• BimBim o Knorrans Mamma

Vad behöver jag köpa till BB samt dagarna efter?

Hej. undrar om nån vill hjälpa mig lite.
    Jag behöver en slags lista på vad jag måste ha med till bebisen till BB samt till de första dagarna hemma.
    Jag har BF 4 april så några direkta vinterkläder behövs kanske ej.
    Antar att man behöver en mössa, några bodys, blöjor, tvättlappar o såna grejer.
    Jag vill alltså inte köpa massa nu.
    Har beställt alla "dyra" grejor såsom vagn, säng, skötbord, babyskydd mm och det kommer min sambo och mina föräldrar åka o hämta medans jag är på bb. Vill INTE ha nåt hemma innan bebben kommer OM nåt skulle gå fel.
    O det är inte det jag vill diskutera.
    Utan skulle bara bli tacksam för en "komplett" lista på vad jag behöver inhandla till BB i klädväg samt salvor tex o såna grejer.
    Och gärna vilken storlek som gäller??
    Är det strl 50-56 man brukar köpa till nyfödda?

Skulle även bli glad om tips på internetsidor där man kan inhandla billiga bebiskläder. Enda jag vet är pippilotta.

Mkt tacksam för svar.
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 27 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad behöver jag köpa till BB samt dagarna efter?
  • Molle72

Napp
    Vaselin om bebisen är väldigt torr som de kan vara i fot och handveck.
    Inityolsalva för röda rumpor.
    Annars har du nog fått med det mästa tror jag.

Molle. Okej. tack så mkt

• C r e d o

Tips på billiga kläder är ju så klart Tradera, hur enkelt och smidigt som helst. Finns massor med kläder till småttingar, och de kommer oftast inte upp i nån större summa. Köp minsta stl, även stl 50 är stort i början men redan efter några veckor så har bebisen växt så det knakar, så köp inte massor med plagg. Sen tyckte jag att eska-nappen var superbra när bröstvårtorna började blöda efter några dagar, använde den en eller två veckor. (Man sätter den över bröstvårtan). Salva har jag aldrig använt till mina bebisar, ingen har varit röda i baken. Har använt bröstmjölk i såna fall, bästa salvan i världen.

• mimmi006

ta med/ köp hem:
    -bindor och bra trosskydd
    -flytande panodil
    -blöjor, förstås!
    -skötlappar
    -trikåbyxor med mudd i midjan och vid benslut, kan användas länge, i stl 56 eller 62. Något i storlek 56 är roligt att ha.
    -bodies med omlottknäppning, gärna med tryckknappar. En i 56 och minst en i 62, fynda på rean nu i januari!
    -små handdukar är bra att ha, till ev. kräks och annat läckage. Köpte smålappar i frotté på HM, de har varit bra.
    -amningsbh
    -amningsinlägg, jag har köpt tvättbara eftersom jag läcker så mycket. De är rätt dyra, men det blir billigare i längden.
    -amningspump är bra, men du kanske kan vänta med det tills du vet om du kan amma!
    -bomullsfiltar är bra i början för att svepa in bebisen i!
    -små strumpor som sitter kvar!
    -liten bomullsmössa
    -napp *viskar*
    -kexchoklad, cocacola, dextrosol, frukt eller nåt annat energigivande till dig eller mannen på bb.
    -småpengar till parkering

Det vad det jag kom på *skratt*! Utan någon som helst rangordning! Jag tycker att polarns kläder är bäst och om man vill komma billigare undan rekommenderar jag att köpa på dig kläder nu i januari eller köpa begagnat på tradera/ blocket eller pop´s hemsida!
    Lycka till!

Tack tack för alla tips
    Vet ni förresten nån sida där de säljer nya sängkläder till spjälsäng samt täcke/kudde. Tycker sånt verkar va svindyrt överallt.. Tänkte att man kanske skulle ta o inhandla ett set iaf. Kan ju va bra så sambon kan bädda sängen tills beben kommer hem

• Bijouu

fyllfrysen med matlådor, ni kommaer att vara väldigt tacksamma för att ni slipper stå vid spisen de första dagarna!

• Bijouu

batterier / film till kameran om ni inte har digital.
    god dricka till BB.
    plastpåsar till bajsblöjor.
    köp hem lite bra film (vi orkade mest bara kolla på film när vår bebbe hade sommnat, vi var såå trötta).
    ha patientbricka, leg och förlossningsbrev i ordning.
    Hårsnoddar och borste är tacksamt att ha med.
    Värmepåse ( de på BB var skitsmå och dåliga) . Värmepåsen är go att ha när man får eftervärkar.

Tack Ikea måste jag kolla!!!

Ja mat måste jag göra massor och frysa in!
    Hade jag nästan glömt!

• Tereza

Glöm inte att ta med dig din journal till BB, Id-kort, patientbricka och kläder till dig själv som sitter löst och ledigt, tofflor, hygienartiklar, kamera, telefonnummer till nära och kära. Till bebisen behövs bara kläder för hemfärd (finns kläder att låna under BB-tiden om ni inte vill ha egna med då med) och bilbarnstol för hemfärd.

tereza: Tack. men journalen är den bm har va? För den får jag väl inte än på länge eller när får man den?
    Antecknar allt du skrev

eldhav. Ska jag göra

• Tereza

Fick min journal några månader innan förlossningen (den som din BM har nu).

Svar på tråden Vad behöver jag köpa till BB samt dagarna efter?