• Norea

smycken på barn?

När jag var bebis hade jag nåt guldarmband. har sett andra barn med det också. Men är det verkligen ok? Barnen suger ju på allt och tänk om länken går isönder och barnet sväljer det. Nån som har smycke på sitt barn?

• Svar på tråden smycken på barn?
  • Fido

Jag har satt på Tilde hennes dophalsband när det har varit fest. Och mitt eget doparmband. Hon har inte upptäckt halsbandet och armbandet var för svårt att få in i munnen när det satt på handleden. Hon är sju månader. Kanske blir jag lite försiktigare om jag märker att hon får in det i munnen.
    Hon är jättesöt med guldhjärta runt halsen, och jag tycker att det är så synd att inte få använda de smycken hon fått. Mitt doparmband tror jag aldrig jag fått använda. Det är i babystorlek.

• Linda1976

jag tycker det är tacky med smycken på barn, men smaken e ju olika!

• Jen75

håller med Linda1976
    tycker det ser lite hum hur ska jag uttrycka mej utan att få massa på hopp. Men det är faktiskt mest invandrar barn som har det (ifa här i Malmö) Tycker inte barn ska ha smycken på sej förrän dom går i skolan. Ok vid fest & jul & så men inte till vardags. Tänker för min egen del på strypningsrisken.

• Maria med 3

Brorsan har haft halsband på sin dotter sedan hon varn ågra månader. Hon hade ett armband med, men det var ivägen när hon kröp så det tog du undan. Vet inte om de använder det nu när hon går, men halsband har hon på sig varje dag.

• Upptagen

Heira har ett armband med sitt namn ingraverat, men det är mer som ett fint minne, hon har bara provat det, aldrig haft på sig det "på riktigt".
    Hon ska få ett emaljhjärta av mig i julklapp också, för ett sånt fick jag av min mamma när jag var liten. Men jag har inte tänkt att hon ska använda det än, och det går ju att använda hela livet sen.

Tycker också det ser lite fel ut med smycken på små barn, och jag skulle vara orolig att hon skulle få in det i munnen.

• Stora

Vi har haft på Ella hennes dophalsband när vi tagit kort inte annars skulle nog vara rädd att hon trasslade in sig i det eller så...

• Cess

Min dotter har haft både armband och halsband på sig....men det tråkiga är att de har fallit av, allihopa! Hon fick ha dem på sig från ca 1års ålder!

• Norea

Jen75. inget påhopp, men spelar det nån roll att det är mest invandrarbarn som har smycken?

• Mamma till 1

Min grannes barnbarn fick hål i öronen när hn var under 1 år. Sen när hon fick en lillasyster året efter så var det samma sak med denna. Och de är 100 % svenska, små barn som har hål i öronen har vanligtvis utländska föräldrar ( som jag)

Jag skulle aldrig ta hål i öronen på ett så litet barn. Vid 7-8 års åldern kan jag tänka mig att göra det

• Fjäril

Min son har en guldkedja med ett guldkors, som han fick av sin pappas släkt när han döptes, och en silverkedja med hans stjärntecken som han fick av sin gudmor. Jag vågar inte låta honom ha på sig någon av dessa halsband, undantag är på jul och födelsedag mm.
    Han får vänta tills han blir äldre.

• Dina81

Min dotter bär en arm band sen hon föddes, nu är hon 2.5 år. Sen sätter jag på nån mer arband och halsband vid speciella tillfälle. Tycker det är så fint.
    Och sen har vi tagit hål i öronen när hon var 7 mån.

• eccobell

Norea:
    Tror inte att det spelar någon roll. Det var nog mest en reflektion från Jen75's sida.

Själv gillar jag inte att ha smycken på barn. Anton får ha sitt dophalsband när han själv väljer att ha det.

• Jen75

norea. nää det spelar juh inte nån roll. det ja menar är att många har fördomar å är det då så att man saätter smycken på sina barn så blir det kanske onödiga konflikter. Det är väl ändå så att man inte vill att ens barn ska bli retad el så. Kanske jag är lite extra kännslig just för att vår dotter är halv svensk & jag inte vill hon ska bli kallad "blatte el liknande hemskheter" som jag tycker som jag gör.

men självklart är det juh upp till var & en hur man gör & är det typ jul & så är det juh gulligt.

KRAM

Svar på tråden smycken på barn?