• roha

"Vad betyder sieg hail?"

"Vad betyder sieg hail?"

den frågan fick jag igår av en kompis 5åring.
    Blev helt ställd!
    Frågade vart hon hade hört det nånstans o hon sa att hon hade hört sin pappa säga det i telefon.
    Oj oj oj....
    Förklarade att det va nåt som man inte får säga för att det betyder dumma saker o om man säger de så kan man göra andra människor ledsna.
    Jag tror att hon förstod va jag menade.

Pratade me hennes pappa senare om det o han bara skrattade!!!
    "Det va väl inte så allvarligt?"

Ehh...JO det va det!

Tog upp det me flickans mamma igår o hon blev rasande arg! Hon stormade ut till telefonen o ringde upp pappan (de har delad vårdnad).
    Han har mage att förneka det! Fast han erkände det för mig.

Herregud! Jag vet inte va jag ska göra nu. Hon e förvirrad o vet inte vem hon ska tro på, han tycker att det e ett stort skämt o mitt i allt står denna lilla tösen o vet varken ut eller in.
    Tycker det e så synd.

E det bara jag som reagerar?
    Man säger väl inte så? O definitivt inte me sin dotter i samma rum???

behövde bara skriva av mig lite...

Alla dagar ska va som en fest.....men vem orkar va bakis hela tiden???
  • Svar på tråden "Vad betyder sieg hail?"
  • Flutterby

Fast själva orden i sig är ju inget "farligt", men det man förknippar dem med är ju fruktansvärt. Nu är ju flickan så ung, så att förklara om 2:a världskriget o Hitler kanske är lite svårt, men pappan borde ju ta ett ansvar o säga till flickan att det han sa var dumt o att man inte ska säga så. Knepigt...

• roha

Nä orden i sig e väl inte så farligt, men det e ju va dom "står för".
    Jag tycker inte att en 5åring behöver höra dom orden.
    Tänk nu om dom "fastnar" o så går hon runt o säger sieg hail till höger o vänster.
    det kan göra ganska stor skada....

Alla dagar ska va som en fest.....men vem orkar va bakis hela tiden???
  • yndra

Orden är väl visst farliga! Det är ju inte tillåtet att ropa dem på stan så då kan man väl inte kalla dem ofarliga?

• roha
    yndra skrev 2007-01-04 09:44:04 följande:
    Orden är väl visst farliga! Det är ju inte tillåtet att ropa dem på stan så då kan man väl inte kalla dem ofarliga?
    nä, jag menade att vart för sig så e det väl inte så farligt?
    alltså sieg för sig o hail i en annan mening?
    vet inte ens om det e "egna" ord, så bra på tyska e jag.
  • mludvigs

Säger som Yndra - orden är visst farliga och jag tycker som du TS att man INTE ska säga dem och det var bra av dig att säga det till flickan och pappan!

• roha
    Einstein skrev 2007-01-04 09:47:51 följande:
    Vad betyder det då? Alltså rent språkligt?
    ingen aning faktiskt... *skäms lite*
  • Wilowa

Ja, jag blev också helt ställd! Jag har vissserligen inte läst så mycket tyska, men man borde ju ändå veta vad det betyder! Det är ju bra att veta om man ska bemöta barn som säger det, alltså inte bara vad det står för. Jag vet mycket väl vad det står för och hur det användes, men vad betyder det?

• qazbnm

Var hälsad eller nåt sånt tror jag. Vet ej säkert.

• Little Pooch 05

Betyder det inte "Segra Oskadd"? Eller spelar mitt minne mig ett spratt? Var ju längesen man hade tyskalektioner...

• Maria med 3

seig betyder säg Heil har jag inte riktigt koll på men hell kanske. Alltså en vördadsbetygelse och inte engelskan helvete.

• SkyDark

heil betyder helig iaf. Det är ju en hyllning Heil Hitler, betyder ungefär Helige Hitler. Sieg vet jag inte exakt dock.

• Wilowa

Då är det ju ganska provcerande ord även utan kopplingen till Hitler!

• lokacitron

Det betyder var hälsad seger. Det tog han från romariket för att Hitler ville att Tyskland skulle bli det nya romarriket även kallad det tredje riket.

• Fastidious

Orden användes av Hitler och hans anhängare. När man mötte Hitler skulle man hälsa med orden "Heil Hitler" (Hylla Hitler) men orden "Sieg Heil" användes oftast vid olika massmöten och gör det således forffarande idag av sk nynazister. De betyder precis som någon sa här ovanför "var hälsad seger" eller typ. Hylla segern.

Och ja det är provocerande ord. Iaf när man vet bakgrunden till dem. Inget man skämtar om tycker jag iaf!

• Beatrize74
    "Och då stod han där då.....alldeles rakad på huvuet. "Sieg Heil" liksom. Vad fa-an håller han på med?"

Det framkommer ju inte i vilket SAMMANHANG som orden sades!?
    Då tycker jag det är svårt att göra en stor sak av det.
  • AnnC

Du skulle ha sagt till dottern att det var nåt mycket bra. Jag menar, det ska böjas i tid.

Svar på tråden "Vad betyder sieg hail?"