• Kexchoklad

Personligt brev, men tyvärr inte så personligt...

Jag har sökt en del jobb, aldrig ens fått komma på intervju, funderar fram och tillbaka över vad som är fel, mina kvalifikationer, min utbildning, mina egenskaper, eller är det kanske sättet jag har skrivit mitt personliga brev på?! Förra omgången jag sökte många jobb, för cirka ett, två år sedan, skrev jag lite mer personlig fakta i början, namn, ålder, civilstånd, vilken stad jag bor i osv, sedan då varför jag skulle passa just för det jobbet, vad jag är bra på osv. Fick inget svar! Denna omgången ser mitt personliga brev ut så här:

Hej,

Jag söker tjänsten som säljare/sälgassistent i Er butik.

Att jobba som säljare hos Er kommer att vara mycket givande, då jag brinner för mode, särskilt skor är min stora svaghet. Jag tycker om att lära mig mer, utvecklas, och få nya utmaningar att handskas med och detta hoppas jag att jag kan få hos er.

Som framgår av mitt CV så har jag en gedigen erfarenhet av butiksarbete. Mina arbetsuppgifter har varierat men ett axplock av dem är ? kassatjänst, uppackning, försäljning, exponering, inventering.

Jag är en person med stor initiativförmåga, jag ser var jag behövs och vad som behövs göras. Jag är glad och pigg och det är något jag gärna delar med mig av. Effektivitet och noggrannhet är den röda tråden i allt jag åtar jag mig. Dessa egenskaper har tjänat mig väl på mina tidigare arbetsplatser och jag vet med allra största säkerhet att även Ni kommer att uppskatta dem.

Min ambition är att få ett arbete där jag kan ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med successivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta i grupp och självständigt.

Jag ser fram emot ett personligt möte där jag gärna berättar mer om mig och mina kunskaper!

Med vänliga hälsningar,

och det ser ut så här när jag söker assistentjobb:

Jag tycker om att lära mig mer, utvecklas, och få nya utmaningar att handskas med och detta hoppas jag att jag kan få hos Er.

Som framgår av mitt CV så har jag en gedigen erfarenhet av butiksarbete. Mina arbetsuppgifter har varierat men ett axplock av dem är ? kassatjänst, posthantering/postkassör, uppackning, orderbeställning och inventering.

Dessa arbetuppgifter gör mig mycket lämpad för jobbet som assistent, då man måste vara organiserad, noggrann och ha datorvana.

Jag är en glad och pigg person, som gärna sprider glädje på arbetsplatsen. Jag är målmedveten och ger mig inte förrän jag fått en lösning på de problem jag stöter på. Noggrannhet och effektivitet är den röda tråden i allt jag åtar mig.

Min ambition är att få ett arbete där jag kan få använda mina bästa sidor, visa prov på min organisatoriska förmåga och samtidigt ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med successivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta i grupp och självständigt.

Jag ser fram emot ett personligt möte där jag gärna berättar mer om mig och mina kunskaper!

Med vänliga hälsningar,

Är det för mycket, "jag är så bra"? Är det för lite information om mig som person, intressen, ålder, livssituation?

Sedan skickar jag givetvis även med ett CV där jag följer mallen, ålder, adress, utbildning, tidigare arbete, praktikplatser, kunskaper inom datorer och språk.

Hoppas att ni vill hjälpa mig, vet inte vad jag ska göra. Behöver utomstående som kan ge mig konstruktiv kritik!

• Svar på tråden Personligt brev, men tyvärr inte så personligt...
  • fitforfight

Jag tycker att din ansökan är väldigt bra,men saknar faktiskt lite mer personlig prägel på det hela. Nu säljer du bara in dina kvaliteter och inte hur du är som person.

Givetvis tittar jag på meriter och kunskaper när jag anställer,men det är minst lika viktigt med personkemi och att man passar ihop med resten av arbetsteamet.

Jag tycker att du inleder ansökan på ett bra sätt, dom flesta ansökningarna jag får börjar med

-hej
     jag heter _____ är __ år och bor i ________

Det e bara sååå tråkigt.

Sen uppskattar jag om det finns med foto ,om det då är någon som brukar va i butiken ofta så känner man igen den personen och vet att den verkligen har ett gediget intresse.

