Hur länge bör man spara betalda räkningar?
Jag håller nu på att storstäda och har kommit till min hög med betalda räkningar. Hur långt tillbaka ska jag spara? Eller kan jag kasta hela bunten? Tacksam för svar...
Jag håller nu på att storstäda och har kommit till min hög med betalda räkningar. Hur långt tillbaka ska jag spara? Eller kan jag kasta hela bunten? Tacksam för svar...
Betalar du med internetbank ska man inte behöva spara alls, men jag sparar iaf ett år tillbaka.
Jag sparar i ca 18 månader.
Efter tre år preskriberas skulder som privatpersoner har till företag men det är kontoutdragen som är viktigast där man kan se att det gått iväg pengar till respektive bolag. Om bolaget påminner om en skuld tar det tre år till innan den presriberas. skattemyndigheten har rätt att ändra i din deklaration i 6 år och du själv i 10 år (om du t ex kommer på att du missat att göra ett avdrag) så allt som hör till deklarationen tycker jag man bör spara i 10 år. Allt som har med fastigheter at göra köpebrev, tomträtter, pantbrev osv bör man spara för evigt tror jag.
Lycka till med städningen!
Jag har för mig att rekommendationen är 5 år för privatpersoner och 10 år för egenföretagare.
BROKIG
"Jag har för mig att rekommendationen är 5 år för privatpersoner och 10 år för egenföretagare."
Stämmer bra det!
Oj!!! Jag slänger mina när de är betalda. Men skall nu skaffa mig en mapp där de läggs i stället. Varför skall man egentligen spara dom???
Inte behöver man spara räkningarna! Jag slänger mina med en gång jag betalat! Har ju "kvittot" på internetbanken..
Jag slänger dem också direkt efter att jag betalat..
Behöver jag kolla upp nåt så kikar jag på Internetbanken.
betalar på internet så de kastas på en gång!
Samma här! Slänger också efter att jag betalt dem.
i dom pärmarna finns räkningar, löneslappar och tillsvarande, kvitto, avtal, personliga papper..fast skal sortera ut viktiga papper från permarna som skal på vinden...Barnen delar en egen pärm.