• HoneyPie80

au pair i usa

Hej!

Jag är väldigt sugen på att åka till USA som au pair. Finns det någon härinne som har erfarenhet av det?

Som jag har förstått det, måste man ha körkort i USA om man ska jobba där som au pair. Problemet är att jag inte har något svenskt körkort, ja inget körkort alls. Kan man ta det i USA om man ska fara dit som au pair? Hur svårt är det? Vad kostar det på ett ungefär? Svårare/lättare än i Sverige? Hur är trafiken? Jag förstår att det skiljer sig mellan staterna. Vet någon hur det fungerar i Colorado?

Jag vill veta allt som går att veta.

Oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden au pair i usa
  • miababia

när jag var i USA som au pair-98/99 så behövde man ha körkort, tror nog fortfarande det gäller och man behövde ha det innan man åkte dit. Just i Colorado vet jag inte hur det är att köra, men det är som du säger att det beror på var man är. På vissa ställen så är de snälla och släpper förbi medan andra städer så måste man verkigen vara på hugget för att komma ut. Där-iallafall i Boston- så fick man tex svänga till höger även om det var rött och gjorde man inte det var det många som tutade...Berättar gärna mer skriv isåfall en rad så kan jag skicka direkt till din inbox.

• miababia

kom på en sak....är du född 1980? då är du kanske för gammal, för att åka som au pair, till USA ska man vara mellan 18-26 år. men annars finns det ju massa andra länder man kan åka till

• abnocto

Man får väl vara hur gammal som helst för att vara au-pair? Det finns ju to.m äldre som är det. SEdan beror det på om man ska vara det via föreningen eller hittar en familj själv (fast då är det nog svartarbete).
    Man måste inte ha körkort men då gäller det att hitta en familj som inte kräver det och det blir nog lite svårare. Jag hade svensk körkort och tog Californiskt. Det var mycket att läsa men enkelt test. Deras körkort är tidsbegränsade så sedan när jag var tillbaka efter 5 år tog jag ett nytt. För att försäkringar ska gälla som behövs oftast ett inhemskt körkort.

ATt du får svänga höger vid rött gäller nog i hela USA.

• HoneyPie80

miababia:

Jag är 24 så än har jag åldern till min fördel

• MammaJenny2

Beror nog lite på om du ska åka med förmedling eller själv? Jag åkte med EF och då var det krav på körkort. Tog även körkort där (i Californien) och det var inget svårt...
    Rekommenderar verkligen dej att åka!! Ett minne för livet!

• Tulpanisa

Jag åkte 99/00 och förmedlingen (EF) skickade inte ens iväg mina papper förrens körkortet var taget. USA har inte lika utbrett system för allmänna kommunikationer som vi har i Sverige och man kör otroligt mycket bil. Min uppkörning i Virginia var superenkel, jag körde i 5 min och mötte en bil på hela färden, tihi.

I vår aupairgrupp så var de flesta runt 19-20 år men på EF´s hemsida står det 18-26 år. Jag rekommenderar dig verkligen att åka, det är en otrolig erfarenhet, man lär sig mycket om sig själv plus att man får ta del av den amerikanska kulturen på ett helt annat sätt än som turist.

Lycka till, T

• jetifa

Om jag minns rätt så tillåter vissa förmedlingar au-pairer upp till 30 år. Men det var på min tid det :) Åkte som au-pair 1994 och det är en klar fördel att ta körkort i Sverige innan du åker. Jag körde inte bil under au-pairtiden i USA, fast jag hade körkort, men det berodde på att jag aldrig fick låna familjens bil. En kompis till mig hade inte körkort i Sverige men tog i USA och körkortet gällde då inte i Sverige vid återkomst, så ha det i åtanke om du planerar ditt körkort.

Jag har kört bil i USA (ej Colorado) runt Washington DC och norra delen av östkusten. Det var inga problem alls.

Svar på tråden au pair i usa