjälp om Gestapuran

Jag har inte haft någon mens sedan jag slutade med p-piller i oktober. Jag har ringt gyn och kommer att få en tid, men kön är ca 2 månader lång. Såsom jag har förstått det så ska man äta Gestapuran i 10 dagar för att framkalla mens i situationer som mig. För en del kan det räcka för att kroppen ska komma igång själv och få ÄL. Om man inte får någon ÄL då så måste man även äta pergotime.

Min fråga är om jag törs experimentera själv med Gestapuran en period, medan jag väntar på tid för gyn? Jag har en ask med katt p-piller hemma (och katten är steriliserad, så hon behöver dem inte). Det är Gestapuran 5 mg, men jag har förstått att man ska äta Gestapuran 10 mg, så det borde ju fungera om man tar två tabletter per dag. Det är bara 17 tabletter kvar, men tar jag en tablett första dagen så kan jag ta två tabletter per dag i 8 dagar, och min kropp borde väl inte kunna räkna så exakt på dagarna. Vad tror ni?????

Kan någon vänlig själ kontrollera innehållsförteckningen på det Gestapuran som ni fått utskrivet? På kattens p-piller står följande:
    Medroxyprogesteron. acet. 5 mg
    Lactos. monohydr.
    Constit. q.s.

Hoppas på snabbt svar...

• Svar på tråden Behöver snabb hjälp om Gestapuran
  • Saucy

www.fass.se

där kan man själv skriva in namnet på ett läkemedel och kolla upp det...

• Majan

Hmm!
    Människor och djur bryter inte ned läkemedel på samma sätt. Jag skulle nog aldrig våga ta ett läkemedel som är avsätt för djur! Var rädd om dig och experimentera inte med mediciner!!!

Jag är ingen läkare men dock sjuksköterska, jag kan ha fel!

• Vill inte vänta

Tack Sausy!

Nu har jag varit inne på FASS och läst följande:

Vad innehåller Gestapuran ?
    - Det aktiva innehållsämnet är: Medroxiprogesteronacetat 5 mg och 10 mg
    - Övriga innehållsämnen är: laktosmonohydrat, magnesiumstearat, gelatin, majsstärkelse och talk.

Innehavare av godkännande för försäljning
    LEO Pharma AB, Box 404, 201 24 Malmö, Tel. 040-35 22 00.

1. VAD ÄR Gestapuran OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?
    Läkemedelsgrupp
    Gestapuran är en vidareutveckling av det naturliga kvinnliga könshormonet progesteron (gulkroppshormonet).

Vad används Gestapuran för?
    Gestapuran används för att påskynda eller uppskjuta menstruationer, korrigera oregelbundna eller uteblivna blödningar. Gestapuran används också för att lindra smärtsamma menstruationer samt besvär före väntad menstruation.
    Ett annat användningsområde är s.k. endometrios, då livmoderns slemhinna påträffas utanför sin naturliga plats, insidan av livmoderkroppen.

Innehållsdeklarationen och försäljaren stämmer överens med vad som står på min ask med katt p-piller. Den enda skillnaden är att namnet på mina tabletter är Gestapuran vet. men jag antar att det bara beror på att man säljer en särskild ask med tabletter till djur (antalet tabletter och informationen på bipacksedeln kan ju skilja även om innehållet är detsamma). Jag hoppas därför att Majans oro är helt obefogad.

Är det någon mer som har något tips (ev någon varning) att komma med???

• Saucy

tror man kan kolla upp läkemedel för djur på fass också...

Alla är vi väl ändå djur, om än lite olika till utseendet. =)

Min katt har varit mycket sjuk. Iom detta har vi haft mycket kontakt med mediciner. Dessutom jobbar jag också inom vården.
    Min kisse har fått ett otal läkemedel som egentligen är avsedda för människor...Han har ätit samma mediciner som tantalurerna på mitt nattjobb, mediciner mot tex parkinson...

Jag kan nog tänka mig att det kan vara samma ang gestapuran...
    Men gör för all del inget överilat... Ring läkemedelsupplysningen annars...

Toodeloo...

• Vill inte vänta

Tack Saucy! Nu har jag läst om Gestapuran i djurens FASS också, men svaret blev rena grekiskan för mig... Är det någon som kan hjälpa mig att tolka vad det betyder. "den svårlösliga acetatestern av medroxyprogesteron" och "progesteronderivat" är lite för svårt mig mig att tolka. Tror ni att det är samma som Gestapuran för människor (det måste det väl vara, även om läkemedlet beskrivs på olika sätt eftersom man är ute efter olika effekter).

