• Hene

Kronisk äggledarinfektion samt vätskefyllda äggledare???

har precis läst igenom mina jornaler efter utredningar och utomkvedshavandeskap.. efter mitt andra utomkvedshavandeskap tog de bort båda äggledarna och skickade till PAd svaret på det var att jag hade kronisk äggledarinfektion samt vätskefyllda Äggledare.. E ngn som har haft samma problem? Har aldrig hört talas om detta innan??

tacksam för info om det e ngn som har det!!

• Svar på tråden Kronisk äggledarinfektion samt vätskefyllda äggledare???
  • goldstep

Kan man märka att man har vätskefyllda äggledare? Syns sådant på VUL? Bara undrar, har ingen egen erfarenhet...

• Hene

Bra fråga.. ingen aning.. tycke ratt de borde ha sett det på mig..

• kiro

det finns olika anledningar till att ha kronisk äggledarinflammation, den vanligaste anledningen är en tidigare infektion, det kan tex vara allt ifrån skrapning med efterföljande infektion till klamydia som kan sprida sig till äggledarna. Blir man inte behandlad ordentligt för Den akuta äggledarinflammationen med antibiotika så kan man få en kronisk inflammation, den har tyvärr få symtomer som smärtor i underliv och länd mm. Att det står vätska i äggledarna tror jag beror på att det inte är fri passage möjligtvis. har själv fått infektion efter skrapning och fick ett x för 3 veckor sedan,tror det berodde på infektionen som gett ärrbildning på min ena äggledare, hoppas nu att den andre e ok... : )

• Hene

tack kiro för svaret... har oxå läst om detta..hoppas den andra e ok LYCKA TILL!!

• kiro

tack för det hene, men måste säga att jag är jätte nervös över att det ska vara vajsing med den andra oxå, fick du x på båda äggledarne? och hur hanterar du förlusten av foster och äggledare? Tycker det är så grymt att det ska behöva hända... tur att det finns möjlighet till IVF... : ) kram

• Hene

Kiro... jag hade 2 trånga äggledare tyvärr.. men det finns INGET som säger att du måste ha det.. har du gjort ngn kontrast röntgen av äggledarna?? om inte gör det så slipper du oroa dig!!

Det var jag som mest ville att vi skulle ta bort äggledarna eftersom jag då hade gjort 2 st och det kändes bara meningslöst att fösröka på egen hand efetersom båda var trång å jag redan hade opererat dem.. trodde ju dock att jag skulle slippa utomkvedshavandeskapen efter det men men det hände igen fast jag inte hade ngr äggledare kvar (händer 1 på 50 000) det satte sig fast i den lilla stumpen som fanns kvar i livmodern till äggledaren.. men men nu känns det som om man har gjort allt å att det blir en bebbe snart!!

förlusten av foster e ju tungt varje gång!! men jag tänker så här man har 2 vägar att gå... antingen gräver man ner sig å mår skit lr så får man försöka gå vidare å jobba på ett nytt... självklart så blir jag väldigt ledsen å går ner mig när det precis händer m,en sedan går jag vidare...

Hoppas attt allt går bra för dig nu.. stor kram å vill du fråga mer så bara skriv!!

• goldstep

Hur begär man att få gjort kontraströntgen av äggledarna? Undrar eftersom jag haft mycket problem med ont just där och varit hos läkare/gyn otal ggr både akut och tidsbeställt. Men ingen har nämnt att man kan göra röntgen av äggledarna...

• Hene

Goldstep
    jag fick det när jag hade fått 3 missfall och 1 utomkvedshavandeskap... men det går säkert att göra det privat ring runt och fråga...

• Annica30

E de en garanti, att man har röntgat äggledaren?? Gjorde det för ett par månader sen, o fick till svar, att den (har bara en kvar p.g.a ett x i Okt förra året) såg jättefin ut, o de var fri passage till bukhålan!! Jätteskönt, tyckte jag! Då kan jag vara lugn...

E nu gravid i v 6, o åkte in till akuten i Tisdags för jag fick bruna flytningar.

Hon såg absolut ingenting i livmodern, så det verkar som att det har fastnat i en "jättefin" äggledare denna gången oxå.. Blöder fortfarande till o från, o väntar på svar på hcg prover..

• Hene

Annica 30: Ledsen för din skull.. hoppas att allt går bra ändå.. under sker!! nej det e nog ingen garanti med äggledarröntgen heller.. men jag tycker det e konstigt om äggledaren såg bra ut med fri passage å det fastnar ändå.. mina äggledar var super trånga å det var bara pyttelite passage i dem..

Håller tummarna för dig!!!

• Annica30

Ja, vi tycker oxå att det e konstigt!! Fast nu VET vi ju inte än, om den sitter fel, men de verkar ju så, eftersom hon inte såg nåt på VUL, o jag småblöder ju fortfarande vilket oxå e typiskt för ett x... Men vi får se vad hcg proverna säger. Alltid bra att ställa in sig på de värsta ju..

• Hene

Annica.. ja man ställer ju alltid in sig på det värsta.. MEN som sagt du vet ju inte ännu!!! man lever ju alltid på hoppet!.. Kan ju vara för tidigt för att se ngt på VUL oxå lr hur!!..det ska gå bra ska du se!

Svar på tråden Kronisk äggledarinfektion samt vätskefyllda äggledare???