• Josephine

Tik som morrar åt valp?

Vår lilla förövrigt rara tik på 4 år, får ibland för sig att morra och olika hundar. Då har jag tänkt att det är väl som med människor, vissa passar inte ihop.
    Men i kväll när jag var ute med Ruff (alltid i koppel), så kom en tjej med en labradorvalp som hoppade och hade sig. Ruff började skälla som en galning, vi gick förbi valpen. Trodde att Ruff börjat skälla för valpen lekte, men när vi kom alldeles nära valpen så morrar min tik. Hon är ju knäpp! Vuxna hundar morrar väl inte vanligvis åt valpar?!

• Svar på tråden Tik som morrar åt valp?
  • Hanah

Jodå, tikar kan morra åt valpar, i uppfostringssyfte eller enbart för att visa valpen dess "plats". Vår tik har aldrig gillat valpar, men när vi fick hem vår valp var hon 4 år, och efter ett tag blev de bästa kompisar, men just valpar gillar hon inte. Inte om det inte är hennes egna. Det är ju jätteolika hundar emellan, men det behöver inte vara nåt konstigt.

• Hallonbåten

Jag tror att din tik ville sätta valpen på plats. En valp som hoppar kanske kan tolkas som "uppstudsig" i tikens ögon, och det är helt naturligt att tikar fräser ifrån mot små valpar. De valpar ni tidigare mött som hon inte har morrat åt, kanske helt enkelt inte har verkat lika uppkäftiga i din tiks ögon. Det funkar sådär i hundvärlden, inte alltid så lätt för oss människor att se det hundarna ser.
    Hon är i alla fall inte onormal!

• Hallonsaft

Kan bara hålla med hallonbåten. Det är fullständigt normalt för en tik eller vuxen hund överhuvudtaget att morra åt valpar. Dels i uppfostringssyfte, men även för att en del hundar helt enkelt inte gillar valpar. Här kan man jämföra med människor. En del gillar inte små barn, andra avgudar dem.

Min tik är väldigt strikt mot små valpar. De ska uppföra sig korrekt i hennes närvaro, annars får de sig en läxa. När de skött sig och fattat vinken, kan hon bjuda upp till lek...på hennes villkor.

• Josephine

Kan det hända att tikarna nafsar efter valpar också? Ruff har inte gjort det,men undrar ändå.

• Euphorbia

Hde en kompis som hade en tik som högg efter en valp, den fick ett jack i örat.....
    Men din tik är förmodligen snällare än hennes

• Josephine

Ok, bra att veta. Jag förstår verkligen inte vad Ruff går efter, i morse så träffade vi en rufsig blandras kille. Honom gick det jättebra att nosa och kolla, inget morr.
    Men så kommer det en annan vovve och Ruff blir som förbytt.
    Är era hundar så också? Vet aldrig hur Ruff känner för den ev hunden som man möter ute.

• teijasmamma

Josephine: vad skönt o se att de inte bara e min vovve som beter sig så. skäller oxå åt utvalda hundar o valpar. fick hem en ny vovve i måndags hon hon va så le mot henne bet henne ett par gånger men nu e dom bästa vänner men hon skäller fortfarande åt andra hundar hon möter ute.

• Hallonsaft

Ja, tikar kan nafsa åt valpar. Men då för att valpen har ignorerat tikens signaler att hålla sig på avstånd.

Att hundar bara gillar vissa är också fullt normalt. Här kan man också jämföra med människan. Alla gillar inte alla. En del tycker man väldigt mycket om och passar ihop med, medans andra tycker man rent av illa om. Försök hitta något mönster i Din hunds tycke och smak. Är hundarna hon inte gillar av ett visst kön? Kastrerad? Vild och för "på"? Svart? Långhårig? Prickig eller korthårig? Dåligt hundspråk?

Det finns massor som gör att en hund inte gillar en annan. Det är snarare så att det är otroligt att så många hundar faktiskt fungerar så väl ihop fastän de nyligen träffats.

• Euphorbia

Min ena hund hatar svarta hundar, gick runt här hemma och morrade åt en labradortik som var jättesnäll och försiktig, han är helt enkelt nazist (huga) :-O

• mallansprallan

Vår hund är livrädd för valpar. Hon ska bara upp i knät så vi ska skydda henne :)

Hon skäller också bara på vissa hundar. Svarta hundar skäller hon oftast på och hon är dessutom rädd när de kommer nära. Då brukar hon börja klättra på benen att hon vill komma upp i famnen. Är det bara vår hund som är så ynkling?

• Josephine

Ruff skälller ofta på stora "farliga" hundar. Och lika gärna på små hundar. Jättesvårt att veta, en del stora hundar älskar hon.

• mallansprallan

Ebba är räddare för små hundar än för stora. Hennes bästa kompis var en Amstaff och en gång träffade vi på två grand danoir. Hon var helt fascinerad av dem!

• frulan

Många hundar är rädda för svarta hundar.
    Det beror på att det är svårare att se ansiktsuttryck/signaler på svarta hundar.
    Gäller även lurviga, vita m.fl.

• teijasmamma

den här tråden lärde man sig ju mycke nytt i

• Hallonbåten

Många hundar är rädda för, eller arga mot, hundar som är kastrerade. Det beror på att de inte har kvar sina naturliga dofter, och att det då är mycket svårare för hunden att "läsa av" dem. Oftast vet man ju inte om hunden man möter på gatan är kastrerad, ibland kanske det kan va en anledning till att den egna hunden skäller.

Svar på tråden Tik som morrar åt valp?