• Anonym

Får man göra ultraljud hur ofta man vill?

Om man är orolig för att få missfall, får man gå och göra ultraljud typ en gång i veckan då? För man kan väl se på ultraljud om man fått missfall?

• Svar på tråden Får man göra ultraljud hur ofta man vill?
  • soraya

Om du kan hitta en privat gynekolog eller barnmorska som har tid för dig en gång i veckan,
    OCH du har råd att betala för detta så kan du väl göra ultraljud hur ofta du vill.

Men det är absolut inget du får göra automatiskt, och det fyller definitivt ingen funktion.

Kanske bättre att lära sig hantera oron istället...

• Anonym

Ja om du har möjlighet att gå privat och vill betala för det. Inom landstinget är man däremot restriktiva. Sen är det ju så att ett UL inte förhindrar ett missfall. Kommer det så kommer det och då spelar det ju ingen roll om du gör ett eller hundra UL. Sen kan man ju undra om bebisen mår bra av att göra så många UL undersökningar.

• susannn

jag gjorde ultra ljud en gång i veckan. men då hade jag misst mitt barn i førsta graviditeten.. jag bor i norge och hær betalar vi inte før extra ultraljud..

• IdaB

Jag gick hos en privatläkare där gör man alltid ul, så varannan v under min grav var vi på besök pga mina blödningar samt oro.
    300:- x 3 sedan fick vi frikort!

• listo

Nej, det får man i regel inte. Man gör oftast bara ultraljud om det finns medicinsk anledning till det, t.ex. om det uppstått en blödning eller liknande som det finns anledning att kolla upp.

Men när det gäller tidiga missfall så är det ju så att de inte går att förhindra, så ultraljud varje vecka skulle inte göra någon skillnad medicinskt sett.
    Däremot kan jag tänka mig att det finns möjlighet att t.ex. prata med en kurator för att komma tillrätta med oron istället. Det är nog mer medicinskt motiverat.

Alla gravida är nog mer eller mindre oroliga för missfall. Det hör nog till en "vanlig" graviditet, ingen vill väl mista ett barn. Men samtidigt är det som sagt inget man kan förhindra, och de allra flesta graviditeter går ju bra.

Svar på tråden Får man göra ultraljud hur ofta man vill?