• JennyOEmilia

Tips på mat framför tv:n på fredag och lördagskvällarna!

Hej på er!

Jag har fått idétorka! Vill ha lite tips på lättlagad men festlig och god mat man kan äta framför tv:n!

För oss blir det nästan alltid tacos och även ifall jag äääälskar det så kan det vara roligt att variera sig!

I kväll är det ju Robinson...

Kom med idéer Tack!

• Svar på tråden Tips på mat framför tv:n på fredag och lördagskvällarna!
  • smulan76

Pajer av olika slag
    Piroger med tex köttfärsfyllning
    Och när det gäller tacos som jag också älskar så kommer här ett alternativt sätt som är jättegott!
    Tacogratäng:
    Blanda ihop en ask philadelhpiaost och 1 burk creme fraiche, bre ut i en ungsäker form.
    Stek 500 g köttfärs med 1 påse tacokrydda och häll ovanpå.
    Bryn 1 hackad gul lök, 1 hackad paprika, 1 hackad purjolök och häll ovanpå köttfärsen.
    Strö över riven ost och in i ugnen 200 grader i ca 15 min.
    Servera med sallad och nachos! MUMS!!!!

• JennyOEmilia

mmmm..... Den där tacogratängen låter ju jättegod!

• Fru Larzzon

Jag kan inte heller låta bli att smyga in ett tacosrecept, men det är sååå fantastiskt gott!!
    Tärna stekt/grillad kycklingfile (file för ca 3-4 pers) och ner med det i en kastrull.
    På med 5 dl creme friache naturell och två påsar taco originalmix.
    Rör om och värm upp.
    Servera som vanliga tacos med ost, grönsaker m.m
    MUMS!!
    Detta är min absoluta favvorätt

• Flox

Ännu ett tacorecept:

Strimla kycklingfilé och stek. Strö över fajitakryddmix och vatten enligt mängd på kryddmixen. Servera i mjuka tacobröd med riven ost, stekt gul lök och en sås blandad på creme fraiche och 3 msk pesto. Jättegott!

• Dino78

Pizza (hemmagjord) har ett asbra recept på det! Tar typ 30 minuter från det man tar fram receptet tills man tar ut pizzan ur ugnen

• Mossberg

Kan inte jag få del av det där fantastiska receptet på pizza?? // astrid

• JennyOEmilia

Dino78

Ja, vi tar gärna del av det fantastiska receptet!

• S med 2

tacosallad eller tacogratäng...annars är vårullar med en god sallad till inte heller helt fel.

• Dino78

Här kommer pizzareceptet!

5 dl vetemjöl
    2½ tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    3 msk matolja
    2 dl mjölk

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Tillsätt olja och späd med mjölk. Arbetsa snabbt ihop till en deg (tar typ 30 sekunder).
    Kavla ut degen (brukar bli ungefär lika stor som en plåt, ja fast inte helt fyrkantig då, själv lyckas jag aldirg med att få den rund ens...)

Sen gör jag så att jag smetar ut tomatpuré över degen, lägger på stekt köttfärs (som jag kryddat efter behag), lite lökringar, lite paprika och sen hyvlar jag över ost. In i ugnen 10-15 minuter. KLART

• Dino78

Glömde att ugnen ska vara på 225 grader och pizzan ska gräddas i mitten av ugnen

• Mossberg

Tack det ska provas....sock med mindre kött på...veg får det bli..ha det bra!! // A!

Svar på tråden Tips på mat framför tv:n på fredag och lördagskvällarna!