• Namaste72

Valpen vaknar så tidigt!

Jag håller på att bli nipprig! Min jappevalp, sötast i världen iof, har en dygnsrytm utan dess like. Hon vaknar kl 05.00, kissar på tidningen vid dörren, somnar till 06.00 och vill gå ut för nr 2. Hon somnar 22.00. Finns det något sätt att få henne att sova längre på morgonen? Jag är halvdöd kl 6.
    Ska tilläggas att det inte hjälper att hålla henne vaken längre på kvällen, hon vaknar kl 5 iaf.

Nån som har något tips? Eller är det bara att gilla läget?

Ja ja, det är bra träning för småbarnstiden iaf.

• Svar på tråden Valpen vaknar så tidigt!
  • AgainstMe

Nu kanske jag blir nedröstad, men jag har alltid (har haft tre valpar) sovit så länge jag velat själv och tagit ut valpen när jag vaknat.
    Så på natt och tidig morgon har dom isf gått på tidning.
    Har aldrig tagit ut en hund mitt i natten, om det inte handlat om magsjuka eller så. Mina valpar/hundar har vant sig fort vid mina tider. Och tids nog lär sig valpen att kontrollera blåsan, så den inte ens kissar inne.

Men alltså, om man kör med min metod så får man tåla att hunden kissar inne. Annars är det bara att gilla läget och gå ut tidigt

• teijasmamma

hehe precis bara o vänja sig blir ju inte mycke sömn när ni skaffar barn heller hehe..... men tyvärr har jag inget bra tips till er men önskar er iaf lycka till.

• Namaste72

Kanske är det så. Mina förra hundar sov hela nätterna utan problem, även som valpar. Synd bara att jag är så morgontrött..stackars valpen vill ju leka å busa kl 06.00, å matte vill bara sova. Hon är 3,5 månad nu.

• Salvi

Hur gammal är valpen? Vår vovve vaknade så tidigt de första tre veckorna. (fick honom när han var 7 veckor). Gick ut med honom på kvällen runt elva sen vaknade han alltid vid fem och ville ut och kissa. Gick upp då. På dagarna gick jag ut med honom först en gång i timmen sen varannan. Tredje veckan var vi uppe i var tredje. Han kissade eller bajsade aldrig inne. Jag tyckte det var värt denna "jobbiga" tid för vad det gav.

På natten är det bra om man lär dem att ligga på ett ställe. Om de går runt blir de lättare kissiga och bajsiga. Ett tips är att lägga hundens sovplats i närheten av sängen lägga en tidning precis brevid ifall det skulle hända en olycka, och sen sätta någon form av hinder runt om. Vi använde komposttgaller. Gå sen ut med vovven så fort du märker att han behöver gå på toaletten. När han lärt sig kontrollera sin blåsa sover han bättre och vaknar senare. När du märker att vovven blir lugnare kan du ta bort hindret. Den tredje veckan kunde vår vovve sova från tio på kvällen till nio på morgonen. Nu sover han längre än vi och ligger stilla på sin fäll nere vid sängens fotända hela natten.

Lycka till!! 

• Namaste72

Salvi: Förut kissade hon 20 ggr per dag. Jag var ute 1 ggn i timmen minst. Nu kissar hon kanske 10-12. Det går sakta framåt
    Hon sover i sin korg bredvid sängen. Utrymmet är begränsat. Får väl inse att hon är en aktiv hund med liten blåsa, till skillnad från min tibbe och springer spaniel.

• Salvi

Det är klart - liten vovve=liten blåsa.. och om hon dessutom är aktiv blir det väl extra svårt. Inte så kul kanske, du får väl bara ha tålamod och inte ge henne någon uppmärksamhet när hon vill ha den på morgonen.. Flört

• Gilmore Girl

Håller med AgainstMe, så har vi det också MEN det vande vi inte hunden vid förrän senare. En valp måste få gå ut när den vaknar och "säger till", det är en länk i kommunikationen. På sikt kommer du att kunna vänja hunden vid din dygnsrytm, vi har 6 hundar i storfamiljen som är fostrade till det och det funkar utmärkt!

• Gilmore Girl

Hmmm... vänj henne inte vid tidningen vid dörren, jag tror det skapar med trubbel än vad det är värt...
    ta ut henne i stället kl 05, spelar ingen roll om hon kissat på tidningen eller ej, om du hör henne rumstera, ta upp henne och bär ut henne. Låt henne hållas ett tag ute och om du har tur gör hon tvåan då också.

• MrsNelson

behöver hon ut klockan sex och är så duktig att hon säger till så är det bara att häva sig ut, det 'r sånt man får räkna med när man skaffar valp!

• giz den allsmäktige

masa dej upp å rasta henne redan vid 5.

dessutom gör en senare natt kissning vid 23 eller 24.

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Namaste72

Som sagt, senare kissning spelar ingen roll. Hon har liten blåsa helt enkelt, det lär väl bli bättre.
    Tack för alla tips...hon är världens bästa hund!

• MiamiVice THE Slyna

När jag fick hem min valp så vakna han glad i hågen ungefär vid 5- snåret VARJE morgon fram till han var ungefär 8 mån. Sen gick det succesivt åt det "bättre" hållet. Men han är "säsongsbetonad" nu när det är mörkt på mornarna så får jag DRAAA ut han på första promenaden och sen när det ljusnar så blir han mer morgonpigg..Han är snart 4 år

Svar på tråden Valpen vaknar så tidigt!