• Slaim

Tittar åt ett håll

Tänkte fråga om någon mer har ett barn som hellre tittar mer åt ett håll.

Vincent var hos sjukgymnasten som upptäckte att hans bakhuvud var ojämt. Vi blev tillsagda att tvinga hans huvud åt andra hållet. Lägga kuddar runt osv. Kändes elakt då han blev ledsen. Blev bättre efter ett tag och nu blir han inte ledsen längre men han har sitt "favorit-håll" fortfarande. Vi skulle även lägga honom på mage och träna men det går inte eftersom han blir vansinnig.

I sverige skulle man kalla det torticollis tror jag. Men i  Tyskland har de "upptäckt" något nytt: Kiss-kidd syndromet. www.kiss-kidd.no Hittade denna sida på familjeliv.

I Norge är detta jättestort och massor av barn blir hjälpta av något/några besök hos specialutbildad kiropraktor.
    Jag kontaktade en kiropraktor i Norge som sa att kiss-syndromet inte hittat till sverige ännu. Läkare och sjukgymnaster vet ingenting ??

Jag förklarade Vincents besvär: bla tittar hellre åt ett håll, ojämt bakhuvud, vill inte ligga på mage, problem med maten, svårt att komma till ro, osv. han tyckte jag skulle komma på konsultation/bahandling i Norge! Hm, vad tror ni? Jag borde väl ändå prata med vincents läkare först?
    Vet att läkaren kommer säga att "det går över av sig självt" typ. Med lite träning. Precis som sjukgymnasten sa.

läste även att obehandlad kiss-syndrom kan leda till koncentrations-svårigheter, ansiktsassymeti, sned gång, och adhd liknade problem. Det fanns t o m de som fått felaktig ADHD-diagnos. Dessutom var prematurbarn en av de drabbade grupperna.

Sen läste jag om någon som fått hjälp med kiss-syndromet och som sedan pratat med sin läkare i sverige. Läkaren hade utifrån symtom-beskrivningen misstänkt cp-skada istället, då han var helt ovetande om KISS. Men fel var det.

Vågar man ta sig till Norge 35 mil, med en liten premisbebis. Kanske inte fixar det.  Jobbigt att åka så långt?

• Svar på tråden Tittar åt ett håll
  • V24

Hej :) Jag är inte insatt i själva kiss-kidd syndromet men jag tycker du ska ta upp detta med din läkare först. Fråga om han hört talas om det och förklara precis som du gjort ovan. Om det är så att han inte är bekant med detta, borde han om han är vettig ta reda på allt för att hjälpa er. Tyvärr vet jag också att så är det inte alltid utan mycket viftas bort. Men det finns ju faktiskt de som t.o.m är villiga att lära sig nåt nytt. På så sätt besparar du kanske en resa till Norge.

Om du INTE får någon respons och hjälp tycker jag inte du ska tveka en sekund att åka till Norge! Även om det blir en lång resa med allt vad det innebär med premisar så borde det inte vara nåt problem med lite planering. Som du beskriver ovan så kan det ju bli mindre trevliga bieffekter av obehandlat kiss-syndrom. Tror du skulle ångra dig massor om du inte gjorde allt du kunnat för att ta reda på om det är detta han lider av. Tänk, om det är det han har så superbra att upptäcka det så tidigt! Då får han rätt hjälp med en gång. Om det inte är det, så skönt att veta till 100% så du kan sluta grubbla och gå vidare.

Hoppas det löser sig! Kram S

• Slaim

Tack för svaret ! Ja det är nog bäst att göra så fastän jag är säker på att de kommer "vifta bort" det som vanligt när man är orolig över nåt.
    Du har rätt, om jag inte tar reda på om han har det eller ej så kommer jag bli tokig.

Hur länge har du åkt med ditt barn i bil?
    Vincent har bara åkt ca 1 ½ timma förut. 35 mil borde väl ta 3-4 timmar. Man kan ju stanna på vägen och ta en promenad i barnvagnen kanske, sträcka ut ryggen lite. Vågar ju inte gå in på något matställe bland ev. sjuka människor. Får äta i bilen. Vad kan det mer dyka upp för problem? Syrgas tänkte jag ta med ifall att. Borde man sova på hotell eller kan man åka fram och tillbaka samma dag?
    Bökigt  värre :)

• V24

Jag skulle inte åka över dagen utan definitivt sova över. Om det tar ca 4 timmar en väg, plus tiden hos doktorn, matraster osv så kommer ni hem väldigt sent i så fall och måste köra trötta och i mörker. Kanske kolla med läkaren om hotell i närheten. Är det på ett större sjukhus finns säkert ett patienthotell. Be om allergirum och barnsäng (om ni inte har en resesäng). Tänk på att du måste meddela där du bor att du har syrgastuber med dig, ifall det skulle börja brinna eller nåt.

