• agge333

Kräva urinprov....

Min sambo har nu sagt till min 15 åring att "vi" ska ta urinprov på honom för att han tycker att sonen pratat lite väl mycket om droger o sånt på sista tiden.

Jag känner väl själv inte riktigt att det skulle behövas, men min sambo är envis som synden och tycker att jag är för slapp...

Vi har redan gjort detta en gång innan, då kom han hem och var konstig, så jag blev riktigt orolig....han fick åka till doktorn och detta var mycket pinsamt för honom, så jag tror att han lärde sej en läxa där....
    Den gången var negativ, han hade en infektion o 39 graders feber...jag bad honom om ursäkt för att jag trott att han hade tagit något.

Sen min sambo sagt detta till honom igår, så har han inte varit hemma o jag tror att detta sårat honom djupt. Har inte pratat med honom än, men är mycket lessen över detta...vet snart varken ut eller in, känns som om sambon nästan njuter av denna häxjakt.
    Enligt min mening har han redan dömt ut honom som framtida knarkare (mycket pga hans far som är missbrukare).
    Jag orkar snart inte ta mer, har ju 2 småttingar att ta hand om oxå...
    Idag ska jag ringa familjerådgivningen för jag behöver hjälp med detta, annars är det nog separation som gäller...fast det vill jag egentligen inte, inte min sambo heller...

• Svar på tråden Kräva urinprov....
  • 121

Ojoj, stackars kille! Han känner sig säkert jagad och redan dömd av din sambo. Finns det någon möjlighet att det kan finnas någon sanning i det som din sambo anklagar honom för, min uppfattning är att barn till missbrukare brukar ta avstånd ifrån allt vad missbruk heter.
    Tycker att du ska prata med sonen och föreslå att ni gör en slags deal, att han gör ett test och visar det också neg. så kommer ni (sambon) aldrig att ta upp det igen. Man kan ju inte hålla på att anklaga folk för att vara missbrukare bara för att personer i dess närhet är/har varit det. Det är ju mobbing.

Men helt klart är ju att du ställer upp för din son. Hoppas att allt ska lösa sig till det bästa.
    *Kram*

• Rix

Förstår hur du känner. Det är så lätt att ställa högre krav på och dömma andras barn.
    Om ni inte klarar att diskutera det själva så är det bättre att få hjälp med det.
    Inte mycket till hjälp men det är inte lätt med mixade familjer, jag vet.

• Madde A

Hoppas att de hjälper dig på familjerådgivningen.
    har inte så mycket erfarenhet(hoppas jag slipper med) när det gäller det här området, men min första tanke är ju ändå, hade man pratat massa om det om man hade tagit något? Har svårt att tänka mig det.
    Men sen ska man ju givetvis inte va för slapp, men springa o ta urinprov utan grund....förstår att sonen tar illa vid sig, hade jag med gjort .

Är väl alltid lite känsligare när det inte är "deras" barn.
    Som sagt jag hoppas verkligen att ni får hjälp att klarar av detta med ändå fortsätta tillsammans om det är det du vill.

Kram

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • agge333

Han har erkänt att han rökt hasch en gång, han vet att detta är min absolut största fasa.
    Jag vet att när dom är i den här åldern så låter det mycket men det händer lite....
    "Fan, jag drack en hel platta öl, när det i själva verket var 3-4 öl". Ungefär så...
    Min sambo analyserar allt de säger och vi har nu ett litet världskrig hemma, vilket inte är så kul...
    Jag känner att han respekterar inte barnen utan nästan kör över dom, han kanske inte vet hur han ska göra, men jag vill gärna prata med barnen först, för jag vet att det går att lösa lugnt o fint istället.
    Det funkar oftast inte att gå på som ett ånglok, utan reaktionen blir tvärtom istället...

• agge333

Låg och funderade lite inatt och ska nog tala om för sambon att nu har han startat detta och då får han fullfölja genom att själv ta med honom ner till vårdcentralen...vilket inte kommer att gå...
    Han väntar sej att jag ska ta med honom...

• Madde A

Ja jag tycker inte du ska ta med sonen och göra det om du inte känner att det ligger något i det.
    Vill sambon ha det gjort får han väl göra det själv

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • Jan H

Prata du med din son att ni gör det för att ni är oroliga, har han "rent mjöl" i påsen så behöver han ju inte frukta. Skulle även detta vara negativt så får ju sambon ställa upp och visa mer tillit till honom. Är det ett positivt prov så får ni ju heller inte riva ner himmel och jord utan ta hand om sonen och prata igenom situationen. Han måste känna att han kan tala fritt med er och att ni stöttar honom. Ingen vinner om han ska smyga med saker.

• Rix

Fråga annars sambon hur han skulle känna om du bad om urinprov när han beter sig lite annorlunda. Dom kanske kan gå ner och ta ett båda två.

Svar på tråden Kräva urinprov....