• Nettiz

Får man ha barn på dagis om man är sjukskriven?

Hej

Jag håller just nu på att skola in vår son på dagis. Samtidigt blir jag sjuk och har blivit sjukskriven till den 10/12. Vi har kommit så långt i inskolningen att jag har lämnat honom där i ca 2 h och nästa vecka ska vi öka på gradvis. Eftersom detta är helt nytt för mig undrar jag då, får man lämna honom på dagis/fortsätta med inskolningen när man är sjukskriven?
    Jag är inte sängliggandes eller smittar.

Någon som vet vad som gäller?

Tack för ordet.

//Nettiz

• Svar på tråden Får man ha barn på dagis om man är sjukskriven?
  • Minni

Japp det får du jag har själv varit sjukskriven och haft min son på dagis, jag har även kollat det med försäkringskassan. Den enda gången man inte får lämna det är när man har semester eller föräldraledig endast då 3 tim.

• Nettiz

Tack så mycket Minni!

// Nettiz

• jess 2

Jag jobbar på en förskola i göteborg o har på min avdelning en flicka vars pappa är sjukskriven och hon har då bara rätt till 3 timmar, men det kan ju vara olika på olika ställen.
    Tala om detta för personalen så berättar dom för dig vad som gäller.
    Ha en fortsatt trevlig Lördag.

• Cess

Egentligen är det så att har man arbete men blir sjukskriven så har man rätt till heltids barnomsorg, men var man arbetslös i grunden så får man bara ha 15 h/veckan!

• Nettiz

Jag har arbete och ska snart tillbaka dit, men är just nu föräldraledig. Så det är ju inte "vanlig" dagistid som han ska vara där utan inskolning.

Får ringa dagiset på måndag och höra efter.

Tack så mycket för era svar!

• Maria med 3

Du borde få ha barnet där som om du skulle ha jobbat. Om du har barnet hemma större delen av dagen så kan FK dra in din ersättning då du uppenbarligen klarar av att ta hand om barn och då är du inte sjuk.

Jag tror att din förskola gör fel Jess 2 som inte låter barnet gå mer än 3 timmar om dagen.

Samma sak om du är arbetslös och sjukskriven. Är du heltidssjukskriven så kan du inte ha barn hemma oavsett om kommunen tycker det eller inte för då kan FK dra in sjukersättningen.

• Venus

Vi fick strida för att få ha dottern mer än 3 timmar om dagen när både jag och sambon var sjukskrivna...
    Bor i Göteborg...
    Sambon är sjuskriven för en whiplash-skada och får därför inte lyfta tung och det finns en hel del rörelser han inte får/kan göra...
    Själv blev jag sjukskriven för ryggskott, kraftiga foglossningar och bäckeninstabilitet och kunde knappt röra på mig...
    Vi båda hade sjukgymnastik flertalet gånger i veckan, men dagis sa nej...
    Vi fick bara 3 timmar om dagen... Så vi gick till högre ort och frågade hur det låg till, slutade med att vi fick 25h/v och utökat om vi behövde...

Det hela beror på varför man är sjukskriven, men dagistiderna ska anpassas till vad man behöver...

• WinterMoth

Jag var arb lös o blev sjukskriven o har rätt till full tid för dottern på dagis, kan ju vara olika från stad till stad men det vore konstigt om du är sjukskriven o måste ha barnet hemma, då är du ju föräldraledig enl FK o de bör väl ha samma regler överallt?!

• Makaroner

Eftersom du är sjukskriven så har tom din gubbe rätt att ta ut vab samtidigt om ert barn blir sjukt (har ringt och pratat med fk). Min man får vaba helger eftersom dagis är stängt då och han jobbar men jag är sjukskriven 100% för foglossning, ont i ligamenten mm och klarar inte av min 3-åring helt och hållet själv.

• Anni

Men vad skumt att det skiljer så mellan olika städer/landsting!
    Här får man _inte_ ha barnen hemma om man är sjukskriven utan då måste någon annan passa barnen eller ha de på dagis. Det var till och med tal om att man egentligen inte ens får hämta o lämna på dagis under en sjukskrivning. Jag var sjukskriven i slutet av graviditeten med Emilia och hade då Isabelle på dagis heltid.

• Sunnie G

Jag kan säga att reglerna skiljer sig från kommun till kommun och även om man har privat eller kommunalt. Innan jag gick på föräldraledighet bytte jag jobb till en annan kommun ( jobbar inom barnomsorgen) och deras regler och riktlinjer är inte alls detsamma som den kommunen jag jobbade i innan. Även fast det är grannkommunen. Det kan även skilja sig från förskola till förskola. Så prata med din förskola om vad som gäller hos er.

Svar på tråden Får man ha barn på dagis om man är sjukskriven?