• Koff

Lackmustestet - vad betyder det?

Alla ni språkvetare där ute, vad innebär ordet Lackmustestet. Sprang på det idag och har aldrig hört det förut, har försökt googla och kommit fram till att det ursprungligen, tror jag, kommer från tyskan och då heter lackmus test, men jag förstår inte vad det innebär, vad betyder ordet?

Det enda jag hittar på svenska är förklaringen på lackmus som tydligen är ett blått växtfärgämne, eller vad det nu stod.

Snälla hjälp, måste få veta!

• Svar på tråden Lackmustestet - vad betyder det?
  • x karin76

Är det inte det där papperet man kollar pH-värde med, man doppar i basiskt eller surt ämne för att se vilken färg det blir...?

• lokacitron

Är det inte sånt man kollar phvärde med.

• prickensmamma

jo det är det, man kollar ph-värde med det. surt eller basiskt

• lokacitron

Tänk att man kom i håg det.

• Koff

Ok, men det måste finnas en annan innebörd. Om man googlar ordet så kommer det upp i en massa politiska meningar och liknande.

• nublu

Kan det bero på att lackmuspappret blir antingen rött eller blått när man testar?

• Koff

Jaha, blir det? Det förklarar ju ordet i politiska texter.

Vad betyder det då i andra, icke-politiska sammanhang?

• nublu

Lackmustestet var ju från begynnelsen en metod för att få veta om en vätska el dyl var sur eller basisk d v s antingen det ena eller det andra, inget mitt emellan. Så min tolkning av uttrycket (särskilt när det är skrivet inom " ") är att man åsyftar en metod för att få veta om en sak är antingen x eller y s a s.

Lite rörigt, hoppas att du förstod!

• Koff

Ja tack, då måste ordet använts fel här, eller?

"...och lackmustestet på ett bra förhållande för dig..."

• nublu

Det kan ju syfta på något sätt att få veta om förhållandet är bra eller dåligt. Fast det är ju en subjektiv bedömning.

Lackmustestet är är ju objektivt.

• SkåneP

Det används ofta som en metafor för ett enkelt och entydigt test, eftersom lackmustest är just enkelt och entydigt.

Svar på tråden Lackmustestet - vad betyder det?