Tittar åt ett håll
Tänkte fråga om någon mer har ett barn som hellre tittar mer åt ett håll.
Vincent var hos sjukgymnasten som upptäckte att hans bakhuvud var ojämt. Vi blev tillsagda att tvinga hans huvud åt andra hållet. Lägga kuddar runt osv. Kändes elakt då han blev ledsen. Blev bättre efter ett tag och nu blir han inte ledsen längre men han har sitt "favorit-håll" fortfarande. Vi skulle även lägga honom på mage och träna men det går inte eftersom han blir vansinnig.
I sverige skulle man kalla det torticollis tror jag. Men i Tyskland har de "upptäckt" något nytt: Kiss-kidd syndromet. www.kiss-kidd.no Hittade denna sida på familjeliv.
I Norge är detta jättestort och massor av barn blir hjälpta av något/några besök hos specialutbildad kiropraktor.
Jag kontaktade en kiropraktor i Norge som sa att kiss-syndromet inte hittat till sverige ännu. Läkare och sjukgymnaster vet ingenting ??
Jag förklarade Vincents besvär: bla tittar hellre åt ett håll, ojämt bakhuvud, vill inte ligga på mage, problem med maten, svårt att komma till ro, osv. han tyckte jag skulle komma på konsultation/bahandling i Norge! Hm, vad tror ni? Jag borde väl ändå prata med vincents läkare först?
Vet att läkaren kommer säga att "det går över av sig självt" typ. Med lite träning. Precis som sjukgymnasten sa.
läste även att obehandlad kiss-syndrom kan leda till koncentrations-svårigheter, ansiktsassymeti, sned gång, och adhd liknade problem. Det fanns t o m de som fått felaktig ADHD-diagnos. Dessutom var prematurbarn en av de drabbade grupperna.
Sen läste jag om någon som fått hjälp med kiss-syndromet och som sedan pratat med sin läkare i sverige. Läkaren hade utifrån symtom-beskrivningen misstänkt cp-skada istället, då han var helt ovetande om KISS. Men fel var det.
Vågar man ta sig till Norge 35 mil, med en liten premisbebis. Kanske inte fixar det. Jobbigt att åka så långt?