Vi har inte alls åkt så mycket bil än med Sam. Mest blir det till och från sjukhuset. Tror det längsta var ca 1 timmme. Att ta med barnvagnen är nog en bra idé. Detsamma att ta med mat, packa en kylbag och se det som en liten utflykt :) Kolla ut lämpliga stopp efter vägen innan. Kanske har ni någon bekant efter vägen ni kan titta in hos? som inte har snoriga barn vill säga. Glöm inte annan nödvändig proviant som blöjor, ev. mediciner o.d. Och fyll på mobilen både med ström och pengar!

Kolla med läkaren om han behöver någon bakgrundsinfo om Vincent innan ni kommer så är han påläst innan. Typ sjukhusjournalen, medininlista. Vet inte om det har någon betydelse för just kiss-kidd syndromet men kanske.

Det var väl vad jag kom på just nu..hoppas det går bra.
    Han e så go Vincent, brukar kolla på bilderna då och då :)
    Kram! Berätta hur ni gör sen.

• Polarlinda

Vår dotter hade exakt samma "problem" och gick på sjukgymnastik från 2-5 månaders ålder. Vi fick även göra övningar hemma och till slut så la hon över huvudet till den sidan hon absolut inte ville ligga åt från födseln. Sedan blev hon ju givetvis starkare å starkare i nacken så det kanske hade gått bort av sig självt så småningom, jag vet inte... Tror knappast det är ett problem som håller i sig när de blir uppåt ett år å börjar gå. Men även som vuxen har man väl en favoritsida att ligga åt, eller?

• Slaim
    v 24: Gud vilka bra råd jag fick där! :)  Saker jag inte tänkt på!

Nu måste jag ringa vincents läkare och disskutera det här. Vill inte riktigt känner jag. Men måste.
    Polarlinda: Jo alla har väl favvosida men inte så extremt så man måste tvinga dem att titta åt något håll. Då måste ju något vara fel. Sjukgymnasten som vi gick till först, såg att Vincent vägrade vända huvudet åt vänster när hon "lockade" på honom. Man såg att han var nyfiken men vägrade ändå.

Vi får väl se vad som händer. Bara Vince mår bra.
    Tack för svaren!
  • M I R R E

Hej vännen...

Killian var JÄTTE platt på ena sidan länge, vi fick också försöka få honom att vända sig, Sen gav vi upp och började med en liten mjuk kudde. Efter ett tag när han själv vände sig på mage så blev det bättre för nu ligger han aldrig på rygg mer han blir skit sur...

Hoppas du får bra svar!

kram

Killian är mammas gooooos...
  • Lift Stolpe

Apropå långa resor. 35 mil är inga problem om killen mår bra. När vår lilla kille (född v29+5) varit hemma några veckor åkte vi ca 60 mil till barnets morfars 60-års kalas. Det är inga problem. Man måste dock planera in några stopp så lillen får röra på sig. Mesta tiden sov han.
    Vi har senare flera gånger åkt över hundra mil på en dag med vår son utan problem. Det blir lite mer stopp bara så han får röra på sig.

Vår son var också platt på ena sidan men är idag rund och fin i huvudet och har inga mentala problem. Plattheten försvann när han kunde börja vända på sig.

• annei

Ja, resa ar nog inga problem, vi bor i Kaliforninen, men tyvarr hade varan lilla tjej brottom ut nar jag var hemma och halsade pa familj och vanner i Sverige. Fodd vecka 24 och vi reste hem i vecka 43, 21 timmars flygresa. Hon sov mest...lycka till.

• Slaim
    Tack för alla svar. Fasen  jag kanske överreagerar!? Och nu har Vince börjat kolla åt andra hållet! Blev osäker nu. hihi..
  • Babe

Vi har det likadant med vår prem.tös, men nu har hon efter allt kämpande gett sig till att kolla åt andra hållet. Men fortfarande vaknar hon oftast på favvo-sidan. Tror inte själv att det är ett problem, destomer. Vår sjukgymnast kollade bara att hon har samma styrka på bägge sidorna (armar/ben) och sa då att det går till sig om vi bara hjälper henne på traven.
    Babe

• Slaim
    hampus04: ja så säger man i sverige. Men i NOrge och tyskland verkar det som att de har en förklaring till problemet. Att någon kota hamnat lite fel. I Sverige har de ju ingen förklaring till varför barnet blir snett och kollar åt ett håll. De säger att barnet har en favoritsida.. mystiskt...
Svar på tråden Tittar åt ett håll