• linalotta

alvedon flytande lika bra?

En liten fundering bara...har alvedon i supp och flytande hemma och tycker det är betydligt lättare att använda den i flytande form. Ger det någon skillnad i resultat tro? Känns som om det borde vara mer "kraft" i suppen men det kanske bara är inbillning?

Nån som vet?

/ Sjuk liten son hemma

• Svar på tråden alvedon flytande lika bra?
  • Countryfreak

Jag tror att jag skulle välja zuppen den tas upp ganska snabbt av kroppen och e bra på det sätt att barnet får i sig hela kuren...
    Medan flytande lätt kan spottas ut..

Men det beror helt på hur man vill gå till väga..

• cege

Logiskt sett så måste ju det flytande verka snabbast eftersom det tar tid för suppen att smälta.När det gäller "kraften" så är det ju detsamma.

• 121

Jag tror på suppen. Av den anledningen att den går direkt ut i blodet medans det flytande blandas med "allt det andra" som finns i magsäcken. Så sa dom till mig innan senaste op. då allt gick väldigt snabbt och en vanlig alvedon inte skulle hinna verka innan jag var vaken igen.

• mammatillpojkar

vi har alltid använt flytande, fungerar kanon bra, nu har vi gått över till flytande ipren istället för det hjälper snabbare på min on iallafall

• Stora

Det är likamycket verksam substans man ger. Suppen verkar snabbare men den är inte effektivare.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • The Bumblebee
    Stora skrev 2007-01-04 08:03:43 följande:
    Det är likamycket verksam substans man ger. Suppen verkar snabbare men den är inte effektivare. Victoria - Ella och Edvins mamma
    Exakt!
    När barnen blir lite äldre kan det vara lättare att ge flytande, eftersom de flesta inte gillar att få nåt uppstoppat...
    Jag har båda sorter hemma. Äldsta sonen har utan problem tagit flytande, men till den lilla är det bara suppar som gäller än så länge.
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Serendipity

Flytande Alvedon verkar snabbare än stolpiller. Stolpiller tas upp långsamt av kroppen.

• systernegativ

Om vi nu ska prata farmakokinetik kanske vi skulle kolla vad FASS för förskrivare har att förtälja istället för att sitta och gissa?

Där kan man läsa att Paracetamol (= den verksamma substansen i Alvedon) har god absorption vid såväl peroral (= genom munnen) som vid rektal (= med supp) tillförsel. Vid peroral tillförsel uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom ½?1 timme. Halveringstiden i plasma är ca 2 timmar.

Vid rektal administrering uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom 2?3 timmar.

Av detta kan man alltså dra slutsatsen att flytande Alvedon verkar snabbare än suppar.

• Serendipity

Vid peroral tillförsel uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom ½–1 timme. Vid rektal administrering uppnås den maximala plasmakoncentrationen av paracetamol inom 2–3 timmar

• The Bumblebee

Oj, vad kostigt att jag alltid blivit rekommenderad att ge suppar av läkare, eftersom de ska verka snabbare då

Jag tycker att jag har märkt att effekten av suppar verkat snabbare på mina barn än flytande. Inte har det då tagit 2-3 timmar!

Kan det vara så att supparna är snabbare med att "börja och ta ner febern" - att det alltså inte behövs den maximala effekten för det. Men att den maximala effekten behövs för att hålla febern borta, eller nåt?

• systernegativ

"Analgetisk (= smärtstillande) effekt erhålls efter ca ½ timme, maximal effekt uppnås inom 1-2 timmar och durationen (= så länge det är effektivt) är 4-5 timmar. Den antipyretiska (= febernedsättande) effektens förlopp är något långsammare; således är latenstiden ca ½-1 timme, maximal febernedsättning erhålls efter 2-3 timmar och effektdurationen (= så länge det verkar) är ca 8 timmar (tabletter, brustabletter, oral lösning, munsönderfallande tabletter)."

Att den maximala plasmakoncentrationen är som högst efter 2-3 timmar betyder inte att den inte börjar verka förrän då, utan att effekten är som störst då.

Jag är dock inte farmaceut, utan sjuksköterskestudent, så vidare farmakodynamiska och farmakokinetiska spekulationer överlåter jag till fackmännen. Fråga på apoteket nästa gång så får du nog ett bättre svar än jag kan ge.

• The Bumblebee

Ok, jag har försökt förstå texten ovan.

Jag hittar dock ingen info om vilken tablett som är snabbast med att sänka febern... Bara att det tar ½-1 timme - men gäller det både suppar och flytande alvedon i så fall? För då borde de ju vara lika snabbverkande Räcka ut tungan Jag ska fråga på apoteket - och nästa gång jag går till VC.

• Serendipity

När jag var på barnkliniken med febrigt barn var deras mantra "Ipren, Ipren, Ipren". När jag frågade varför det var bättre än Alvedon menade de att den var effektivare.  I FASS kan jag läsa att maximal plasmakoncentration uppnås 1-2 timmar efter administrering av suppositorier till barn. Så där verkar det ju inte vara någon skillnad mot flytande Alvedon iallafall där. Kanske har Ipren andra fördelar?

• The Bumblebee

Hm.. ja det är ju en hel vetenskap det där

När jag hade tandproblem (inflammation pga av att det aldrig läkte ihop där de dragit min tand..) så sa akut-tandläkaren som jag besökte att: Ibuprofen (det verksamma ämnet i Ibumetin och Ipren) var bättre mot smärta och Paracetamol bättre mot feber. Jag fick som värkdos - Alvedon + Ipren.

Lite OT, sorry!

• Eldo

Till oss har de på sjukhuset sagt (vår son har mycket svårbehandlad feber och har vårdats på sjukhuset många gånger för febern) att iprenen uppnår maximal effekt senare än alvedonen, vilket betyder att alvedones effekt avtar fortare. Iprenen håller alltså febern nere längre än alvedonen. Oftast efterfrågarn man ju en så jämn temperatur som möjligt och då gör det ju inget att max effekten inträder senare då resultatet är att man inte behöver ta så täta doser.

• Simpan

Tarmen tar upp suppen snabbare. Men de har säkert samma verkan.

• plutto

Min son kräks ofta när han har feber... Så då är det lite vanskligt att ge flytade Alvedon eftersom man inte vet hur mycket han får behålla...

Nu har vi börjat med så'na tabletter som smälter i munnen. De är bra.

• SkönaGG

då min dotter har haft ont i munnen så har flytande alvedon hjälp inom några minuter.

Det blev många test av det när min älsta lärde sej att gå. Hon slog sönder sej flera gånger så att blodet sprutade.

Svar på tråden alvedon flytande lika bra?