Deklaration
    1 tablett innehåller: Medroxyprogesteron. acet. 5 mg, lactos. 60 mg, constituens q.s.

Egenskaper
    GESTAPURAN VET. innehåller den svårlösliga acetatestern av medroxyprogesteron, ett progesteronderivat nära släkt med det naturliga progesteronet. Dess förmåga att motverka ovulation hos djur är emellertid 20?30 gånger större än progesteronets. Progesteronderivatet har en gestagen effekt men saknar androgena och östrogena egenskaper.
    Via en hormonell "feedback"-mekanism hämmas primärt sekretionen av de gonadotropa hormonerna från hypofysen, så att utvecklingen av folliklar och corpora lutea i ovariet upphör.
    Försök har visat, att man ej påverkar den östrala cykel, som följer på en behandling med GESTAPURAN VET.tabletter.
    Maximal plasmakoncentration uppnås efter 1 timme hos hund och efter 1-3 timmar hos katt. Medroxyprogesteron metaboliseras i levern.

Indikationer
    Profylaktiskt: Kortvarigt uppskjutande av löpning hos hund. Kort- och långvarigt uppskjutande av löpning hos katt.
    Avbrytande av löpning hos hund och katt. Nymfomani hos katt.

• Saucy

Nä det där senaste fattade inte jag heller ett skvatt av!

Men kolla med läkemedelsupplysningen då! Vet inte vad de har för telnummer men det står ju i katalogen...

Jag slutade med piller en gång tidigare, eller snarare de tog slut. Jag fick inte mens igen förän efter 6månader!!!
    Då tyckte jag bara att det var skönt och hade inte en tanke på att kolla upp det. Då planerade jag inte att skaffa barn heller iofs...
    Det verkar som om det kan ta lite tid ibland.
    Känner du dig stressad? (för ibland kan det ju göra att mensen inte kommer bara för den sakens skull...)

• Vill inte vänta

Det är klart att man känner sig stressad när kroppen inte fungerar som den ska. Dessutom blir jag 32 i år så min biologiska klocka tickar allt fortare... Till detta kan man lägga att jag både har en heltidsanställning och jobbar drygt heltid med en firma som jag håller på att bygga upp. Men stressad, jag, nejdå...

Skämt åsido. I november och december kände jag mig väldigt stressad över att ingenting hände i min kropp, men nu har jag börjat ställa in mig på att det kommer att ta tid och i och med att jag har slutat "vänta" så mår jag faktiskt lite bättre. Jag tror inte att den uteblivna mensen beror på stress, utan det beror nog helt enkelt på att jag har ätit p-piller i 13 år.

• Saucy

Jag jobbar också ganska mycket.. Dessutom väldigt oregelbundna tider.
    Jag tror att kroppen säger till dig när du går över gränsen för vad du klarar av. Säger till i form av sjukdom och konstant trötthet/orkeslöshet.
    Du är ju faktiskt inte nått vidare gammal ännu!! =)

Lycka till med Misse-piller-problemet nu!
    Så får vi hålla tummarna för varandra...att vi blir gravida snart!

KRAM

• Vill inte vänta

Tänkte bara tala om hur det går. I fredags kväll tog jag mitt första gestapuranpiller (av modell katt p-piller). Efter det har min temp stigit ca 0,4 grader och tappen har förflyttat sig nedåt (fast bakåt och är därför ändå lite svår att nå), så jag gissar att kroppen reagerar rätt. Det ska bli spännande att se vad som händer. Det är åtminstone skönt att göra något istället för att bara vänta i all evighet utan att någonting alls händer.

• Saucy

Jasså, men se där! Grattis tror jag!
    Ringde du nån läkare och frågade?

Låt mig få veta hur det går! =)))

• Vill inte vänta

Nej, jag ringde inte och frågade någon. Jag utgick från att det var samma tablett eftersom innehållsdeklarationen var densamma. Att man sedan beskriver tabletten på olika sätt beroende på om den ska ges åt människor eller djur är ju ganska naturligt, eftersom man ger den i olika syfte.

Min kropp verkar reagera som den ska göra av Gestapuran. Dvs jag får en temphöjning på samma sätt som man ska få efter att ha haft ÄL. Vi får se nästa vecka om det kommer någon mens.

Svar på tråden Behöver snabb hjälp om Gestapuran