• ViergeModern

Tips & Råd på Bärsjal?

Hej!

Har börjar fundera på att köpa en bärsjal till mitt kommande barn och nu är jag nyfiken på vad ni har för erfarenhet av det,tips/råd?

Vad föredrar ni, tricosjal eller bomull och varför?
    Något speciellt märke ni rek.?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips & Råd på Bärsjal?
  • sturen

jag tror att trikåsjalarna är av bomull....och det är en smaksak vilket man föredrar men många gillar trikåsjal till nyfödda.

• ViergeModern

Jaha :)

Jag tänkte att vissa sjalar är med stretchiga medan andra är stumma.. men det är väl en smaksak antar jag.
    Tack

• sturen

allla (?) är mer eller mindre stretchiga men trikå sjalarna är ju mer än de vävda.

• sturen

prova lite innan eller köp en av varje.

• Maroschka

När dom e spädisar så är det vanligaste att man köper en trikåsjal som är lite stretchigare ja.
    Jag hade Jakob i en MobyWrap när han va spädis och den var jagsupernöjd med. Den är en av dom billigar och så mjuk och gosig
    Finns en bild längre bak i mitt galleri när jag har honom i den.

• Sanna73

Vi hade Alfred i en baby bundler när han var nyfödd (se min presbild). Det var super. Mjukt och mysigt, både för honom och oss. Fördelen med en trikåsjal är att du kan lyfta barnet i och ur utan att behöva knyta upp knytningen. Nu har vi gått över till vävd (mest för att de avlastar bättre när barnet blir lite tyngre).

Kolla efter begagnade sjalar på blocket, tradera och sjalbarn.se (under forum där finns en köp och en sälj avdelning. Finns också recensioner och information av olika sjaltyper och märken).

• ViergeModern

Tack för alla svar!

• MuminMy

För en nyföding är en lång knysjal i trikå det absolut mysigaste och skönaste

Många frågar vilken sjal ska jag köpa till min nyfödda bebis, det finns inget svar som passar alla utan man får väga pris mot vad man vill ha

Babybundler är stadig (i den breda varianten)
    Sino är sval men kanske lite sträv enl. vissa
    minimundus och koala är ekologiska
    koala är längst
    hoppediz finns i en kortare och en längre variant (bra om man är liten att kunna välja en kortare sjal)
    Moby Wrap är billigast
    Moby D har en urläcker panel i avvikande tyg
    Cuddly wrap har mjukast yta
    Tricotslen finns i många fina färger och har ett bra instruktionshäfte
    PikkuRuu är kortast (tror jag!), bara 4,4m och finns i olika tjocklekar
    hug-a-bub är smalast.. (eller?) är tvåfärgad med smart ficka och enl. många hyfsat sval.
    kari-me är mest elastisk och tunn
    MaMs hampasjal är superstadig och mönstrad.

Så.. det finns nog några till Så vad man väljer handlar i stort om vad man tycker är viktigast, hur man ser ut i kroppen (lång, kort, bred, smal) och hur stor plånbok man har, samt vilken färg man har kärat ner sig i!

www.naraforaldrar.se finns en länklista där man kan se vem som säljer vilka märken och på www.sjalbarn.se kan du läsa recensioner på de olika sjalarna samt titta efter begagnade sjalar.

Sjalar är bra att köpa begagnade, då är de redan uppmjukade och ingosade Andrahandsvärdet (och tredjehands...) är högt så räkna med 70-80% av nypriset med ett litet avdrag för varje gång den bytt "hem".

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MammaTillFelicia

håller oxå på att välja sjal så jag fortsätter tråden, hoppas OK för TS! ..hug-a-bub tycker jag är fina, men är det någon nackdel med att den är smal? är mobywrap sämre kvalitet eftersom den är så pass billig? kanske ingen bra idé att köpa begagnat då?
    tack!

• MuminMy

hug-a-bub kan bli ostadig fort eftersom den är smal, principen är att ju mer tyg desto bättre avlastning Men å andra sidan tror jag de flesta blir bitna och ändå vill ha andra / fler sjalar när barnet börjar bli äldre, fast om barnet är en tungviktare redan vid födseln skulle jag nog rekommendera en annan sjal.

Moby är billigast men också ganska ostadig, den "varar" alltså inte lika länge som stadigare sjalar. Å andra sidan kan man ju köpa två olika färger av den för samma pris som en Sino (nästan) så 

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Mirro

Jag hade Anna i en Moby wrap. Den är jätteskön, mjuk, billig och lätt att knyta. Däremot var den supervarm under de heta sommarmånaderna och då använde jag en vävd bomullssjal Amazonas sling carry. Den var jätteskön också, men jag tyckte den var svår att knyta, eftersom den hade avsmalnande ändar och var svår att få jämn i sidorna. Jag rekommenderar faktiskt att köpa en trikåsjal till de första månaderna och en ergosele till när bebisen är lite större.

Svar på tråden Tips & Råd på Bärsjal?