• Kexchoklad

Tack, för att du tog dig en titt på mitt brev, alla tips uppskattas! Foto har jag alltid med, men det sitter på samma sida som mitt CV. Men hur ska jag få in den här personliga biten? Var får det plats, ska jag ta bort annat? Eller det blir inte för långt brevet? Sen, hur får man in det utan att det är så tråkigt?

• Theorese

Ett tips är att välja ut ett antal av dina egenskaper och sedan exemplifiera dem, välj då gärna de egenskaper som efterfrågas i annonsen eller kan ses som likvärdiga.

Som säljare i butik är det inte bara viktigt att klara av uppgifterna utan även ha ett sätt som får kunderna att vilja handla. En bra säljare enligt mig är en som kan sätta kunden i fokus och vara lyhörd för kundens behov samt presentera vad butiken kan erbjuda som passar just den kunden. Den biten saknar jag i ditt personliga brev.

Om mode är dit stora intresse och skor i synnerhet din svaghet, säger inget om att du är bra på att sälja dessa och det är det du måste lyfta fram. Försök att koppla ihop detta och visa på att du är bra på att skapa kontakt med männsikor.

Jag tror det är bättre att fokusera på vissa bitar än att försöka få med "allt".

• Gisse the one and only

Namn Företagets namn
    Adress Adress
    Tele
    e-post

Säljare/säljassistent

Som framgår av mitt CV så har jag en gedigen erfarenhet av butiksarbete. Mina arbetsuppgifter har varierat men ett axplock av dem är ? kassatjänst, uppackning, försäljning, exponering, inventering.

Att jobba som säljare hos er skulle vara mycket givande, då jag brinner för mode i alla former. Jag tycker om att lära mig mer, utvecklas, och få nya utmaningar att handskas med.

Har stor initiativförmåga, ser var jag behövs och vad som behöver göras. Är glad och pigg och det är något jag gärna delar med mig av. Effektivitet och noggrannhet är den röda tråden i allt jag åtar jag mig. Dessa egenskaper har tjänat mig väl på mina tidigare arbetsplatser och jag tror med allra största säkerhet att även ni kommer att uppskatta dem.

Min ambition är att ge bästa tänkbara service. Omväxlande arbetsuppgifter, och ett målinriktat arbetssätt, med successivt ökat ansvar står på önskelistan. Jag trivs både med att arbeta i grupp och självständigt.

Jag ser fram emot ett personligt möte.

Med vänliga hälsningar

namn

• Gisse the one and only

Ahhh det krånglar ju, företagets namn och adress ska stå till höger längst upp i samma höjd som ditt namn och din adress.

• Gisse the one and only

Personliga uppgifter som fritidintressen och civilstånd tas upp i CV och ingen annanstans.

• Kexchoklad

Okej, tack så mycket för råden, skönt att veta att det jag skrivit inte är helt tokigt ;)

Gisse: Ska kasta om det, så det kommer i den ordningen, det lät väldigt bra! Skönt också att få reda på att det personliga inte ska med i brevet, utan i mitt CV, för jag fick inte in det så bra i brevet, plus att som fitforfight skrev, just den formuleringen använder alla sig av:

"-hej
    jag heter _____ är __ år och bor i ________"

väldigt tråkigt, förstår man ju.

Jag vill sticka ut, men ändå vara korrekt!

• Gisse the one and only

TS

Man skriver ALDRIG hej jag heter är------år och bor i-----

Det är endast när man vill ha en brevkompis eller i kontaktannonser

När du skriver ditt CV så ska personligt komma sist och det ska vara typ:

Personligt

Jag är gift med ......och vi har ....barn, vi bor i ..... Mina intressen är bla att läsa, sy, träna .......

• Kexchoklad

Men ska inte ett CV vara uppdelat i olika spalter, typ,

Utbildning:

Arbetslivserfarenhet:

Övriga meriter:

Datorkunskaper:

Språk:

Intressen:

Men ska jag ändå få in resterande information om att jag är gift, var jag bor osv i en löpande text på slutet? Eller under en annan rubrik, i en annan spalt?

• E l l a

Jag tyckte faktiskt din ansökan var helt ok, liiiiite mer personlig prägel kanske men annars helt ok. Den hade hamnat bland "ja"högen hos mig. Sedan vet man inte om någon just råkar ha lite bättre erfarenhet, lite bättre meriter osv men din ansökan tycker jag överlag är bra.

Svar på tråden Personligt brev, men tyvärr inte så personligt...