• kalle

Overall eller galonset?

Vår dotter blir 13 mån när hon börjar fsk nu i januari.Hon började gå nu i julhelgen. Men gå ute med kläder och skor tar nog ett bra tag till. Men vad är smidigast utekläder för henne? Hon har en typ bäveroverall som är lite stor (klumpig). Vet inte om det räcker med den till börja med eller om jag ska införskaffa ett galonset. Fodrad eller inte iså fall? Och var hittar man bra galonset /overaller?

• Svar på tråden Overall eller galonset?
  • Miafialoppenkorv

Jag brukar ta med båda delar till min tjej! Så får fröknarna sätta på henne det som passar när de ska ut.

• Maggis Nervis

Alltså jag tror utifrån hur adele var 1:a vintern på dagis (då var det iofs snö... Hon hade en overall, för dom små springer inte runt ändå utan dom bara står

Däremot har hon regnkläder (ofodrade) hängande uppe på dagis så att dom alltid finns där!

Sen har hon även ett set med fodrade r.kl. men det har hon haft i höstas... Jag hade kört på overallen som hon redan har!

• Lisa 74

Prova gärna galonbyxorna utanpå overallen också, så att det inte blir för tight, det brukar ju behövas lite extra plats, då kan hon ha dem i vår också. (Då slipper du ju köpa ett set nu och ett till våren.

Har inte märkt någon större kvalitetsskillnad på regnställ jag kpt till min pojke har köpt på Maxi ica, lindex, coop o HM vid olika tillfällen.

• TjorveniSkåne

Om priset saknar betydelse skulle jag köpa en ofodrad reimaoverall! Ett fantastiskt slaskplagg som har varit perfekt under denna "vintern". Rörligheten är mycket bättre än i en bäveroverall.

• Maggis Nervis

Men är inte det liiite överdrivet till en 13 månaders??? JAg kan förstå om det är ett äldre barn som röjer mer...

• TjorveniSkåne

För det lilla barnet som precis lärt sig gå är kanske rörelsefriheten extra viktigt, i en stel overall blir barnet bara sittande stilla som en michelingubbe.

• Lisa 74

Tyckte också Reima Tec var toppen då min kille var liten, men dom är väldigt dyra, om man inte har tänkt att ha någon som kan ärva den sen förstås..

• Mamma Björck

Jag är förskollärare och mamma!! Jag tycker inte att regnkläder över overall funkar så bra på så små barn (eller större heller för den delen!!) Det blir väldigt mycket kläder och svårt att röra sig.
    Det som jag tycker har funkat bäst till mina barn är overall när det är kallt och regnkläder med fleece under när det är slaskigt (eller fodrade om man vill det men med lös fleece kan man ha kläderna även på sommaren).

• Eli

Om din dotter är så liten och precis börjat att gå, så kommer hon nog inte att röra på sig särskilt mycket när de är ute. Då tycker jag att det är viktigast att de är VARMT klädda. Så jag satsar på overallen med varmt under. Impregnera den gärna dock om hon blir sittande där det är vått. Längre fram behöver hon dock ett galonställ till slaskiga vårdagar då hon också går bättre.

Svar på tråden Overall eller galonset?